Heel wat vreemde hardloop eet-weetjes

Wat moet je wanneer in je mond stoppen om bij een wedstrijd tot een zo goed mogelijk resultaat te komen?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Heel wat vreemde hardloop eet-weetjes

Rondom wedstrijden is er maar één onderwerp waar nog meer over gesproken wordt dan de vraag of je in een korte of lange broek moet lopen. Dat is eten. Wanneer moet je wat en hoeveel in je mond stoppen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen? Daar is al veel over geschreven en natuurlijk zijn er dan ook heel wat vreemde hardloop eet-loop-weetjes. We hebben er een paar voor je verzameld.

Klotsende buik voorkomen


Zo hebben veel lopers last van een klotsende buik tijdens het lopen. ‘Dat komt doordat je te veel drinkt voor het trainen’, is daarvan de meest logische oorzaak. Mooi niet, schrijven de dames. Juist te weinig drinken zorgt voor het geklots. Wanneer je te kleine slokjes drinkt, krijgt de maag geen goed signaal dat het vol zit met vocht en zich moet legen. Het gevolg? ‘Ronddansend vocht’. Neem dus in één keer een grotere portie water van minimaal twee deciliter en een klotsbuik behoort voorgoed tot het verleden.

Pleidooi voor de afgekoelde maaltijd

Ook een afgekoelde maaltijd heeft zijn voordelen. Want een koud geworden aardappel- rijst- of pastaschotel is voor het lichaam lastiger te verteren. Daardoor fungeert het als een soort voedingsvezel en daarmee voor ‘zachtere ontlasting’ . Het onverteerbare zetmeel zorgt voor extra vetverbranding en daarmee gewichtsverlies. Wel neem je minder energie uit je voeding op.

Kruiden, specerijen en supplementen


Aparte aandacht is er voor kruiden, specerijen en supplementen. Zo is het volgens de dames om de week voor een belangrijke wedstrijd extra veel knoflook en gember te eten. Knoflook zorgt voor een daling van het cholesterol, bloedstolling en de bloeddruk. Van gember is weer aangetoond dat het ontstekingsremmend kan werken en bijvoorbeeld knie-artritis kan verminderen. Als klap op de vuurpijl stimuleert het bovendien de schildklier waardoor de stofwisseling (een beetje) sneller wordt.

Voedingssupplementen als vitamine D, calcium en Omege-3 vetzuren kunnen ook een positief effect hebben op de loopprestaties, zo lezen we. En ja ook de doping voor de gewone man, cafeïne, heeft een heilzaam effect. Al met al zijn er tal van pillen, poeders en kruiden die de hardloopprestatie positief kunnen beïnvloeden.

Herstellen

Daarnaast staan er voornamelijk smakelijke recepten en een uitgebreid pleidooi voor herstellen in het boek. Vooral dat laatste krijgt speciale aandacht. Tijdens intensieve trainingen ontstaan er namelijk tal van kleine ontstekingen in het lichaam. Hoe beter je lichaam dit kan verwerken, hoe betere loper je wordt. Dus eet voldoende eiwitten, vul je koolhydraten aan en drink een beker melk. Dat is namelijk de ideale hersteldrank.

Eten en lopen, het is vaak een moeizaam huwelijk. 

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid