Welke 5 vitamines en mineralen zijn extra belangrijk voor lopers?

Wel of geen supplementen: welke vitamines zijn belangrijk voor hardlopers?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Welke 5 vitamines en mineralen zijn extra belangrijk voor lopers?

Goede voeding is belangrijk voor lopers. Voor een goed herstel, voor sportprestaties en als aanjager voor je immuunsysteem is goede voeding een voorwaarde.

Met een sterk immuunsysteem kun je lang op een intensief niveau sporten én is de kans op ziektes kleiner. Micronutriënten spelen daar een belangrijke rol, deze voedingsstoffen (calcium, magnesium, kalium, fosfor, chloor en natrium) kun je gewoon uit je voeding halen, maar ook uit supplementen om ervoor te zorgen dat je geen tekorten krijgt.

Op de redactie ontstond discussie over supplementen.

We werden het niet eens.

De één vindt supplementen onzin: je haalt wat je nodig hebt uit je voeding. De ander is groot voorstander van suppleren: als je veel sport moet je extra vitamine C, B12 en vitamine E suppleren.

Welke vitamines zijn ook alweer (extra) belangrijk voor hardlopers?

Vitamine C is vermoedelijk de bekendste vitamine voor lopers. Logisch. Want vitamine C verhoogd de weerstand (niet ziek worden is een grote conditiewinst) en het vermindert spierpijn en is goed voor herstel van spierschade. Vitamine C kun je natuurlijk uit een sinaasappel halen, maar veel supplementen bevatten de hoeveelheid vitamine C van wel 10 sinaasappels.

Ook B12 geniet grote bekendheid onder sporters. Want vitamine B12 is niet alleen goed voor je zenuwstelsel, maar ook voor de aanmaak van rode bloedcellen. Niet zo interessant voor sprinters, maar voor lopers die trainen voor 5 kilometer of verder is vitamine B12 van belang. Lopers die weinig (of geen) vlees eten krijgen te weinig vitamine B12 binnen en dat gaat tegen je werken. Vitamine B1 krijg je nog voldoende binnen door linzen te eten, maar voor B12 ben je als vegetariër afhankelijk van suppletie.

Lopers die geregeld kramp hebben, krijgen het advies om extra magnesium te nemen. Dat kan door veel spinazie te eten, maar lopers met kramp kiezen vaak voor extra magnesium via een pil of poeder.

Ook zink en vitamine E zijn voor lopers belangrijk.

Zink is belangrijk voor lopers die én kilometers maken én in het dagelijks leven veel zitten en stress ervaren. Zink speelt namelijk een grote rol bij energieproductie, een goed herstel en bij weefselbeschadiging. Stress speelt daarbij een rol, dus als je moeite hebt om te herstellen (door stress) is het extra belangrijk om voldoende zink binnen te krijgen. Tip: in oesters zit veel zink.

Voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes is niet alleen een rol weg gelegd voor B12, maar ook vitamine E speelt daarbij een belangrijke rol. Vitamine E is daarnaast goed voor je spierweefsel, een ideale vitamine voor hardlopers dus.

Athletic Green: getest

De wereld van supplementen wordt door een collega altijd supplementenmaffia genoemd. We krijgen op de redactie van ProRun bijna wekelijks een leverancier van pillen, poeders of superdrankjes aan de telefoon. Meestal wimpelen we het af.

Maar toen Athletic Green zich meldde werd er toch een redacteur nieuwsgierig. Ze benadrukken dat ze géén suiker, géén zuivel maar wel natuurlijk planten, paddenstoelen en alle goede mineralen en vitamines. Het is niet goedkoop (dus echt goed?) en het blijft lastig in te schatten wat een supplement doet.

Maar voor lopers is het in ieder geval gunstig dat vitamine B12, C, E en Zink in hoge dosering in aanwezig is.

Het bevat alle vitamines en mineralen die voor lopers écht belangrijk zijn en prebiotica en probiotica voor gezonde darmen. Verder adaptogenen en andere ingrediënten waar ze met uitleg, onderzoek en reviews vertrouwenwekkend over schrijven met uitgebreide artikelen. Athletic Green heeft het strenge NSF certificaat voor Sport.

Voor hardlopers die het maximale uit hun lichaam én herstel willen halen is Athletic Green een product om in de gaten te houden.

Wil je Athletic Green zelf uitproberen? Je krijgt bij je eerste bestelling 5 gratis doseringen voor onderweg.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Gezondheid