X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

Van doel naar resultaat: mentale trainingstips deel 1

Door
Yvonne Janssen
20 mei 2018 00:00
Van doel naar resultaat: mentale trainingstips deel 1
beeld Shutterstock
Het is algemeen bekend dat een goed trainingsschema wonderen kan verrichten als je gefocust bent op een specifieke wedstrijd of tijd. De work-outs helpen je lichaam om sterker, beter en sneller te worden. Toch kent iedereen het moment tijdens een hardloopwedstrijd, waarop je geest zwak wordt, zelfs voordat je lichaam het opgeeft. 

Mentale training is een betrekkelijk nieuwe wetenschap binnen het hardlopen. Terwijl fysieke training en voedingsschema’s steeds vaker op elkaar worden afgestemd, wordt het concept van de ‘totale atleet’ en het trainen van je mentale kracht nu pas steeds meer erkend als een kritische succesfactor. We kunnen vaststellen dat iedere hardloper weet hoe ‘mentaal’ hardlopen is, terwijl hardlopers tegelijkertijd nauwelijks aandacht besteden aan het trainen van hun mentale weerbaarheid. Om je een idee te geven; hardlopers geven aan dat het mentale aspect tachtig procent of meer bepaalt van het loopsucces, terwijl men daar hoogstens tien procent van de tijd aan besteedt tijdens het trainen. 

Mentale kracht vereist toewijding; zoals je niet kunt verwachten dat je een marathon kunt lopen als je maar één keer per week fysiek traint, zo kun je evenmin verwachten dat je met een mentale training van eens per week je gehele manier van denken zo effectief kunt veranderen, als wanneer je dat een vast onderdeel zou maken van je alledaagse (hardloop)training. 

Het mentale stuk zorgt ervoor dat je succesvol bent (of niet). Zoals Henry Ford zei: "Of je nu denkt dat je het kunt of niet, in beide gevallen heb je gelijk”. Veel mensen beperken zichzelf, omdat ze niet weten waartoe ze in staat zijn. Zelf geloven dat je het kunt is dus de grootste mentale uitdaging. Als mensen eenmaal geloven dat ze het kunnen, dan zie je hun een enorme stijging doormaken, in staat zijn hun prestaties naar het gewenste niveau te tillen en dingen te bereiken waarvan zij nooit dachten dat ze daartoe in staat waren, simpelweg omdat ze de beperkingen, die zij zichzelf hebben opgelegd, van zich afschudden. 

Tijdens de workshop "Van doel naar resultaat: topsport”, die ik vorige week dinsdag samen met Lidewij Welten van het Nederlands hockeyteam heb verzorgd op Avans Hogeschool, gaf deze hockey international het advies om jezelf doelen te stellen, die "je niet zomaar kunt aanraken”. Zij pleitte ervoor om ambitieuze doelen te stellen, waarvoor je moeite moet doen en waarvan je bij voorbaat niet zeker weet of je ze wel kunt behalen. Zij illustreerde haar advies met een verhaal uit haar eigen ervaring, waaruit bleek dat zij tot veel meer in staat was geweest dan zij aanvankelijk had gedacht. 

Zo ging Lidewij enige tijd geleden met het Nederlands hockeyteam voor een training naar Londen – althans dat dachten ze. In plaats daarvan gingen ze met het vliegtuig naar Alicante, waar hen een militaire training te wachten stond. Voordat ze het vliegtuig instapten, moesten ze, na wat laatste berichtjes, hun mobiele telefoons inleveren. Daar aangekomen, werden ze naar de voet van een berg gebracht, die ze als team moesten beklimmen binnen een tijdsslot van tien minuten. Lidewij vertelde dat haar eerste gedachte toen ze die opdracht hoorde, was, dat dit in één keer moest lukken, omdat ze nooit twee keer die berg op zou kunnen. Het hockeyteam ging strategisch te werk. Zo zorgden de dames ervoor dat de "zwakkeren” uit het team, de speelsters die met een blessure te maken hadden (gehad), voorop liepen en "de sterksten”, die in topconditie verkeerden, achteraan de berg op gingen, om het zware werk te doen. 

Na de eerste keer kregen de hockeydames van de militairen te horen dat het hen niet was gelukt om binnen de gestelde tijd de berg te beklimmen. Het moest dus nog een keer. Het Nederlands hockeyteam ging nogmaals de berg op en de tweede keer lukte het. Later bleek dat dit een ‘mind fuck’ was van de militairen en dat de dames van het Nederlands hockeyteam de eerste keer het doel al hadden behaald en de berg hadden beklommen in slechts zeven minuten, drie minuten binnen het gestelde doel. De tweede keer bereikten ze de top van de berg zelfs in vijf minuten! 

Wat was de boodschap? Terwijl de dames van het Nederlands hockeyteam aanvankelijk hadden gedacht dat ze nooit twee keer de berg op zouden kunnen, was het team erin geslaagd om, terwijl de hockeyvrouwen de eerste keer hun doel al hadden bereikt, om de berg de tweede keer maar liefst twee minuten sneller te beklimmen. Door samen te werken, alles te geven en door te zetten hadden ze als team iets bereikt, waarvan ze aanvankelijk nooit hadden gedacht dat ze het überhaupt zouden kunnen. Om die reden moeten doelen volgens Lidewij niet te eenvoudig haalbaar zijn; omdat je van te voren vaak niet weet waartoe je (met elkaar) in staat bent.

In het kader van mentale trainingstips, is de eerste dat het steeds opnieuw wordt aangetoond dat het formuleren van tastbare en specifieke doelen mensen motiveert om uitzonderlijke prestaties neer te zetten. Daarvoor is het enorm belangrijk om een groot doel te hebben, iets dus dat je volgens Lidewij Welten niet "zomaar aan kunt raken”, of dat nu is het kwalificeren voor de marathon van New York, je PR verbeteren op een bepaalde afstand, een podiumplaats behalen op de 5km, of voor het eerst een 10km lopen. Evenzo belangrijk is het om je te focussen op kleinere subdoelen, doelen die je vandaag, morgen, volgende week en volgende maand gaat realiseren en die je gaan helpen om je grote doel te bereiken.  

Zoals ze bij de marine zeggen: "als het doel niet scherp is, behaal je het ook zelden”. Dat klinkt voor de hand liggend, maar vaak ontbreekt een helder doel. Wil je dus iets bereiken? Begin dan met het vaststellen wat je precies wilt bereiken. Dat geeft je een rode stip op de radar en zorgt ervoor dat je je strategie kunt bepalen en je voortgang naar dat doel kunt meten.

Het grote doel van Lidewij Welten is om samen met het Nederlands hockeyteam goud te behalen tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016. Zij wil dit bereiken door het beste uit zichzelf te halen voor haar team. Maar, allereerst is het kwalificeren voor de Olympische Spelen haar belangrijkste subdoel.

Nu is mijn vraag, wat is jouw grote doel dat "je niet zomaar kunt aanraken”? En hoeveel aandacht besteedt jij in je voorbereiding aan mentale training, zodat je in jezelf gelooft en je dat doel daadwerkelijk gaat realiseren? 

Klik hier voor deel 2 : In gesprek met jezelf




  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Angela
    Het mentale aspect hielt mij altijd tegen, ik gaf op na de eerste 10 minuten. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en loop nu lekker 10km en voel em daarna nog prima in orde. Ik ben nog steeds geen toploper, maar ik ben bezig met het opbouwen naar de 21km. Zolang ik door de zware punten kan zetten gedurende de training zal me dit lukken. Daarnaast is het mentale aspect in elke sport belangrijk, aangezien ik hardlopen afwisselen met Fitness/Crossfit. En ook daar ga je verbetering zien als je begint met het geloven in jezelf.
    Reactie geplaatst op 21/05/18 om 16:22 uur
  • Yvonne Janssen
    Goed bezig Leon!😊 En interessant wat je vertelt over dat meetinstrument, ik ben benieuwd. Deel 2 wordt volgende week gepubliceerd. Good luck!
    Reactie geplaatst op 20/06/15 om 00:01 uur
  • Leon Broere
    Mooi artikel. Zelf ben ik hier al langere tijd mee bezig. Sinds kort ook gerelateerd aan hardlopen: meetinstrument is in ontwikkeling mbt de mentale kant van hardlopen. Wanneer komt het vervolg op dit artikel?
    Reactie geplaatst op 18/06/15 om 16:00 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
mei