Fietsen, een mooi alternatief bij blessures

Foto: pixabay.com

Fietsen, een mooi alternatief bij blessures

Fietsen als alternatief bij hardloopblessures.

Hardlopen is een prima manier om fit en sterk te blijven. Voor velen is het meer dan dat: een hobby of een manier van leven. Soms kan het gebeuren dat je een blessure oploopt en dat lopen even niet meer kan. Fietsen is dan een heel goed alternatief!

Waarom fietsen?

Je weet waarschijnlijk wel dat het belangrijk is om in beweging te blijven, ook en vooral wanneer je geblesseerd bent. Als je thuis op de bank blijft zitten wachten tot die pijnlijke knie overgaat, duurt het alleen maar langer. Je wordt stijf en je conditie gaat achteruit! Tijd om in actie te komen dus en fietsen is daarvoor een zeer goede manier. Tijdens het fietsen maak je een circulaire beweging met je benen, zonder dat er een impact op je botten en gewrichten komt. Dit is wel het geval wanneer je hardloopt. Elk keer dat je voet op de grond komt, staat er een kortdurende spanning op je knieën en je andere gewrichten. Wanneer er sprake is van een blessure, is deze spanning net teveel. Tijdens het fietsen train je wel je spieren en houd je de gewrichten en spieren soepel en in conditie, zonder deze over te belasten. Natuurlijk hebben we het dan wel over ‘gewone’ fietstochtjes op verharde wegen en met niet al teveel stijging. Met een goede fiets kun je elke dag naar je werk gaan of regelmatig in je vrije tijd een stuk gaan fietsen. Zo blijf je in conditie én krijgt je blessure de kans om te helen.

Gewone fiets of een E-bike?

Fietsen op een gewone fiets kost je uiteraard meer inspanning. Je zou dus zeggen dat dit beter is voor je gezondheid. Maar met een E-bike kun ervoor zorgen dat je spieren en gewrichten nooit overbelast worden en je blessure naar verwachting sneller heelt. Bovendien gaat het fietsen je gemakkelijker af, waardoor je het waarschijnlijk langer volhoudt. Daarnaast is de drempel om de fiets te pakken in plaats van de auto net wat minder hoog met een E-bike. Het uiteindelijke resultaat is dat je op een E-bike dan vaker, langer en beter traint dan op een gewone fiets. Welke fiets je uiteindelijk kiest, hangt natuurlijk van je eigen voorkeur af. Maar het is slim om deze feitjes mee te nemen in je beslissing.

Daarnaast is er ook de fietsoptie voor thuis of op kantoor. Met een stoelfiets kun je eenvoudig vanaf je bank of achter het bureau aan de slag met je herstel. Je kunt eenvoudig trappen op je eigen tempo. Zo zorg je dat je actief bent op de momenten dat je normaliter stilzit. Een perfecte oplossing als je er niet altijd uit kan.

Een goede fiets aanschaffen

Wanneer je besloten hebt om regelmatig te gaan fietsen als alternatief voor je blessure, is het wél belangrijk dat je beschikt over een goede en comfortabele fiets. Het moge duidelijk zijn dat een E-bike duurder is dan een gewone fiets, maar beide opties hoeven je niet direct de kop te kosten! De merken Popal en Altec bieden kwalitatief hoogwaardige E-bikes en voor een goede ‘normale’ fiets kun je kijken bij het aanbod van Popal, Altec en Spirit.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid