CalorieŽn tellen of hardlooppassen?

CalorieŽn tellen of hardlooppassen?

De tijd van zakken pepernoten, romige bruine letters en rendiertjes van witte chocolade komen er weer aan. Moet je dan alleen maar calorieën tellen en alles wat chocolade is vermijden? Nee, je kunt dat anders aanpakken.

Het grote voordeel van hardlopen? Je hebt de aanvulling van energie nodig. Iedereen die kapot zat aan het einde van een wedstrijd zegt graag ‘ja’ tegen een goede gezonde snack. Menig loper slaat dan zeker een biertje niet af. Zo erg zijn die calorieën dan niet. Extra calorieën hangen helemaal van het moment af.

Niet in tekort zone komen
Wie de voeding in het herstel ná een training overslaat doet zichzelf tekort. Vooral als dat een zware training was. Denk aan de mix van koolhydraten (±70%) en eiwitten (±30%). Vooral die laatste heb je nodig voor herstel van spieren en pezen. Die voeding laat je zeker niet liggen omdat je zo graag wilt afvallen.

Het gaat goed met je gewicht als je niet meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Simpel, dit bevat een kern van waarheid. Ondanks dat de ene calorie niet hetzelfde is als de ander. Tellen van calorieën helpt maar sporten en bewegen nog meer.

Van ruimte in je brein naar gewicht
Door te sporten maak je ook ruimte vrij in je brein. Dit mes snijdt aan twee kanten. Calorieën tellen klinkt neutraal, bijna onschuldig. Wie daar dagelijks mee bezig is zal er toch wat obsessief van worden. Altijd maar een grens in je hoofd. Altijd maar bijhouden hoever je al bent. Met hardlopen maak je je hoofd met al die gedachten weer even leeg. Fijn. Nog beter is dat hardlopen past in een plan om gezond te blijven leven en eten.

De hardloopmotor voeden
Met hardlopen kun je goed gezonde voeding gebruiken. Uitstekende voeding, en drinken, is de benzine van jouw hardloopmotor. Hoe beter, hoe makkelijker je loopt en herstelt. Door de sport maak je ook makkelijker de switch naar dat gezonde eten. Wel dat fruit en niet meer die koekjes na je training. Wel die 2 ons groente op een dag en niet alleen maar dat vlees en friet. Je begint de stap te maken naar een compleet plannetje van gezond eten en bewegen. De combinatie blijkt veel effectiever in de praktijk te zijn dan alleen maar op de labels calorieën te tellen.

Oh oh, de oude gewoonten
Dan het lastige, zorgen dat je niet vervalt in oude gewoonten. Want die zijn zo lekker, vertrouwd, bieden je een gevoel van comfort. Denk vooral aan bepaalde momenten. Die momenten zetten mensen vaak aan tot extra snack- en snoepgedrag. Daar komen ze:

- Stress
- Angst
- Verveling

Herken je ze? Ja hoor, de zak chips die opengaat na de afwijzing. Of misschien wel na een slecht verlopen hardlooptraining. Helemaal oude gewoonten voorkomen lukt misschien niet. Door het hardlopen maak je in ieder geval weer veel goed. Dan werk je weer aan je vetverbranding en sterke soepele bloedvaten.

Blijf
lekker actief, varieer iedere dag je voeding en kijk naar de balans met extra suikers en vetten. Dan kan er wel een chocoladeletter bij.

Marc Gerlings

Artikel: Drink op tijd, voorkom kramp

Terug naar ProRun homepage

Lees meer