Welke sporten gaan goed samen met hardlopen? En welke niet?

Als hardloper beweeg je altijd vooruit. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Welke sporten kunnen je naast hardlopen versterken?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Welke sporten gaan goed samen met hardlopen? En welke niet?
Tuurlijk. Hardlopen is de lekkerste sport die er is en bovendien hoef je er niet voor naar een bedompt zweethok of een peperduur abonnement voor te betalen. Toch kan het zijn dat je eens wat anders wilt. Omdat je zin hebt in een spelletje, graag de perfecte beachbody wil of het ook leuk vindt om een biertje na afloop te drinken.
 
Nu zou het natuurlijk wel fijn zijn dat als je dan toch een andere sport doet, deze wel complementair is aan het hardlopen.  Professor Øyvind Støren, verbonden aan het Telemark Instituut in Noorwegen doet hier onderzoek naar. ‘Hardlopen is een sport die primair gericht is op naar voren bewegen. Met uithoudingsvermogen zit het veelal wel goed, maar balans, core en heupen zijn vaak veel minder goed in orde’, vertelt hij aan running competitor. Als je dan een andere sport doet, is het verstandig hier op te letten.
 
Fitness
Elke top-atleet brengt tijd door in het krachthonk. Dus heeft dit zeker zijn voordelen als je beter wilt hardlopen. Waar je niet voor moet gaan is het oppompen van je schouders en je borst, totdat je erbij loopt als een ‘anabolen-billie’. Dat zijn alleen maar spierkilo’s die je mee moet slepen en je hebt verdraaid weinig aan tijdens het rennen.
 
Ga daarentegen voor goede gerichte training van je buik, heup, rug- en beenspieren. Zo kunnen die de klappen van het hardlopen beter opvangen. En ja; het helpt ook lekker voor je zwembroek-look.
 
Voetbal
Let maar eens op in het park. Je pikt de voetballers die een rondje aan het rennen zijn er in 1 oogopslag uit. Daarvoor heb je aan twee woorden genoeg; kromme poten. Hoe dat komt weten we niet, maar het lijkt wel alsof alle voetballers O-benen hebben. Voetbal is een sport die het moet hebben van de korte sprintjes en fel aanzetten. Eigenlijk zijn dat soort mini-intervallen een perfecte training om je snelheid op te krikken.
 
Tennis
Ook bij tennis weer die korte sprintjes. Hoewel ze hier wel heeeel kort zijn. Bij tennis draait het ook om balans en goed zijwaarts bewegen. Je wilt immers perfect voor de bal staan. Je moet indraaien voor een goede slag, dus ook sterke heupen zijn onontbeerlijk. En nog een voordeel ten opzichte van voetbal: je kunt niet onderuit geschoffeld worden door een tegenstander en op een brancard worden afgevoerd.
 
Yoga
Je krijgt er niet het uithoudingsvermogen van om de marathon te voltooien, maar een hardloop-aanrader is yoga wel. Wij lopers missen over het algemeen iets waar de yoga-gemeenschap in uitblinkt, namelijk soepele spieren. Een uurtje yoga per week kan wonderen doen voor onze stramme hamstrings. Er zijn zelfs yoga-scholen die speciale ‘runners-yoga’ geven. Dan hoef je ook niet bang te zijn, dat je voor paal staat (of beter gezegd ligt) in een onbegrijpelijke lotus-houding.
 
Fietsen
Wielrenners en hardlopers hebben een hoop gemeen. We houden van buitensporten en van uithoudingsvermogen. Tot zover is het huwelijk perfect. En er zijn nog meer voordelen aldus de Noorse professor Støren. Hardlopers gebruiken vooral de achterkant van hun benen (de kuiten en de hamstrings), terwijl fietsers juist de voorkant gebruiken. Zo komt de boel weer wat meer in evenwicht.
 
Zwemmen
Helaas, zwemmen is een sport die niet heel veel doet voor je hardloop-prestaties. Tenzij je een topzwemmer bent (geweest). Want er zijn weinig sporten die qua trainings-intensiteit zwaarder zijn dan zwemmen. Dus als je zo hard kunt trainen als een Ranomi Kromowidjojo, dan is het trainingsschema voor een marathon een peulenschil. 
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid