3 tips voor een goede hygiëne na het sporten

3 tips voor een goede hygiëne na het sporten

Hygiëne na het sporten, waar moet je aan denken?

Lichamelijke inspanning gaat hoe dan ook gepaard met transpiratie. Dit zorgt niet altijd voor een even fijne geur. Ook als het gaat om de intieme zone. Daarom is het van essentieel belang dat er na het sporten aan de hygiëne wordt gedacht. Op die manier voorkom je nare luchtjes. Bovendien geef je je lichaam zo ook even een flinke energieboost na het sporten. Dan voel je je weer heerlijk om de dag verder voort te zetten.

Maar waar moet je nu echt aan denken na het sporten? Welke vormen van hygiëne mogen zeker niet vergeten worden? In dit artikel geven we 3 tips voor een goede hygiëne na het sporten.

1. De haren wassen

Veel mensen wassen enkel snel hun lichaam na het sporten. Besef echter wel dat tijdens het transpireren er ook zweet in het haar terecht komt. Dat is niet alleen slecht voor je haren, maar het veroorzaakt ook vervelende luchtjes. Je wilt niet dat je na het douchen nog altijd niet helemaal fris ruikt, omdat de haren nog vol transpiratievocht zitten. Daarom is het van essentieel belang om tijdens het douchen ook je haren mee te nemen.

Sport je zeer regelmatig? Dan moet je er wel rekening mee houden dat veel shampoos de haren onnodig uitdrogen. In dat geval is het beter om voor een speciale shampoo te kiezen die iedere dag kan worden gebruikt. Ook wanneer je haar gekleurd is, vergt dit wat extra aandacht. Gebruik in dat geval de producten van Olaplex. Zo blijft de kleur langer mooi en ruikt je haar heerlijk fris.

2. Doe fris ondergoed aan

Door wrijving en zweten kan ook de intieme zone het te verduren krijgen. Daarom is het belangrijk om niet alleen een goede douche te nemen na het sporten, maar ook om fris ondergoed aan te trekken. Trek dan ook zeker niet het ondergoed weer opnieuw aan wat je tijdens het sporten hebt gedragen, want dan blijven bacteriën bij de intieme zone aanwezig. Met alle gevolgen van dien.

Probeer voor het sporten ook op het type ondergoed wat je draagt te letten. Probeer synthetische stoffen zoveel mogelijk te voorkomen. Deze creëren extra wrijving en nemen vocht minder goed op. Daarom is het beter om voor katoen ondergoed te kiezen. Het kan ook geen kwaad om een iets grotere onderbroek aan te trekken. Hiermee voorkom je de kans op irritatie door extra wrijving.

3. Neem doekjes mee

Ben je niet in staat om na het sporten direct te douchen? Zorg er dan in elk geval voor dat je van kleding wisselt voor vertrek en neem eventueel schoonmaakdoekjes mee. Zo kun je de meest belangrijke plekken van je lichaam alvast van een kleine schoonmaakbeurt voorzien. Dat neemt uiteraard niet weg dat je bij thuiskomst alsnog even grondig moet douchen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid