Blijf fit met een gezonde levensstijl

Foto: Jenny Hill

Blijf fit met een gezonde levensstijl

Regelmatig bewegen, voldoende slaap en een gezond eet patroon. Een recept voor een fit leven.

Bij een gezond leven hoort een gezonde levensstijl. Door gezond te eten en te drinken, voldoende te bewegen en niet te roken of teveel alcohol te drinken verklein je de kans op ziekten. Het helpt je ook om tot op hoge leeftijd een actief leven te leiden zonder kwaaltjes. Een gezond leven betekent goed zorgen voor je lichaam en je geest. Hieronder vind je tips die je kunnen helpen om gezond te leven.

Regelmatig bewegen

Veel bewegen heeft zoveel positieve effecten op onze gezondheid dat deze niet op een hand te tellen zijn. Als je genoeg beweegt loop je minder kans op allerlei ziektes. De belangrijkste ziektes die je kunt vermijden door voldoende te bewegen zijn hart- en vaatziektes, kanker en dementie. Daarnaast kun je je beter concentreren en heeft bewegen een positief effect op je geheugen. Natuurlijk is veel bewegen goed voor een gezond gewicht. Veel bewegen heeft ook een positief effect op je bloeddruk en helpt depressies te voorkomen. Do we need to say more? Veel bewegen dus. Goede manieren om te bewegen zijn wandelen en hardlopen.

Door hard te lopen verbeter je je conditie. Het is gezond voor je hart en je spieren en het verkleint de kans op diabetes. Wil je beginnen met hardlopen? Begin dan met een eenvoudig hardloopschema. Als je begint kun je het beste beginnen met wandelen. Begin dan korte stukken te joggen en houd een rustig tempo en wissel af met stukken wandelen. Zorg ervoor dat je niet buiten adem raakt. Bouw daarna steeds een beetje op. Hardlopen is een heerlijk manier van bewegen. Zet je favoriete muziek op, schaf de juiste sportgadgets aan en ga ervoor! Ben je op zoek naar sportgadgets dan raden we je Bestenu.nl aan.

Voldoende slaap

Goed slapen is erg belangrijk voor een goede gezondheid. Minstens net zo belangrijk als gezond eten en voldoende bewegen. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich en worden emoties en indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan verwerkt. Hoeveel slaap je nodig hebt is per persoon verschillend, maar een volwassen persoon heeft gemiddeld zo’n 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Een goede nachtrust heeft veel positieve effecten. Je kunt je bijvoorbeeld beter concentreren en verkleint de kans op hart en vaatziekten. Een tekort aan slaap heeft een negatieve invloed op je gewicht.

Een gezond eetpatroon

Eet je volgens de Schijf van Vijf dan zorg je goed voor je lichaam. Je zorgt daarmee dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Goede voeding bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen, vitamines en vezels. Concreet betekent dat als je dieet bestaat uit veel verse groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, elke dag een handje noten en een keer per week vette vis zoals zalm of haring je er een goed en gezond voedingspatroon op na houdt en alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid