Zo optimaal mogelijk herstellen na het hardlopen

Zo optimaal mogelijk herstellen na het hardlopen

Hardlopen is een gezonde bezigheid, mits je er op de juiste manier mee omgaat.

Hardlopen is een gezonde bezigheid, mits je er op de juiste manier mee omgaat. Alles in leven draait om balans en bij het hardlopen is dat natuurlijk niet anders. Het is dus zaak om ook aan de herstelperiode voldoende aandacht te schenken. Gemiddeld kun je ervan uitgaan dat je lichaam ongeveer twee etmalen nodig heeft om van een zware hardlooptraining volledig te herstellen. Om dat herstel zo optimaal mogelijk te laten verlopen, kun je gebruik maken van de onderstaande tips.

Volledig ontspannen

Tijdens een hardlooptraining vraag je heel wat van je lichaam. Dat is niet erg, mits je het voldoende compenseert. Gun jezelf daarna dus wat extra rust en zorg ervoor dat je jezelf volledig kunt ontspannen. Een koude douche is daarbij zeker een goed idee. Bouw het langzaam op, eerst warm douchen en daarna koud, waarbij je de koude douche steeds wat langer laat lopen. Nog beter is het om naar de sauna te gaan. Wist je overigens dat zorgverzekeraars soms korting geven op toegang tot de mooiste sauna’s van ons land? Het is dus een kwestie van zorgverzekering vergelijken en ontdekken of dat voordeel ook voor jou is weggelegd.

Nachtrust

Een goede nachtrust is voor iedereen in elke situatie belangrijk. Juist als je een flinke inspanning geleverd hebt, moet je ervoor zorgen dat je zeker acht uur nachtrust kunt pakken. Die tijd heeft je lichaam nodig voor het herstel. Bovendien is de kans dan groter dat je lichaam minder vet opslaat en dat komt dus je gewicht ook nog ten goede. Daarbij geldt dat je jezelf de volgende ochtend veel fitter zult voelen en ook de mentale gesteldheid verbetert door een goede nachtrust. Bijna een kwart van alle volwassen Nederlanders kampt met slaapgebrek en daardoor functioneert bij deze mensen het lichaam minder goed. Volgens de deskundigen is slapen voor de mens net zo belangrijk als eten.

Yoga

Door zelf thuis yoga-oefeningen te doen, werk je aan het herstel van je lichaam. Met name de pezen en organen doe je er een plezier mee. Je kunt op internet talloze voorbeelden vinden, om zelf in de praktijk te brengen. Dankzij yoga zullen je spieren minder verstijven. Dat scheelt dus weer een bezoek aan de fysiotherapeut. Mocht die uiteindelijk toch nodig zijn, dan kun je op Zorgkiezer.nl de verschillende aanbieders op dit gebied met elkaar vergelijken. Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid