Hardlopen in combinatie met artrose, hoe ga je ermee om?

Een paar uurtjes hardlopen in de week brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee, maar geldt dat voor iedereen? Hoe zit dat precies als je artrose hebt, is hardlopen dan nog steeds zo gezond? Of kun je dan beter een andere sport beoefenen?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Hardlopen in combinatie met artrose, hoe ga je ermee om?

In dit blog zoomen we dieper in op hardlopen in combinatie met een reumatische aandoening, zoals artrose, en geven we antwoord op al je vragen!

Wat is artrose?

Artrose is een vorm van reuma waarbij de kwaliteit van het kraakbeen in de gewrichten achteruit gaat. Dit kan leiden tot pijn, die vaak ontstaat wanneer je na een periode van rust weer gaat bewegen. Artrose kan op verschillende plekken optreden, zoals artrose in de knie, vingers, heupen en onderrug. Op dit moment hebben bijna 1,5 miljoen mensen in Nederland te kampen met deze aandoening.

Hoe belangrijk is lichaamsbeweging?

Eén van de eerste adviezen die een dokter of arts zal geven bij de diagnostisering van artrose is afvallen. Wanneer je minder weegt, komt er minder gewicht te liggen op de gewrichten wat resulteert in minder pijn. Om af te vallen is gezond eten, maar ook lichaamsbeweging ontzettend belangrijk. De meningen zijn hierover verdeeld, maar inmiddels is bijna iedereen van mening dat wanneer je de lichaamsbeweging doseert het niet schadelijk is voor je gewrichten. Het is daarentegen niet verstandig om vanuit het niets ineens heel veel te gaan bewegen, de hoeveelheid lichaamsbeweging moet geleidelijk worden opgebouwd. Wanneer je het lastig vindt om dit zelf in te schatten, zou je het beste advies kunnen vragen bij een fysiotherapeut, zodat je zeker weet dat je niet te hard van stapel loopt.

Lichaamsbeweging zorgt voor afname van de pijn

Sporten is dus ook voor mensen met artrose een goed idee! De drempel ligt misschien wat hoger, want als je last hebt van artrose heb je vaak ook last van stijfheid, pijn of andere bewegingsbeperkingen. Maar de effecten van de lichaamsbeweging op artrose zijn zeer positief, uit sommige onderzoeken is zelfs gebleken dat lichaamsbeweging de pijn kan verminderen. Beweging zou het kraakbeen stimuleren om bepaalde voedingsstoffen op te zuigen, waardoor het de voedselvoorziening van het kraakbeen stimuleert. Het klopt niet dat je hierdoor de gewrichten sneller slijten, in tegendeel: je traint je spieren, pezen en banden rondom het gewricht waardoor je extra stevigheid en stabiliteit creëert.

Maar hoe zit het nu precies met hardlopen?

Dat sporten goed is voor je gezondheid, ook voor mensen met artrose, mag inmiddels wel duidelijk zijn. Vaak worden sporten zoals zwemmen en aqua gym aangeraden, omdat bij deze sporten de gewrichten het meest worden ontzien. Maar hoe zit het nu met hardlopen? Uit recent onderzoek is gebleken dat ook hardlopen een positieve bijdragen kan leveren aan de gezondheid als je artrose hebt. Na het hardlopen zou de hoeveelheid ontstekingsbevorderende moleculen in de gewrichten worden verminderd. In het onderzoek werd aangetoond dat hardlopen daarom een beschermende invloed op het kraakbeen heeft. Maar ook hier moet nuance worden aangebracht, het is niet verstandig is om vanuit het niets een uur per dag te gaan hardlopen. Bouw het vooral rustig op! Als je nog nooit eerder hebt hardgelopen, is het misschien verstandig om eerst te beginnen met wandelen of met nordic walking bijvoorbeeld.

Artrose in de knie

Indien je veel last hebt van artrose in de kniegewrichten, is het wellicht verstandig om je hardloop plannen te delen met een arts of fysiotherapeut. De schokbelasting op je knieën is bij hardlopen erg groot, waardoor je arts het misschien zal afraden. Of hardlopen verstandig is verschilt dus ook per situatie en de vorm artrose waar je last van hebt.

Concluderend kan gezegd worden dat sporten, en dus ook hardlopen, ontzettend gezond kan zijn voor mensen die te kampen hebben met artrose. Laat je vooral niet tegenhouden om te gaan bewegen, maar maak dit wel bespreekbaar met je fysiotherapeut of arts, zodat je zeker weet dat je geen gezondheidsrisico’s neemt.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Gezondheid