Pijn rondom de knieschijf tijdens of na het lopen

Pijn rondom de knieschijf: hoe komt dat?

Veel lopers hebben tijdens of na het lopen pijn in hun knie. 

Deze pijn rondom de knieschijf, ook wel patellofemoraal pijnsyndroom genoemd, kan meerdere oorzaken hebben.

Anatomie
Om een idee te krijgen waar deze klachten vandaan komen, nemen wij kort de anatomie door.

Beeld: OCON.nl

Op het plaatje is te zien hoe de knieschijf op het bovenbeen rust. De knieschijf zit in de pees van de spier die over het bovenbeen tot aan het onderbeen loopt en heeft een werking als een katrol. Als het bovenbeen strekt, glijdt de knieschijf over het bovenbeen en zorgt ervoor dat de kracht vanuit de spier op de juiste manier wordt doorgegeven op het onderbeen.
Als de knie beweegt en vooral gebogen wordt onder druk, hoort de knieschijf dus netjes over het bovenbeen te glijden. 

Klachten
De voornaamste klachten komen voor bij:
Pijn bij traplopen (vooral trap op) 
Fietsen tegen een zware weerstand 
Knielen 
Hardlopen 
Pijn bij lang zitten met de benen gebogen

In rust en bij onbelast bewegen nemen de klachten weer af. 

Oorzaken
Als er klachten ontstaan in deze beweging komt dit vaak door een overbelasting. Deze overbelasting kan onder andere komen door:

Spierzwakte in het bovenbeen
Verstoring van de samenwerking van de spieren in het bovenbeen
Veranderd looppatroon
Te snelle opbouw van belasting
Ander schoeisel
Trauma aan de knie of knieschijf

Testen
Omdat de klachten verschillende oorzaken kunnen hebben is er geen eenduidige test of diagnose voor het patellofemorale pijnsyndroom. Meestal wordt het verholpen door rust te houden of oefeningen te doen via een fysiotherapeut. 

Gevolgen
De gevolgen van deze klachten zijn over het algemeen onschuldig. Omdat er geen schade is in de knie is herstel bijna altijd volledig. Omdat de pijnklachten erg heftig kunnen zijn is deze aandoening over het algemeen “self limiting”. Dat houdt in dat mensen sowieso al minder gaan doen waardoor de knie rust krijgt en kan herstellen. Zodra de klachten minder worden is het echter wel zaak om rustig de belastbaarheid weer op te bouwen.

Op de lange termijn gaan de klachten veelal vanzelf weg.  Na 6 tot 12 maanden zijn de klachten meestal helemaal weg zonder verdere gevolgen.

Behandeling
Het is in eerste instantie belangrijk om de knie de kans te geven om te herstellen en daarna weer zo sterk te maken dat hij niet opnieuw overbelast raakt.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid