Als je moet, dan moet je (desnoods in de bosjes)

Elke hardloper heeft het wel eens meegemaakt. Het onontkoombaar naar de wc moeten. En nee, niet voor de kleine variant, maar voor het echte werk.

Het is onaangenaam, het is gênant, het is vervelend, het is kortom iets dat je niemand toewenst. En toch is het iets dat elke hardloper wel eens heeft meegemaakt. We hebben het inderdaad over onontkoombaar naar de wc moeten. En nee, niet voor de kleine variant, maar voor het echte werk.

Hardlopen werkt bij veel atleten op de darmspieren als een rode lap bij een stier. Volgens dit artikel komt dat omdat hardlopen bloed onttrekt aan je darmstelsel. Je benen en longen hebben immers zoveel mogelijk zuurstof en energie nodig om zo goed mogelijk te kunnen rennen. Het lijf stuurt extra bloed die kant op en ‘bezuinigt’ op andere plekken, zoals je darmen en je maag.

Irritatie afdeling spijsvertering
Deze ‘afdeling spijsvertering’ raakt vervolgens makkelijk geïrriteerd. Ze kunnen namelijk minder goed functioneren. En dan willen ze zo snel mogelijk af van alle ‘obstakels’. Met hevige aandrang als gevolg. Dit komt overigens vaker voor bij beginnende lopers. Hun organen zijn nog niet gewend aan inspanning en de daarbij horende bloedtoevoer. Hoe meer je rent, hoe beter je hier aan gewend raakt en hoe minder darmgedoe je hebt.

Koffie verkeerd
Lopers met een gevoelige maag moeten extra oppassen, voordat ze aan hun rondje beginnen. Drink in dat geval geen hete dranken of dranken met daarin cafeïne. Deze werken extra op het gestel. Koffie combineert in dat geval het slechtste van twee werelden en werkt voor sommigen als een ware ‘ontlastingopwekker’. Ook alcohol heeft in dit geval een nogal stimulerende werking. Heb je de avond ervoor te diep in het glaasje gekeken, dan is de kans groot dat je de volgende ochtend een ‘kak-rondje’ rent.

Voeding
Datzelfde geldt voor voedsel. Eten dat heel vet is of juist heel veel granen bevat, werkt erg activerend op de darmflora en we weten allemaal wat dat betekent. Ook pittig eten staat bekend om zijn stimulerende werking. Weet je dat je de volgende dag lange duurloop gaat doen, dan kan het slim zijn om hier rekening mee te houden.

Zenuwen gieren door je lijf
Er is echter een ding dat een ongeëvenaarde uitwerking heeft op het darmkanaal: dat zijn wedstrijdzenuwen. Hardlopers weten in de uren voor een wedstrijd vaak niet waar ze het zoeken moeten. Buikkrampen slaan toe, de wc wordt meerdere keren bezocht. Door al die adrenaline komt je lijf in de vechtstand en wil het alle afvalstoffen lozen. Dat is vervelend, maar heeft ook een voordeel. Je hoeft een stuk minder kilo’s met je mee te torsen.

Aah
Poepen tijdens het rennen is lastig en ongemakkelijk. Je kunt natuurlijk je hardlooprondje rondom wat openbare toiletten plannen, een rustig plekje in het bos zoeken, of desnoods de bosjes induiken. Echt comfortabel wordt het nooit. Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het moment zelf vervelend is. De opluchting is echter enorm en je loopt daarna een heel stuk lichter.
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid