Wat is rhodiola en hoe kan het bijdragen aan je hardloopprestaties?

Wat is rhodiola en hoe kan het bijdragen aan je hardloopprestaties?

Rhodiola is een kruid dat veel positieve effecten heeft en bovendien kan bijdragen aan je sportprestaties.

Tegenwoordig zijn er veel natuurlijke gezondheidsproducten op de markt die kunnen bijdragen aan een gezond en sterk lichaam. Niet alle middelen zijn nog even bekend, terwijl het een goede manier kan zijn om je lichaam op een natuurlijke manier te versterken. Rhodiola is een kruid dat veel positieve effecten heeft en bovendien kan bijdragen aan je sportprestaties. Wat is dit eigenlijk voor kruid en waar heeft het nog meer een effect op? Waar je op moet letten en wat dit kruid voor je kan betekenen lees je hier.

Wat is rhodiola

Rhodiola is een geneeskrachtig kruid dat uit de natuur komt. Je kent het wellicht ook als rozenwortel. Rhodiola is een adaptogeen kruid. Dat betekent dat het zich in feite aanpast op het moment dat er functies in je lichaam niet helemaal in balans zijn, bijvoorbeeld wanneer je onder stress staat. De rhodiola zorgt er op dat moment voor dat je hormoonhuishouding weer meer in balans wordt gebracht, en de stressklachten kunnen verminderen. Rhodiola is dus een natuurlijk middel om stress te verminderen en het helpt ook bij burn-out klachten. Doordat het je hormoonhuishouding in balans brengt, zorgt het ervoor dat je weerstand verhoogd wordt, je minder vermoeid bent en het draagt zelfs bij aan het verbeteren van je geheugen. Dit alles zorgt ervoor dat het kan bijdragen aan betere prestaties tijdens je studie of werk. Het is zelfs bewezen dat rhodiola een positieve invloed kan hebben bij depressieve klachten.

Rhodiola in combinatie met sporten

Welk effect heeft rhodiola dan eigenlijk op je sportprestaties? Het kan je helpen je sportprestaties te verbeteren. Het helpt je hoge inspanning beter aan te kunnen, doordat je lichaam meer in balans is en het de fysieke stress beter kan reguleren. Het gaat vermoeidheid tegen, waardoor je uithoudingsvermogen beter is. Daarnaast is het herstel na de fysieke inspanning sneller door gebruik te maken van rhodiola. Je hartslag is sneller onder controle, net zoals je bloeddruk en het herstel van je spieren gaat sneller. Al met al kan het gebruik van dit kruid dus een heel positief effect hebben op je sportprestaties. Niet alleen tijdens de fysieke inspanning zelf, maar ook daarna tijdens het herstel.

Hier moet je op letten

Wanneer je gebruikt wilt maken van rhodiola of een ander geneeskrachtig kruid, dan moet je altijd rekening houden dat er mogelijke bijwerkingen zijn. Rhodiola bijwerkingen bij een (te) hoge dosering zijn slapeloosheid en mogelijk verhoogde prikkelbaarheid. Om slapeloosheid te voorkomen, neem je het dus bij voorkeur niet in voordat je gaat slapen, zodat je niet de hele nacht wakker ligt. Daarnaast is het belangrijk op te letten op het moment dat je andere medicatie gebruikt of bepaalde allergieën hebt. Het gebruik van kruiden kan daar een (negatief) effect op hebben. Raadpleeg dus altijd je arts op het moment dat je medicijnen slikt of wanneer je twijfelt of het kruid voor jou geschikt is. Begin dus niet zomaar met het gebruiken van rhodiola of andere kruiden in combinatie met medicijnen.

 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid