X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

Let go & let’s go!

Door
Yvonne Janssen
18 juli 2015 00:09
Let go & let’s go!
Beeld Shutterstock
Van mijn manueel therapeut Moos Roovers heb ik geleerd, dat je je ademhaling kunt gebruiken om (emoties) los te laten. In je middenrif maak je contact met je emoties. Als je ‘in touch’ bent met je gevoel, dan is de poort daarnaartoe vrij, en adem je vanuit een diepe buikademhaling. Sta je niet in verbinding met je gevoel, dan is die weg naar je middenrif geblokkeerd, en heb je een oppervlakkige borstademhaling. Een vrije, diepe ademhaling vanuit je onderbuik helpt bij het loslaten van emoties. Zo blijkt een goede buikademhaling essentieel om je volledig te kunnen ontspannen. En iedereen weet: vanuit ontspanning presteer je het best.

Voor heel veel mensen is loslaten het moeilijkste wat er is. We weten simpelweg niet hoe dat moet, omdat we dat ook nooit hebben geleerd. We leren in onze maatschappij juist om ons in te spannen, ons best te doen, te controleren en vast te houden. Want dan krijgen we dingen voor elkaar denken we. Het tegenovergestelde is waar. Uit angst om los te laten houden we verkrampt vast aan dingen, die niet goed zijn voor onze emotionele balans en onze psychische en fysieke gezondheid. Maar als je loslaat, je er niet mee bemoeit, geef je de dingen die je nodig hebt juist de ruimte en de kans om naar je toe te komen. 

Evenmin hebben we geleerd hoe we gezond met onze emoties om moeten gaan. Onze gedachte is dat emoties doorvoelen en verwerken pijnlijk is en pijn iets is dat je moet vermijden. Ook daarvoor geldt dat het tegenovergestelde waar is; pijn is een sensatie, waar je als mens heel goed mee om kunt gaan, mits je goed gebruik maakt van een diepe buikademhaling. Hoe meer je vecht en jezelf verzet tegen ‘negatieve’ emoties, zoals pijn en verdriet, des te meer aandacht je die emoties geeft en des te sterker je die emoties vasthoudt. Daarmee bereiken we dus precies het tegenovergestelde van wat we eigenlijk willen en wat goed voor ons zou zijn.  

Emoties die wij niet doorvoelen en verwerken gaan vastzitten in ons bindweefsel. Bindweefsel is een vorm van weefsel dat onderdeel uitmaakt van alle organen van het menselijk lichaam en heeft een steunende en verzorgende functie. De meest verbindende van alle bindweefselfuncties is dat het de weg vormt waarlangs bloedvaten en zenuwen naar de organen worden geleid. 

Als niet-verwerkte emoties vast gaan zitten in ons bindweefsel kan dit uiteindelijk leiden tot steeds verdergaande lichamelijke klachten en zelfs blessures, vaak op de voor ons meest gevoelige, kwetsbare of belangrijke plek. Wij zien deze lichamelijke mankementen vaak als iets fysieks en gaan in de behandeling daarvan vaak voorbij aan de emotionele achtergrond ervan. Dit verklaart ook waarom een fysieke behandeling van een blessure in sommige gevallen niet toereikend is om de klachten te doen afnemen. Voor een effectieve behandeling van dit soort blessures is het naast de fysieke behandeling ervan noodzakelijk om emoties te leren verwerken en te leren loslaten. Een bindweefselmassage, waarvan het woord ‘massage’ een onterechte prettige associatie heeft, omdat zo’n behandeling nogal pijnlijk is, kan dan een eerste uitkomst bieden. Een goede, vrije en diepe buikademhaling vormt niet alleen een structurele oplossing, maar kan ook helpen om blessures in de toekomst te voorkomen. 

Vanuit ontspanning presteert iedereen het best. Hiervoor is loslaten essentieel. Bij loslaten is je ademhaling de sleutel tot succes. Door bij jezelf de weg naar je middenrif te openen en jezelf bewust een vrije, diepe buikademhaling aan te leren, leer je niet alleen loslaten en je emoties verwerken, maar ook om pijn als een sensatie te zien, waar je als mens uitstekend mee om kunt gaan en waarvoor je niet bang hoeft te zijn. Zoals bij alles geldt ook hier dat deze vaardigheid zorg en aandacht vereist en getraind moet worden. Maar ik beloof je, uit eigen ervaring, dat zodra je hiermee bewust aan de slag gaat en gaat oefenen, je hier zeer snel de vruchten van plukt, in de vorm van lichamelijke en geestelijke ontspanning, een betere fysieke en mentale gesteldheid, minder of geen blessures, én, niet onbelangrijk, een betere loophouding en verbeterde hardloopprestaties. 

Zoals Moos Roovers mij op het hart drukte, toen ik hem belde voor onze eerste afspraak: "Ik garandeer jou, dat, door samen te gaan werken aan jouw houding en ademhaling, jij je loopprestaties met minstens 20% zult verbeteren.” En hij heeft hiervan geen woord gelogen. Ik geef vol trots toe, dat, sinds wij samen aan de slag zijn met mijn houding en ademhaling en ik hier bewust aandacht aan besteed en structureel mee oefen, ik mijn PR steeds opnieuw verbeter.

Dát is de kracht van loslaten! Just breathe ☺  

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
mei