Vetrollen eraf

Vetrollen eraf

Natuurlijk willen we allemaal toptijden op de (halve) marathon rennen en zijn we dankzij onze goede conditie superblij met onze verbeterde longinhoud. Toch is er één gevolg van het langdurig trainen dat voor een heleboel lopers het allerfijnst is: weg vetrollen.

Althans: dat vet vermindert. Al met al is het verkrijgen en behouden van een sportief lijf voor velen van ons de reden om je kreunend uit bed te slepen en een rondje te rennen.

Lage intensiteit vet eraf
De meeste van ons weten dat je vooral niet te hard moet trainen om vet te verbranden. Want juist bij een wat lagere intensiteit vindt je lichaam het fijn om vet in de verbrandingsmotor te gooien. Lees daar alles over in
dit artikel.

Specifiek vet weg
Als we het dan toch over vet verbranden hebben. Zou het niet perfect zijn om je lichaam op te kunnen dragen op welke plek het vet als eerste moet worden verbrand? Net zoals wordt gesuggereerd in de al die reclames op televisie waar je heel specifiek bepaalde probleemgebieden kunt ‘ontvetten’.

Helaas is de werkelijkheid minder rooskleurig. Hoe zit het dan wel in elkaar?

Twee soorten vet
Allereerst is het belangrijk om te weten dat we twee soorten vet hebben:
1 Vet rondom de organen.
2 Vet onder de huid.

Wat is vet?
En wat is vet nu precies? Vetcellen zijn eigenlijk cellen vol ‘overtollige’ energie. Als je dus meer eet dan dat je verbrandt, heb je energie over. Dat overblijfsel moet je lijf ergens kwijt en dus wordt het in je lijf opgeslagen met als gevolg een stijgend vetpercentage (zeg maar hallo tegen die lubberende zwembandjes).

Favoriete plekken
Het vet onder de huid is goed voor ongeveer 80 procent van het totale lichaamsvet, waarbij dit bij vrouwen vaker in de peer- en bij mannen veelal in de appelvorm voorkomt. Vet kan op vrijwel alle plekken worden opgeslagen, maar favoriete plekken zijn onderbuik, dijen, billen, bovenarmen en de borst.  

Van overschot naar tekort
Dit gaat zo door totdat je op een dag in de spiegel kijkt en er ‘nu echt’ iets aan wilt doen. Hardloopschoenen worden aangeschaft, dikmakers in de prullenbak gegooid. Je gooit de verbranding van energie omhoog, terwijl je de inname verlaagt. Nu komt je lichaam energie tekort en wendt het zich tot je vetcellen.

Afpellen
Bij dat vermageren en dus het verliezen van vet, volgt je lichaam de ‘ui-methode’. Je vetcellen verdwijnen niet van een specifieke plek, maar laagje voor laagje van het hele lijf. Volgens dit artikel lijkt het erop dat vet het eerst verdwijnt van de plek waar dat het laatst aankwam. Dat betekent dat notoire probleemgebieden als ‘dat eeuwige buikje’ het moeilijkste aan te pakken zijn.

Vet of kilo’s verliezen?
Overigens is vet verliezen niet altijd hetzelfde als gewicht verliezen. Want wie net begint met sporten, zal vooral in het begin flink aan spierkracht winnen. En daar horen natuurlijk ook spierkilo’s bij. Dan kan de weegschaal nog wel eens teleurstellingen in petto hebben, terwijl het vetpercentage rap dalende is.  Daarom is de broek-band-meter vaak een veel plezierige.  Want zodra je in je broek begint te zwemmen, weet je dat je  vetpercentage aan het dalen is.

Sebastiaan Timmermans

Terug naar ProRun homepage.

Lees meer