Wanneer je niet moet gaan hardlopen

Door
Sebastiaan Timmermans
13 juli 2017 06:30
Wanneer je niet moet gaan hardlopen
Hardlopen kan eigenlijk altijd. Of het nu regent, stormt, of bloedheet is. Of het nu midden in de nacht, ’s ochtends vroeg of na het middaguur is. Het enige wat je hoeft te doen is de juiste kleding aan te trekken. Hoe zwaarder de omstandigheden, des te groter de voldoening. Je juist op deze momenten aan je schema houden, brengt je verder in je hardloopleven.

Toch zijn er momenten dat het echt beter is om thuis op de bank te Netflixen, dan de hardloopschoenen aan te trekken.

1.     Met een kater

Je kater eruit sporten is een aloude en vaak gepropageerde methode. Het doet pijn, maar door flink te zweten ben je al die afvalstoffen kwijt en kun je de rest van de dag zonder hoofdpijn doorbrengen. Niet doen. Je hebt een kater, omdat je vergiftigd bent door de alcohol. Je lever kan het verwerken ervan niet aan, je hersenen hebben te weinig vocht (hoofdpijn!) en je darmen zijn zwak van al die rum-cola’s. Kortom: je lijf heeft het al druk genoeg met ontgiften. Het laatste dat je nodig hebt is nog maar vocht verliezen of je ingewanden nog meer door elkaar rammelen. Geef je lijf de rust en het extra vocht waar het zo naar verlangt. Rennen komt morgen wel.

2. Met een fikse verkoudheid.

Nog zo’n urban legend. Ben je niet lekker, hoest je de longen uit je lijf en druipt het snot uit je neus? Ga dan hardlopen en je gehoest, geproest en gesnotter verdwijnt als sneeuw voor de zon. Want zo zweet je die ziektekiemen er lekker uit. Niet doen. Je voelt je niet goed, omdat je lijf in gevecht is met al die bacillen en virussen. Het is niet voor niets dat je je zo uitgewrongen voelt. Je lijft heeft die rust nodig om de ziekte-strijd te winnen. Door te rennen, verbruik je te veel energie. Bovendien is je weerstand nu echt niet goed.  Het helpt dan niet om buiten met een natte zweetrug door de herfstwind te rennen. Binnen blijven.. Zitten de klachten alleen boven je nek? Dan kun je wel gaan lopen!

3.     Met een pijntje

Een zeurende knie, trekkende achillespees of pijnlijke rug? Dan krijg je vaak het advies om lekker te gaan rennen. Dan worden je spieren goed warm, komt je bloedsomloop op gang, worden afvalstoffen lekker afgevoerd en is je pijntje zo vergeten. Niet doen! Een beginnende blessure heeft maar 1 ding nodig om een echt pijnlijke blessure te worden: en dat is door dat pijntje te overprikkelen. Dat is nu precies wat je gaat doen door nu door de pijn heen te rennen. Echt, geef die nietszeggende blessure de rust die het nodig hebt en je bent m voordat je het weet vergeten. Wil je toch bewegen, ga dan zwemmen of fietsen (als je blessure dat wel toestaat).

4.     Met een volle buik

Tuurlijk, je moet rennen met genoeg energie in je lijf. Want slap als een vaatdoek knallen tijdens de training: dat gaat niet lukken. Maar zorg dan wel dat je goed van tevoren eet en niet nog snel een paar boterhammen wegkauwt, terwijl je al veters aan het strikken bent. Dan gaat het eten je alleen maar in de weg zitten, krijg je steken in de zij en weet je zeker dat je geen runners high, maar een runners misselijkheid ervaart. Niet doen dus.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Bert
    ik hou me altijd aan de regel : als het eerste wat je voelt als je 's morgens uit bed stapt pijn is, ga dan niet lopen. En doe ik het die dag ook niet. Wat de alternatieven betreft : als lopen niet kan ga ik naar de fitness roeien op de roeimachine. Ik heb mij laten vertellen dat bij roeien ook spieren worden aangesproken die je gebruikt bij lopen. Fietsen vraagt direct 3 keer meer tijd dan lopen om er hetzelfde trainingseffect van te hebben, en zwemmen vraagt dan weer planning en verplaatsing naar een zwembad.
    Reactie geplaatst op 13/07/17 om 13:17 uur

Loopkalender

24
november