X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Moet een recreatieloper een prestatieloper willen zijn?

Door
Sebastiaan Timmermans
20 november 2018 00:00
Moet een recreatieloper een prestatieloper willen zijn?
beeld shuuterstock
Je hebt twee soorten lopers. Er zijn de lopers voor wie hardlopen een wedstrijd is. Zij willen zich altijd verbeteren, zijn in de weer met horloges en schema’s. Ze schrijven zich in voor wedstrijden en wurmen zich voor de start naar voren, zodat ze helemaal vooraan staan. De wedstrijd is eigenlijk alleen geslaagd als ze in een persoonlijk record de finish halen.

En dan is daar de andere loper. Degene voor wie hardlopen ‘lekker bewegen om fit te blijven’  betekent. Die eigenlijk altijd op hetzelfde tempo hetzelfde rondje rent. Die wel iets harder zou kunnen rennen, maar geen zin heeft in al die moeite en spierpijn en bovendien graag om zich heen wil loeren om de rondvliegende vogeltjes te bekijken. Als deze recreatieloper al een wedstrijd rent, dan is dat samen met een vriend of vriendin. En samen meedoen, betekent dat samen starten (ergens achterin het startvak), samen (meestal kletsend) rennen en samen finishen. Met een beetje geluk is het t-shirt nog bezweet ook.

Zou het niet mooi zijn als deze twee loperssoorten wat van elkaar kunnen leren? 

Ontdek het lopersbeest in je

Ja, lieve recreatieloper. Jij zou best wat meer wedstrijdwillig mogen worden. Want als je wat fanatieker wordt, houdt dat ook in dat je feller gaat trainen. Je conditie verbetert, je benen en billen worden (nog) strakker en je merkt dat het lopen je steeds makkelijker afgaat. En dat werkt enorm motiverend. Geen fijner gevoel dan sneller te zijn dan ooit tevoren. 

Als je weet waar je het allemaal voor doet, zul je minder moeite hebben om je trainingsrondje te maken als het regent of waait. En dus raak je weer beter getraind, worden je billen nog strakker en je tijden nog sneller. Echt waar, je hebt maar een kleine aanzwengel (en misschien een goed horloge, of trainingsapp) nodig om het vliegwiel te starten. En als dit betekent dat je voortaan een wedstrijd alleen loopt: dat geeft echt niet. Ga je daarna gewoon lekker de kroeg in met elkaar.

Ontdek de gezellige loper in je:

En ja jij fanaticus. Jij kunt af en toe best een tandje lager rennen. Want al dat gedoe met schema’s en precies op dit of dat moment je training afwerken, lijkt ontzettend professioneel, maar is voor je omgeving vooral dodelijk vermoeiend. Want laten we eerlijk zijn: De Olympische Spelen ga je toch niet halen. Dus is het echt niet nodig om elke training met de kiezen op mekaar en totaal kapot te beindigen. Bovendien heb je geen flauw idee wat er om je heen gebeurt, omdat je alleen maar op je horloge aan het kijken bent.

Want hardlopen zou toch ook om genieten moeten gaan. Genieten van de natuur om je heen, genieten van je soepele draf, genieten van je regelmatige ademhaling. Dat je dan voor de verandering meer levend dan dood bent na een training is alleen maar positief. En de enige andere consequentie? Wellicht voortaan twee stapjes naar achteren in het startvak. Daar kom je vast wel overheen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • bert
    probeer n leuke mix te hebben en te houden. 1x per week wat op mn hartslag letten, en wat korte sprintjes 1x wat naar de afstand kijken 1x vogeltjes kijken met helemaal niets aan klokjes , en dat loopt heerlijk.
    Reactie geplaatst op 21/11/18 om 10:43 uur
  • M. Bleecke
    Een leuk stukje. ik heb jaren hard gelopen bij een vereniging. Ik zie veel leden afhaken doordat ze alleen maar bezig zijn met het horloge, met wedstrijden en persoonlijke records. Het plezier in het lopen moet voorop staan, dan komen de prestaties vanzelf. Een beetje van het een en van het ander zou daar heel goed bij helpen. Maar om fanatieke wedstrijdlopers daarvan te overtuigen, valt niet mee. Sterker nog, ze bezien de recreatieve hardlopers met een zeker onbegrip. Zij doen maar wat en wat stelt het nu eigenlijk voor? De recreatieve loper kan het op zijn manier langer volhouden en loopt niet van blessure naar blessure.
    Reactie geplaatst op 21/11/18 om 10:33 uur
  • Albert310
    Ok ben een recreatieve loper en dat wil ik graag zo houden. Ook als je recreatief loopt verbetert je conditie. In deze prestatiemaatschappij heeft je brein en je lichaam rust en ontspanning nodig. Laat je niet gek maken door ook in deze mooie en gezonde sport weer naar je limieten en verbetering te streven. Geniet en ontspan vooral gezond.
    Reactie geplaatst op 14/06/17 om 13:53 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

15
december