Tips tegen droge ogen tijdens het hardlopen

Droge ogen tijdens het hardlopen. Wat kan je ertegen doen?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tips tegen droge ogen tijdens het hardlopen

Hardlopen is heerlijk om je hoofd leeg te maken. Als het lekker gaat, kost het nauwelijks moeite en vlieg je als het ware over de stoepen en de straten. Het is zonde als dat lekkere gevoel in de weg gezeten wordt door ongemakken die eigenlijk weinig te maken hebben met de prestatie die je aan het leveren bent. Eén van die nare ongemakken is het last krijgen van droge ogen. Dit haalt je uit je concentratie, waardoor je niet meer in het moment kunt zijn. Naast het onprettige gevoel kunnen droge ogen ook zorgen voor slechter zicht. Alle reden dus om zoveel mogelijk te voorkomen dat je er last van krijgt. Daarom geven wij een aantal tips om droge ogen tijdens het hardlopen zoveel mogelijk te voorkomen.

Lenzen met beter draagcomfort
Draag je contactlenzen, dan loop je sowieso al eerder een risico op droge ogen, omdat ze wat van je traanvocht opzuigen. Tel daar bij op dat je tijdens het hardlopen nog meer last hebt van luchtstromen die langs je ogen trekken dan normaliter, en je kunt er de klok op gelijk zetten dat je last van droge ogen gaat krijgen. Op de loopband is het niet zo’n factor, maar als je buiten gaat hardlopen is het toch wel erg belangrijk dat je ook goed kunt zien omdat je deelneemt aan het verkeer. Wil je voorkomen dat je onverhoopt een straat oversteekt en een auto of andere verkeersdeelnemer over het hoofd ziet, dan moet je er alles aan doen om te voorkomen dat je ogen een probleem worden tijdens het hardlopen. Kies daarom voor lenzen die beter vochtig blijven, zoals zachte weeklenzen met optimaal draagcomfort.

Oogdruppels
Kunstmatig traanvocht in de vorm van oogdruppels kan een uitkomst bieden tegen droge ogen tijdens het hardlopen. Een klein flesje hiervan is voor tussen de 10 en 20 euro te krijgen en is een goede investering wanneer je van jezelf weet dat je ogen gaan opspelen wanneer je aan het hardlopen bent. Druppel van tevoren zodat je met vochtige ogen de deur uitgaat. Probeer eerst eens of dat tijdens je hele workout helpt, of dat het beter is om het flesje de volgende keer mee te nemen tijdens het joggen zodat je ook onderweg kunt druppelen als dat nodig is. Ballast is onprettig tijdens het hardlopen, dat begrijpen we heel goed. Maar een flesje oogdruppels past makkelijk in een zak zonder dat je er al te veel last van hoeft te hebben. De voordelen wegen zwaarder dan de nadelen, want op het moment dat je last begint te krijgen van droge ogen kunnen ze meteen verlichting bieden. Natuurlijk is het jammer dat je even moet stoppen om in je ogen te druppelen, maar dat is beter dan huiswaarts moeten omdat je ogen het niet langer trekken.

Preventieve actie: de 20-20-20-regel
Velen van ons werken overdag en gaan ’s avonds lekker hardlopen om weer even tot onszelf te komen en de mogelijke stress en frustraties van de dag eruit te lopen. Je ogen hebben dan al een hele dag hard moeten werken. Vooral wanneer je werk zich hoofdzakelijk afspeelt achter de computer vraag je veel van je ogen. Je knippert dan minder dan je gewoonlijk zou doen, waardoor je traanvocht eerder verdampt. Ook dwing je de spier die zorgt voor de focus om constant hard te blijven werken, waardoor deze vermoeid raakt. Zo kun je overdag al last krijgen van je ogen, terwijl je ’s avonds nog gewoon wilt kunnen hardlopen. Gebruik daarom overdag de zogenaamde 20-20-20-regel. Dit houdt het volgende in: elke 20 minuten kijk je gedurende 20 seconden naar een punt op 20 voet (6 meter) afstand van je. Zo geef je je ogen even rust. Doe je dit trouw, dan heb je daar ook ’s avonds tijdens het hardlopen nog profijt van.

Een hardloopbril dragen
Brildragers zijn in het voordeel tijdens het hardlopen: de glazen houden een deel van de luchtstromen weg van de ogen. Ben jij geen brildrager, dan wil dat nog niet zeggen dat er wel een kunt opzetten tijdens het hardlopen. Er zijn sportieve (zonne)brillen voor hardlopers die oog nog een dichter op het gezicht aansluiten dan een gewone bril, en dus nog meer wind kunnen tegenhouden. Kijk bij de aanschaf wel even naar hoe donker de glazen zijn; je wilt immers als het donker is ook gewoon goed kunnen zien tijdens het hardlopen. Lichtere glazen zijn dan fijner.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Gezondheid