Adviezen lage rugklachten

Door
Train ExeciseRecover
14 januari 2019 00:00
Adviezen lage rugklachten
Op het moment dat je rugklachten krijgt is dat heel vervelend. Eerder zijn wij al dieper in gegaan op de mogelijke oorzaken van rugklachten. Het is natuurlijk goed om te weten wat er aan de hand kan zijn maar het is nog beter om te weten wat je kunt doen zodat je weer snel je hardlooptraining kan hervatten.

Wij gaan er in dit stuk vanuit dat er sprake is van aspecifieke lage rugklachten. Dit zijn klachten die veroorzaakt worden zonder schade aan de rug of andere ernstige oorzaken.
De eerste 4 dagen

Omdat de rugklachten beperkend kunnen zijn is het belangrijk om eerst te herstellen. Dit houdt in dat je de belasting (training) flink terug schroeft of zelfs helemaal staakt. Op deze manier zal je minder klachten krijgen en is het makkelijker om de rug weer sterk en soepel te krijgen. Je kunt ook specifieke rekoefeningen doen voor de lage rugspieren. Met deze rekoefeningen zal de stijfheid sneller afnemen. 


Als je stopt met hardlopen is het wel belangrijk om te blijven bewegen. Het is goed om te beseffen dat er geen schade is in de rug en dat bewegen, hoe vervelend dit ook kan zijn, noodzakelijk is om snel van de klachten af te komen. In bed blijven liggen zorgt er alleen maar voor dat je langer klachten zult blijven houden. Voor het bewegen kun je bijvoorbeeld denken aan wandelen of fietsen. 


Na 4 dagen

Als je na een paar dagen minder klachten hebt, is het belangrijk om niet direct weer op dezelfde intensiteit te gaan trainen. Houd er rekening mee dat je klachten misschien wel weg zijn maar dat het onderliggende probleem nog steeds aanwezig kan zijn. Dit is zeker belangrijk bij klachten die langzaam zijn ontstaan en terugkerende klachten.
Blijf in elk geval de onderrug rekken en begin langzaam met het opbouwen van de kracht en de co√∂rdinatie in de onderrug. 
De oefeningen in de onderstaande video helpen je om een begin te maken met het verbeteren van de stabiliteit en co√∂rdinatie in de onderrug. 

 

Na 3 weken

Als de klachten na 3 weken niet substantieel veranderd zijn en je het hardlopen nog niet hebt kunnen hervatten, is het verstandig om contact op te nemen met een fysiotherapeut. De fysiotherapeut kan samen met jou nagaan wat de oorzaak van de klacht is en hier een specifieke behandeling voor opstellen. 

Over het algemeen zal de behandeling bestaan uit het verminderen van de klacht en het uitzoeken van de oorzaak van de lage rugklachten. Pas als je het probleem aanpakt waar de klachten uit voortkomen zullen deze niet meer terugkomen.


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Train
Train ExeciseRecover
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

21
augustus