Het nadeel van trainen op tempo

Train jij op hartslag, op tempo of op vermogen? Aan trainen op tempo zit een groot nadeel.

Het nadeel van trainen op tempo

‘Het grote voordeel is natuurlijk dat we geen GPS gebruiken,’ zegt A. van Stryd.

‘Voordeel?’ vraag ik verbaasd, ‘dat lijkt me een zwaktebod.’

‘Nee joh, heb je dat artikel van Ron en Hans niet gelezen over GPS en accelerometers. Stryd is het meest betrouwbaar,’ zegt A.

‘Dat artikel had ik wel gelezen, maar ik had de link niet gelegd dat je daardoor niet goed op tempo kan trainen.’

Ik ben een boek aan het schrijven over lopen op vermogen en mijn enthousiasme voor dit nieuwe fenomeen wordt steeds groter.

Dus ik train met Stryd op vermogen en met regelmaat heb ik vragen voor A. van Stryd of de lopende encyclopedieën Hans van Dijk en Ron van Megen.

Nu ik zie dat mijn wattages betrouwbaar zijn en ik er gericht op kan trainen, vraag ik me af wat het grootste voordeel is van trainen op vermogen in vergelijking met trainen op snelheid.

Stryd berekent dat ik 10 kilometer op 257 Watt kan lopen. Wil ik gericht trainen voor een snelle 10, dan kan ik dus mooi op 257 Watt trainen. Maar met formules kan ik ook achterhalen dat ik op 10 kilometer 38:12″ kan lopen, dus ik kan net zo goed trainen op een (wedstrijd)tempo van 3:49 min/kilometer. Daar heb ik geen duur apparaat van € 229,00 voor nodig.

Dit legde ik neer bij Stryd. En toen leerde ik dat GPS minder betrouwbaar is dan ik dacht.

Grappig genoeg was trainen op tempo in de jaren zeventig en de jaren tachtig zeer betrouwbaar, maar tegenwoordig niet meer.

Hoe kan dat? Vijftig jaar terug waren er geen horloges die middels GPS je snelheid bepaalden. Dus als je gericht op tempo ging trainen was je genoodzaakt met een stopwatch te trainen én heel precies je afstand te weten. Op een atletiekbaan kon je precies berekenen hoe snel jij je 200, 400 of 1000 meter moest lopen om een bepaald tempo te trainen. Die manier van tempotrainen is natuurlijk nog steeds betrouwbaar. Met je toptijd op een bepaalde afstand (3, 5 of 10 kilometer) kun je berekenen wat je mogelijke tijden zijn op andere afstanden én daarmee kun je ook bepalen wat je intensieve intervaltempo’s zijn of je rustige duurlopen.

Waar gaat het dan mis?

Veel lopers hebben een Garmin, Polar of Coros en trainen op tempo met hun horloge als kompas. En dat blijkt in de praktijk lang niet altijd betrouwbaar

Want de horloges baseren je snelheid op gegevens van GPS. Je horloge staat in verbinding met de satellieten en door verschillende meetpunten weet je horloge dan hoe snel jij van A naar B bent gelopen. Maar dat systeem rammelt aan alle kanten.

Hoge gebouwen, bomen met natte bladeren, te weinig satellieten om verbinding mee te maken. Tempo op basis van GPS is niet betrouwbaar op korte stukken.

Als je een marathon hebt gelopen, ligt je afstand wel in de buurt van 42,195, hoewel je horloge er altijd wel iets naast zit. Ook op een atletiekbaan kennen we allemaal wel een training waarbij het op Strava soms lijkt of je recht over het middenterrein hebt afgesneden. Dat komt simpelweg omdat je horloge dan twee ‘satelliet’punten combineert die de bocht over het hoofd had gezien.

Dat is één van de grote voordelen van trainen met Stryd. Je traint op vermogen en Stryd is niet afhankelijk van GPS, maar meet je vermogen met versnellingsmeters op je voet. En dat blijkt uiterst betrouwbaar.

Train jij op tempo, snelheid of vermogen?

18 reacties

  • Rein

    Mwah. Als je alles op de millimeter wilt weten zit er wat in, maar anders zie ik het probleem niet.
    Ik train zelf meestal op tempo, met m’n horloge. Als ie fout meet voel ik dat wel aan, loop gewoon door (ik voel in principe binnen 10 sec/min nauwkeurig hoe hard ik loop) en vaak corrigeert ie vanzelf weer. Wordt m’n training niet slechter van. Korte intervallen doe ik toch wel op niet te bochtige stukken (op volle snelheid moet je sowieso geen al te scherpe bochten opzoeken) en dat meet ie dan prima. En anders kun je altijd achteraf nog kijken hoe ernstig de GPS-afsnijding geweest is.
    Voor de gemiddelde loper, en voor ieder die goed aanvoelt welk tempo hij/zij aan het lopen is, is lopen op tempo wat mij betreft nog steeds even goed als 50 jaar terug en voldoet het ook nu nog prima. “Groot nadeel” vind ik dan ook wat overdreven.

    • Koen de Jong

      Ha Rein, hoe lang heb jij nodig gehad voor je de tempo’s zo goed aanvoelde? Een meter (hartslag, snelheid, vermogen) lijkt me vooral interessant om je lichaam te leren kennen. Na een tijdje heb je de meters überhaupt niet meer nodig en kun je ook zonder meters af. Jij voelt je tempo’s nu aan en je wéét welke tempo’s je wilt lopen. Wat is de reden dat je wél met een meter loopt?

    • Lopereraar

      Ik loop dikwijls hetzelfde rondje van 7km en de gps geeft tot 500 meter verschil aan voor exact dezelfde training. Klopt dus niet maar de tijd is natuurlijk wel altijd correct en daar doe ik het mee. Vroeger veel op de piste getraind met streef crono’s tijdens interval en dat is volgens mij nog altijd de beste indicator. Toch was het toen al mijn natte droom om altijd de juiste afstand en tijd te kennen bij een duurloop en nu is dat ondanks de kleine foutjes mogelijk. Ik hoef geen touwtjes meer op kaarten leggen of met de wagen mijn rondje gaan afmeten. 🤸

  • Danny

    Ik zie stryd zo vaak langskomen hier, dat er zo langzamerhand sprake is van productplacement ipv objectieve informatie. Ineens zijn hardloophorloges “old school”. Misschien, als je als topatleet wil trainen. Maar voor 90% van de hardlopers verwacht ik dat een goed horloge volstaat. Ik heb zelf een garmin, loop regelmatig hetzelfde rondje 5 of 10km, En daar zit nooit een groter verschil in van een meter of 20. Maar eerlijk is eerlijk, soms in de rondetijden geeft ie een langzamere tijd en de volgende ronde een sneller tijd, omdat er een gps hickup is geweest. Maar over die twee ronden is het gemiddelde weer goed, dus over de totale loop weer weggemiddeld.

    • Koen de Jong

      Ha Danny, vermoedelijk worden er de komende jaren nog aardig wat artikelen over trainen op vermogen geplaatst. Over trainen op hartslag of tempo zijn boeken volgeschreven. Lopen op vermogen is nieuw en daarom een dankbaar onderwerp voor een actuele website over hardlopen. Zelf was ik in het begin uiterst sceptisch (weer iets om te meten, hoe betrouwbaar of nuttig kan het zijn) maar ik ben nu erg enthousiast geworden over wat Stryd doet en kan. Omdat ik er momenteel een boek over schrijf, ga ik de komende weken nog wel wat artikelen indienen bij Prorun. Het is vooral wachten op meerdere betrouwbare vermogensmeters, zodat Stryd niet langer de enige is die vermogen betrouwbaar weergeeft.

  • Ton

    Ik loop al 20 jaar 1 a 2 x per week. Ik heb diverse parcoursen, afhankelijk van de tijd van het jaar en of het overdag of ’s avonds is.
    Door mijn looptijd (de laatste 5 jaar met een Garmin) te vergelijken met andere keren, weet ik of mijn gevoel over mijn prestatie klopt. In al die jaren heb ik 1 of 2 keer gehad dat mijn parcours (volgens Garmin) dwars door een ven in de bossen of zig zag over de weg liep. Dat is voor mij voldoende.
    ik heb geen behoefte aan Stryd. Van mij mag deze reclamemakerij stoppen.

    • Koen de Jong

      Ha Ton, over welke onderwerpen wil jij nog wel lezen/leren? Ik vind vermogen interessant omdat het een nieuw onderwerp is en omdat ik er mijn tijden mee verbeter. Over voeding en lopen op hartslag is al zoveel geschreven. Ik ben benieuwd welk onderwerp we nog beet kunnen pakken.

    • Marcel van Boxtel

      Ik zie het niet als reclamemakerij Ton. Stryd is relatief nieuw, maar ik loop al drie jaar met een Stryd. Het lopen op vermogen is de toekomst van hardlopen, in ieder geval als je gericht wilt trainen. Als je gewoon je rondjes loopt, om lekker te bewegen, en je hebt verder geen doelen, dan is dat prima, maar dan voegt een Stryd niets toe. Je kunt dan die artikelen, die voor anderen (waaronder ikzelf) wel razend interessant zijn, overslaan. Voor andere lopers, die lopen met als doel zichzelf te verbeteren, sneller willen worden, durf ik te stellen dat er op dit moment geen beter instrument op de markt is dan Stryd. En nee, ik heb geen aandelen Stryd of ander commercieel belang, ben wel een zeer enthousiaste gebruiker.

  • Karel Kolb

    En wat is er mis met trainen op hartslag?

    • Koen de Jong

      Ha Karel, met trainen op hartslag is natuurlijk niets mis. Daar heb ik ook een boek over volgeschreven 😉 Maar de vermogenscurve van Stryd en de mogelijkheid om te intervallen op vermogen, brengen mij toch iets extra’s. Heb jij ervaring met lopen op vermogen?

  • Peter Spruit

    Ik loop nu al een tijd met een Stryd (hé dat rijmt). Het voordeel is dat vermogen betrouwbaar is ten opzichte van tempo op gps vanwege de beperkingen zoals hoge gebouwen (ik woon on een wijk met veel hoogbouw) De weg vanuit mijn huis is kaarsrecht maar op het kaartje van de gps lijkt het of ik veel te veel gedronken heb. Ook hartslag heeft zijn beperkingen. Het duurt een tijdje eerdat bij een interval hij op de juiste hoogte is of je loopt in het begin te snel waardoor ja al verzuurt. Met de nieuwe racecalculator van Stryd haal ik bijna exact de voorspelde tijden op de 5, 10 en 21,1 km op basis van mijn CP ofwel omslagpunt bij vermogen. Ik ben er een groot fan van.

    • Koen de Jong

      Ha Peter, mooi om te lezen dat jouw ervaringen met Stryd ook goed zijn. Heb jij een PR gelopen op de 5K of 21,1K sinds je loopt met vermogen?

  • Jan

    Het grote probleem is dat de meetste lopers snelheidsfetischisten zijn. Hun dag staat of valt met het tempo dat ze op Facebook kunnen posten. Als ik een rondje loop van 11 km en ik heb er 60 minuten over gedaan, kan je spreken van een tempo van 5:30, toch? Het interesseert me niet of ik nu 10,8 of 11,2 km gedaan heb, het ligt alletwee in mijn extensieve tempo. Anders ziet het er inderdaad wel anders uit als je gericht op snelheid wil lopen bij vb. een interval of een tempoflex, daar heb je niets aan een gps. Daar is het enige wat in mijn ogen correct is een gekende afstand en tijdsopname. Bij een vermogenmeter heb ik óók mijn twijfels.
    Wanneer is een intervaltraining geslaagd? Als je op alle 20 herhalingen netjes je tempo haalt? Neen, het is doodnormaal dat je na 8 á 10 herhalingen je tempo niet meer haalt, dat je de volgende 10 herhalingen moet vechten om elke seconde. Als je 20x je tempo haalt is het hoog tijd om je tempo op te trekken. Dát is interval, maar hoe dat daar een vermogenmeter aan zou kunnen bijdragen is me een raadsel.

  • Wim Bijsterbosch

    Waatom al jaren op vermogen fietsen en niet lopen? Voor mij omdat het nog nieuw is. Ik wacht het boek wel af Koen! Het trainen met een vermogensmeter op de fiets (of via Zwift op de direct drive trainer) vind ik al heel normaal en effectief.

  • H.D.

    ‘k Lees hier allerhande leuke, boeiende en inzichtverrijkende commentaren.
    Alleen mis er ik er eentje: wanneer komt het boek beschikbaar voor het groet publiek? 😉

  • Eric H

    Ben ook geïnteresseerd in lopen op vermogen. Niet echt om sneller te worden maar om economische te lopen en het maximale door zo weinig mogelijk te lopen eruit te halen. Vorig jaar een Polar vantage V gekocht maar achteraf toch iets wat te weinig info over het gebruik van vermogen hiermee vindt ik. Al wat vergeleken met de app van stryd maar polar gebruikt het bruto vermogen en stryd niet wat weeral moeilijk is om te vergelijken. Momenteel niet echt interesse om in een stryd te investeren vermits de app gedeeltelijk betalend gaat worden. Jou boek ga ik me zeker aanschaffen

  • Jaap

    Ik lees de artikelen over Stryd met veel aandacht. Het enige wat mijn tegenhoud is de aanschafprijs. Ruim € 200 uitgeven aan een product waarvan ik niet weet of het bevalt vind ik erg veel..

  • De Batselier dirk

    Ik had een stryd op aanraden van een vriend na 6 maanden weggedaan daar alles wat je maar kon vinden over stryd was in engels en daar ik geen engels spreek (op een paar zinnen na) ging ik begin naar vriend maar ik vond het moeilijk om hem daarvoor altijd lastig te vallen.Ik heb altijd gelopen met crono vroeger op de pist.Ik liep halve fond.Toen moesten we bepaalde afstand lopen tegen bepaalde tijd en dat heeft nooit probleem geweest.Nu ga ik lopen tegen bepaalde snelheid en ik weet op gevoel hoe snel ik loop en weet dat ik 70% van mijn kunne loop,en mijn horloge garmin is meer voor indicatie.Nee voor mij geen stryd het is geen meerwaarde voor mij.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!

Meer uit Gadgets & Gear