Gekkenwerk of mooie aanvulling: run – dip – run

Ze bestaan echt. Lopers die halverwege hun rondje de zee of de gracht in springen.

Gekkenwerk of mooie aanvulling: run – dip – run

Het wordt gelukkig weer winter.

Donker. Wind. Regen. Kou.

Ik ben dol op hardlopen en ik ben ook dol op kou (sinds ik Wim Hof ken).

Gisteren liep ik een rondje hard.

8 kilometer. Op zich niets nieuws. Maar omdat het niet warmer was dan een graad of 14 en het dus eindelijk een beetje koud was, deed ik een run – dip – run.

Wat is een run – dip – run?

Dat is hardlopen naar een meertje of een plas of een sloot of een gracht of de zee. Dan doe je je schoenen uit, je sokken uit en je hardloopshirt uit en ga je even het water in.

Natuurlijk ga je sneller ademen in dat ijskoude water en schrik je je wezenloos. Maar de kunst is om rustig te ademen terwijl je in het koude water bent.

Na twee minuten ga je er weer uit en ga je hardlopend terug naar huis.

De kop thee en de warme douche zijn meer dan verrukkelijk.

‘Waarom zou je überhaupt in de kou gaan zitten,’ vroeg Joost P.

Ik vroeg Joost: ‘Heb jij na een stressvolle dag wel eens dat je op de bank zit en dat het niet lukt om te ontspannen?’

‘Natuurlijk,’ antwoordde Joost: ‘dan blijf ik malen over vanalles en nog wat.’

‘En een ontspanningsoefening helpt dan niet?’

‘Niet altijd, nee.’

Als je op zo’n moment in een ijswak (of koud water) gaat zitten, schiet je lijf helemaal in de stress. Je hebt niet alleen een deadline om je druk over te maken, maar je lichaam herkent ijswater als een levensbedreigende situatie. Terecht. Want je kan doodvriezen. Maar als je dan rustig blijft ademen en na twee minuten ga je naar binnen om met een kop thee op te warmen, kom je in diepe ontspanning. Het lijkt erop alsof het gepieker van vóór het ijswak er niet meer toe doet na deze ervaring.

En dat gevoel is heerlijk.

Er zijn meer fysiologische voordelen van kou. Daar heb ik genoeg over opgeschreven in eerdere blogs en het boek Koud kunstje. Dat boek moet je echt lezen. Niet omdat ik zo goed kan schrijven, want ik weet ook wel dat je nog een stapel ongelezen boeken naast je bed hebt liggen van schrijvers die veel mooier schrijven.

Maar Wim Hof en zijn boodschap zijn echt bijzonder.

En behalve de fysiologische voordelen van kou is zo’n run – dip – run een leuke (maar zware) afwisseling van je looprondjes.

Hardlopen wordt een heus mini-avontuur

Heb jij ervaring met koud douchen en wil je meer met kou? Dan wordt dit een mooie winter.

In Finland heb ik een epische run-dip-dip gedaan, dankzijn Marco Rink en Rick Koekoek:

 

Ik ben heel benieuwd of jij zo’n run – dip – run wel eens hebt gedaan of dat jij het gekkenwerk vindt.

3 reacties

  • Roeli Paludanus

    In koud water even zwemmen na hardlopen. Inderdaad dat voelt heerlijk. Maar ondanks dat ik dit vooraf gaand met koud douchen had opgebouwd. Ging dit niet goed met me. Ik voelde plotseling dat ik geen kracht had en daarna voelde ik me heel slecht. Om een lang verhaal kort te schrijven, binnen een kwartier lag ik in de ambulance op weg naar het ziekenhuis waarna ik onmiddellijk ben geholpen aan mijn hart. Ik kreeg 3 stents geplaatst! Ik had een scad. Ondanks mijn gezonde leefstijl en goede conditie!
    Graag wil ik in dit bericht een waarschuwing plaatsen, omdat bij het ouder worden je moet oppassen ivm met hart en vaatziekten.
    Ik ben heel dankbaar dat ik het nog kan navertellen, omdat wanneer je alleen traint dit echt gevaarlijk kan zijn. Gelukkig heeft mijn man heel adequaat gereageerd, anders was ik er niet meer geweest.
    Wilt u in Pro Run hier meer aandacht aan geven.

    Met sportieve groet,
    Roeli
    vrouw 64 jaar

    • Koen de Jong

      Dat is heftig Roeli, dank voor het delen. Een belangrijke waarschuwing.

  • Peter

    Ik loop wekelijks naar het strand voor een duik in zee. Zomers een heerlijke frisse zwempartij en in de winter een wekelijks psychologische uitdaging. Eerst al ga ik me bed uit op zondag ochtend met windkracht 6, 4 gr en buien? Dan ga ik die 4 km lopen naar zee. Er daar het uitkleden en dippen. 2 minuten in zeewater van 5gr en woeste branding. Vervolgens afdrogen aankleden en terug richting douche en ontbijt. Een betere zondagochtend kan ik me niet voorstellen. We gaan voor de veiligheid wel altijd met een groepje, houden elkaar in de gaten met stroming en koude. Maar vooral is het erg gezellig.
    Ik raad het iedereen aan!

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer