Prorun.nl op zwart tot 6 april? Of gaan we door?

Wie is er bezig met hardlopen in deze tijden? Niemand. Zetten we prorun.nl tijdelijk op zwart?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Prorun.nl op zwart tot 6 april? Of gaan we door?

Nieuwssites, sociale media, (beperkte) gesprekken in het dagelijkse leven, het gaat maar over één ding: het coronavirus.

Het heeft weinig zin om artikelen te plaatsen met tips voor een halve marathon of met tips om hárder te lopen of over nuchter sporten, zegt een ProRun-redacteur via Skype, zullen we de website gewoon op zwart zetten tot 6 april?

Dat heeft weinig zin, zegt een ander.

Hardlopen is goed voor je immuunsysteem, zegt nummer drie, we moeten juist  doorgaan met artikelen over hardlopen en een goed herstel.

We worden het niet eens: gewoon doorgaan lijkt onlogisch, stoppen lijkt nog onlogischer

Dus voorlopig gaan we door met het plaatsen van artikelen over hardlopen.

Zoals trainers Rob Veer en Guido Vroemen op Runner’s World schrijven: gezond eten, goed rusten en blijven hardlopen is goed voor je immuunsysteem.

Dus met prorun.nl blijven we gewoon inspireren en kennis delen voor hardlopers.

Arts Hans Keizer schreef voor ProRun al verschillende artikelen waar het immuunsysteem een prominente plek had.

Enkele passages uit eerder verschenen artikelen:

Stress en DHEA

In feite kunnen we niet zonder stress. Elke beweging, elke looptraining, hoe weinig intensief ook, is een stressor voor ons lichaam. Die zorgt ervoor, dat er meer stress hormonen o.a. (nor)adrenaline, cortisol worden vrijgemaakt, waardoor er meer energie vrijkomt. In de herstelfase moet de bloedconcentratie van deze hormonen snel afnemen en de concentratie anabole hormonen zoals groeihormoon en dehydro-epi-androstenon (DHEA) en haar sulfaat (DHEAS), gemaakt door de bijnierschors toenemen of hoog blijven.

Een absolute voorwaarde om ons lichaam te laten adapteren. Het lichaam streeft ernaar, dat dezelfde stress (b.v. een 10 km loop met een bepaalde intensiteit) de volgende keer minder stress oplevert. Dit wijst er meteen op, dat je in de tijd steeds meer/intensiever moet gaan trainen om nog beter te worden.

Maar hoe zit dat nu met het immuunsysteem?

Het immuunsysteem bestaat uit twee delen: niet specifieke (aangeboren) immuniteit en verworven immuniteit. Tot de eerste groep behoren de witte bloedcellen. We kunnen 5 typen van deze cellen onderscheiden. Elk type heeft een iets andere functie. Sommigen (de z.g.n. monocyt) gaan door de celwand van de haarvaatjes naar een aangedaan weefsel om daar orde op zaken te stellen, anderen nemen bacteriën en andere lichaamsvreemde cellen op, om ze dan te vernietigen. Voorts worden door het aangeboren immuunsysteem boodschapper eiwitten (cytokinen) afgegeven. Deze cytokinen kunnen de verschillende delen van het afweersysteem ofwel stimuleren ofwel remmen, ze zijn ook bij de specifieke immuniteit betrokken.

Het hormoon DHEAS daarentegen, zorgt voor het tegendeel. Dus het stimuleert het immuunsysteem. De kunst van het trainen bestaat erin, dat de verhouding cortisol/DHEAS zo spoedig mogelijk afneemt.

Als dat het geval is, zal het immuunsysteem gestimuleerd worden en wel zodanig, dat het helpt de ziekteverwekkers een halt toe te roepen.

Conclusie: het is een goed idee om (alleen) te blijven lopen, niet te intensief en niet te lang

Neem gas terug, maar blijf sporten.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Gezondheid