Training

Achter de mooiste billen aan en gaan!

Door
Yvonne Janssen
23 mei 2015
Achter de mooiste billen aan en gaan!
Niet alle effectieve trainingstips zijn ingewikkeld. Zo kwam een atleet van PUMA, een bedrijfsteam dat ik heb getraind als voorbereiding op de business run van de BrandLoyalty Vestingloop in Den Bosch, vorige week zondag na de finish trots naar me toe met de woorden: "Yvonne, ik heb naar je geluisterd. Ik heb achter de mooiste billen aangelopen en het werkt. Mijn tijd is 21:59!” Zijn doel was om de 5km binnen de 22 minuten te lopen en hij had zijn doel behaald, op de seconde af.

Voor een wedstrijd geef ik mijn atleten meestal een uitvoerige uitleg over de ideale wedstrijdopbouw. Hierin besteed ik aandacht aan de negatieve split, waarbij je de tweede helft sneller loopt dan de eerste en dus niet op je wenkbrauwen, maar met een overwinningsgevoel de finish overkomt. Ook leg ik het belang uit van niet te snel starten, zodat je start vanuit het juiste energiesysteem voor een goede duurloop, je aerobe energiesysteem, en niet vanuit het energiesysteem voor een sprint, je anaerobe energiesysteem, dat na maximaal een paar minuten op is, waarna het enige tijd duurt om het juiste energiesysteem weer op te starten, waardoor je dus snelheid en tijd verliest. 

Als ik dat allemaal uitgelegd heb, sluit ik mijn pleidooi voor een succesvolle wedstrijd vaak af met een dikke knipoog en de opmerking (natuurlijk alleen in het geval van volwassen trainingsgroepen): "En verder moet je tijdens de wedstrijd gewoon de mooiste billen uitzoeken, die het liefst net even iets sneller lopen dan jijzelf, zodat je tegelijkertijd iets leuks hebt om naar te kijken én iets hebt dat je stimuleert om sneller te lopen dan normaal. Zo vergroot je de kans op een PR.”   

Zelf heb ik dit trainingsprincipe al veelvuldig toegepast en dat heeft me geen windeieren gelegd. Ik breek al jaren het ene PR na het andere. Toch moet ik toegeven, dat deze aanpak moeilijker werkt voor snelle heteroseksuele mannelijke atleten, aangezien vrouwen gemiddeld iets langzamer lopen. In dat geval blijft het trainingsadvies iemand tijdens de wedstrijd uitzoeken die iets sneller loopt dan jij en dan proberen deze atleet bij te houden, dus in ieder geval de afstand tussen jullie constant te houden, of, nog beter, proberen dichterbij deze atleet te komen en de afstand tussen jullie te verkleinen, of, in het allergunstigste geval, deze atleet inhalen, waarna je weer een nieuw lokaas mag selecteren, tenzij je daarna op de eerste positie loopt.

Dat deze wedstrijdstrategie goed werkt voor mijzelf als visueel ingestelde persoon wist ik natuurlijk al. Ik had echter niet verwacht dat dit advies serieus zou worden opgevolgd door de atleten die ik train en, nog sterker, dat dit hen in staat zou stellen de tijd te lopen die ze zichzelf voorafgaand aan de wedstrijd tot doel hadden gesteld, nota bene op één seconde scherp. Blijkbaar sluit dit wedstrijdadvies aan op de belevingswereld van (sommige) volwassen atleten, die waarschijnlijk net zo visueel zijn ingesteld als ikzelf. Dat is goed om te weten!

Wat is de moraal van het verhaal? Dat trainingsadviezen in de vorm van een metafoor beter tot de verbeelding kunnen spreken en daarom effectiever kunnen zijn voor atleten dan een wetenschappelijke uitleg over de ideale wedstrijdopbouw. Iedere atleet denkt en leert anders en zeker voor de zogenaamde beelddenkers kan de metafoor zeer effectief samenvatten wat je in een hoeveelheid woorden probeert uit te leggen of omschrijven.   

Dus voor de visueel ingestelden onder ons, neem het volgende wedstrijddevies in acht bij je eerstvolgende wedstrijd: achter de mooiste billen aan en gaan! Mits je natuurlijk een PR wil lopen! 



  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • MichielZiet
    Bij de titel dacht ik al: \'Hé, zoiets heb ik zelf ook geschreven!\' En dat heb ik, in iets meer verhaalvorm. Dus mochten mensen willen ervaren hoe zoiets in de praktijk gaat, lees het dan hier: KLIK
    Reactie geplaatst op 24/05/15 om 09:33 uur

Loopkalender

19
september