Hoe vaak moet ik lopen?

Hoe vaak moet ik lopen?

Hoe veel keer per week moet je lopen om je doel te behalen. Goede vraag, eenvoudige vraag, maar het antwoord is niet zo eenduidig. Welke factoren spelen mee in het bepalen van jouw trainingsfrequentie?

Een goed antwoord op praktisch iedere vraag over training begint met de woorden ‘dat ligt eraan’. Dat is zelden het antwoord waar de vragensteller op hoopte. Die wil duidelijkheid en liefst geserveerd in hapklare brokken. Maar goed, fysieke training is nogal persoonlijk, dus als je een trainer vraagt naar hoe jij het best kunt trainen, hangt het antwoord altijd van de vragensteller af. ‘Hoe vaak per week moet ik hardlopen?’, is zo’n vraag die aan trainers nogal eens gesteld wordt. Goede vraag natuurlijk, daar niet van, maar een eenduidig antwoord is er niet.

Sta jij vier keer in de week met gewichten te smijten en wil je je uithoudingsvermogen verbeteren? Dan is het misschien al genoeg als je één keer in de week een rustig loopje van rond de vijf kilometer doet. Dat is voor de meeste ijzervreters al verschrikkelijk genoeg.

Afvallen

Wil je afvallen? Dan kun je je afvragen of hardlopen de beste manier is om dat te doen. Vooral omdat hardlopen met veel overgewicht een grote, misschien wel te grote, belasting op je gewrichten is. Er zijn coaches die adviseren eerst wat gewicht kwijt te raken met andere vormen van inspanning, bijvoorbeeld op de fiets of door te wandelen. En natuurlijk door je dieet aan te passen. Doe je dat niet, dan zit afvallen er sowieso niet in. Zelf geloof ik dat als je het heel geleidelijk opbouwt en je op een rustig tempo loopt, hardlopen wel degelijk een goede manier is om gewicht te verliezen. Ook hier ligt het er natuurlijk wel aan hoeveel te zwaar je bent. Beginnen met twee keer in de week een rustig rondje joggen, lijkt me goed. Heb je dan geen pijntjes en vind je het leuk, maak er drie keer van en zorg dat er altijd een dag tussen de runs zit, zodat je lichaam kan herstellen.

Sneller

Wil je sneller worden? Je loopt al hard, hebt een keer een 10-kilometerwedstrijd gelopen en dat smaakte naar meer. Je voelt dat je harder kan. Dan zul je zeker drie keer in de week moeten lopen; een rustige, langere duurloop, een intervaltraining en een kortere duurloop is dan wel je minimale trainingsweek. Beter is nog om een vierde dag toe te voegen, waarop je wat langere intervallen loopt of een tempoloop doet. Dat is een loop op of net onder het tempo waarop je je eerstvolgende race wil lopen.

Je wil gaan trainen voor een halve of hele marathon? Het is mogelijk om met drie keer in de week trainen een halve of hele marathon te lopen. Sterker nog, hele volksstammen doen het op die manier. Ik vind het wat weinig, maar ook hier ligt het er weer aan. Wil je alleen maar finishen? Dan hou je het lekker bij drie keer lopen. Wil je een snelle tijd lopen, dan zal er een schep bovenop moeten. Hoe groot die schep kan zijn, hangt af van je doel en van je hardloopgeschiedenis. Hoeveel sneller wil je worden? Hoe sneller je wil worden, hoe meer kwaliteit en kwantiteit er in je trainingen gaat zitten. Of je de kwaliteit en kwantiteit kunt verhogen en de mate waarin dat kan, hangt af van je hardloopgeschiedenis. Heb je al duizenden kilometers in de benen, dan kun je makkelijker een extra training toevoegen zonder dat het gevaar van overbelasting te groot wordt.

Multisport

Wat doe je de rest van de week? Als jij bijvoorbeeld een keer in de week met een voetbal-, hockey- of basketbalteam traint en daar in het weekend een wedstrijd mee speelt, lijkt drie keer in de week lopen ruim voldoende en moet je na gaan denken over je prioriteiten. Tijd is vaak schaars en je kunt maar een beperkt aantal dingen echt goed doen. Kiezen!

Voordat je lukraak een trainingsschema van het web trekt en gaat rennen, is het slim om eens te overleggen met iemand die verstand van hardlopen heeft. Hoeveel tijd wil je aan het lopen besteden, wat is je doel en hoe deel je je trainingsweek in? Dat zijn vragen waarop je antwoorden wil hebben, voordat je begint te hollen.

Zoek hulp

Wie grote dromen of wilde plannen heeft, doet er dus goed aan om onder begeleiding aan de slag te gaan. Bij een loopgroep, een atletiekvereniging of natuurlijk bij een sportschool. Hardlopen is een hele simpele sport en toch kun je er best veel fout aan doen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

4 reacties

  • Rob Purimahua

    Ik heb al een aantal 10 km wedstrijden meegedaan en dat smaakt naar meer. Dus was ik van plan om te gaan trainen voor een halve marathon. ( Rotterdam) helaas met een interval training een achillespees blessure opgelopen ( weer) Zal dus even geduld moeten hebben. Train wel altijd 3 keer per week. Nu alleen wandelen. Dat gaat goed maar hardlopen is leuker. 🙁

  • Johan

    Multisport en multi-hobby is inderdaad het probleem; fietsen, wandelen, hardlopen, mijn overige hobbies en dan is er ook nog zoiets als werk. Drie keer hardlopen per week red ik vaak niet als ik ook nog een paar keer per week wil fietsen en in het weekend een lange wandeling wil maken.

  • Erik de Jong

    Bedankt voor de goede tips, ik wil dit jaar graag zelf de halve van Eindhoven gaan lopen, ben net weer begonnen na hielspoor maar was al redelijk aan het trainen.
    Ga nu na dit artikel kiezen voor 3x trainen per week.

    • Evy

      Ik loop 6 dagen per week bijna altijd smorgens voor het werk 3 maal per week gewichttraining en 1 maal per week kickbokstraining en nog nooit een blessure gehad loop de marathon moeiteloos uit maar zeker niet aan een top snelheid
      En werk 7 op 7 alles hangt gewoon af van je planning ,hoor dikwijls zeggen ik werk heb er geen tijd voor

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer