Problemen met afvallen ??

Problemen met afvallen ??

Hardlopen is een goede en leuke sport om dit doel, afvallen, te bereiken. Het hardlopen is voor jou de ondersteuning om juist in die flow te komen. Naast het afvallen zal jouw conditie verbeteren. En je leert jezelf een discipline aan om jouw doel te bereiken. Uiteindelijk zit jij lekker in je vel!

Wie wil afvallen moet zorgen dat het energieverbruik hoger is dan de energie-inname. Enerzijds kun je het energieverbruik verhogen door meer te gaan bewegen. Anderzijds kun je de energie-inname beperken door minder te eten. Juist deze combinatie geeft het beste resultaat. Geen ingewikkelde diëten die amper vol te houden zijn, maar werken aan verbetering van eigen beweeg- en voedingsgewoonten.  Zo voorkom je het jojo-effect.

Bij een groot verlies van gewicht kunnen bewegingsklachten optreden. Omdat jouw omvang verandert, verschuift jouw zwaartepunt en ga je je dus anders bewegen. Je zult dit natuurlijk merken in het aanpassen van de kleding en schoenen. Maar je zult ook een ander looppatroon ontwikkelen. Let daarbij goed op jezelf!

Soms ervaar je problemen in het bereiken van je doel. Wat zijn hierbij de meest voorkomende vragen.

Door middel van hardlopen wil ik afvallen. Moet ik dan een speciaal dieet volgen?

Een speciaal dieet is niet nodig. De looptrainingen zelf zorgen vaak al voor gewichtsafname. Eet regelmatig en pas het eetpatroon aan de intensiteit van de training aan. De intensiteit van de training bepaalt of men een eiwitrijke maaltijd dient te nuttigen na de training. Bedenk dat door trainen het lichaam naar voeding vraagt en dat door af te willen vallen het lichaam voeding ontnomen gaat worden. Dit zou een grote dysbalans in het lichaam veroorzaken. Nogmaals, eet regelmatig en voldoende.

Van het hardlopen val ik wel af, maar het kost me steeds meer moeite om mij ertoe te zetten. Hoe los ik dit op?

Je moet weten dat afvallen meer een kwestie is van voeding en stofwisseling dan van psychologie. Wat wel van invloed is, is hoe tegen hardlopen aankijkt. Als het je telkens moeite kost om je ertoe te zetten zal het hardlopen je ook steeds minder voldoening geven. Je kunt je dus óf focussen op jouw motivatie om af te vallen (een korte termijn doel) óf op de voldoening en het plezier dat het hardlopen jou geeft (een lange termijn doel). In beide gevallen gaat het erom dat de ‘bril’ die jij opzet bepalend is voor hoe jij het hardlopen ervaart.

Ik loop al enige tijd hard, maar val niet of onvoldoende af. Hoe kan dit?

Afvallen kost niet alleen tijd, maar houdt ook een gedragsverandering in. Dit betekent dat –als je echt wilt afvallen– het niet zozeer gaat om een aantal keer in de week hardlopen, maar dat je je hele levensritme en voedingspatroon aanpast. Dan gaat het dus niet zozeer om afvallen, maar om het veranderen van je leefstijl. Een sportpsycholoog/mental coach kan jou helpen om hierin de voor jou passende structuur in aan te brengen. 

Ik wil graag afvallen. Hoe pak ik dit aan met eten?

Om blijvend resultaat te boeken moet je als uitgangspunt je huidige eetgewoonten nemen. Je kunt wel tijdelijk een dieet uit een boek volgen of shakes gebruiken, maar dit heeft zelden blijvend effect. Schrijf eens een week lang alles op wat je eet en drinkt en bekijk dit eens kritisch. Wat eet jij aan extraatjes en hoeveel alcohol drink je? Eet je aan de andere kant wel genoeg brood, groenten, fruit en zuivel? Plan voor jezelf drie hoofdmaaltijden en drie tussendoor momenten in. Gebruik de schijf van vijf als uitgangspunt

Wat is de beste voeding voor een doordeweekse ochtendtraining tussen het wakker worden en het werk?

De vraag is ook of je voor of na de training wilt eten? Het beste is om ruim voor de aanvang van de training te eten. Kies voor een meer koolhydraatrijk menu dat makkelijk opneembaar is, zoals witbrood met jam, ontbijtkoek of wat fruit. Kies je voor eten na de training, dan heb je naast koolhydraten ook meer eiwitten nodig (voor een goed herstel). Kies dan voor volkoren brood en een bakje yoghurt of kwark. Zorg er wel voor dat je de avond ervoor voldoende energie hebt binnengekregen om 's ochtends te kunnen lopen. Op deze thema's kun je naar hartenlust variëren, maar dit is de basis.

Is het verstandig om 's avonds wanneer ik ga hardlopen nog een maaltijd te nemen voor of na het hardlopen? 

Voor de een kan dat voor het hardlopen, voor de ander na het hardlopen. Het is nogal individueel bepaald of je kunt lopen op een lege of volle maag. Sommigen kunnen er niet tegen om met een volle maag te lopen maar door lange gewenning lukt het dan toch om kort voor een training te eten. Veel bloed/energie gaat tijdens inspanning automatisch naar de spieren en zo komt de spijsvertering bloed/energie tekort. Je kunt dan last krijgen van het voedsel in de maag of je presteert minder goed. Het is slimmer om voor de training iets dat licht verteerbaar is te eten. Na de training eet je voedsel dat rijk is aan koolhydraten en eiwitten.

Als ik in de ochtend ga hardlopen, is het dan verstandig om ervoor te ontbijten?

Er zijn lopers die zonder ontbijt op pad gaan, maar een prestatie leveren zonder vooraf energie, zoals het ontbijt, tot je genomen te hebben is onverstandig. Ook wanneer je wilt afvallen is dit onverstandig

Ik heb gehoord dat ik beter zes keer per dag kan eten dan drie keer, is dit waar?

Door zes keer per dag te eten is het vaak makkelijker verleidingen te weerstaan en niet te veel op te scheppen bij de hoofdmaaltijden. Daarnaast wordt door regelmatig eten je stofwisseling gestimuleerd. Met zes keer per dag eten wordt bedoeld drie hoofdmaaltijd (ontbijt, lunch en warme maaltijd) en daarnaast 2-3 tussendoortjes. Tussendoor kun je bijvoorbeeld fruit of zuivel eten en af en toe een plak ontbijtkoek of mueslireep.

Ik heb gehoord dat je na acht uur ’s avonds niet meer mag eten, klopt dat?
Nee. Je lijf gaat dag en nacht door met verteren en verbranden en slaat niet na een bepaalde tijd ’s avonds de voeding op als vet. Natuurlijk is het niet handig ’s avonds na acht uur nog pakken koek of zakken chips op te eten, maar of je dit nu ’s avonds of overdag doet maakt niet uit. Wat telt is de totale energiebalans per dag: hoeveel heb gegeten en gedronken en hoeveel heb je verbruikt. Er is niets op tegen om ’s avonds na acht uur nog een stuk fruit of schaaltje yoghurt te eten of zelfs een warme maaltijd.

Wil je meer weten of heb je vragen, ga dan naar www.runninghealthcenter.nl

Dit artikel is aangeboden door Running Health Center.                                     

Lees meer