Nieuwe Polar: 220 minus je leeftijd is echt verleden tijd

Een nieuwe test van Polar om nauwkeurig je zones te bepalen.

Nieuwe Polar: 220 minus je leeftijd is echt verleden tijd

Een vrouw met een hond kijkt me bezorgd aan. In het Vondelpark ben ik net gestopt met mijn test en ik loop wankelend en hijgend over een smal paadje.

‘Gaat het wel, mop?’ vraagt de Amsterdamse.

Hijg. Hijg. ‘Ja…wel, gaat….prima…’ zeg ik.

Ik heb net de Polar Performance Test gedaan en ben flink diep gegaan.

Polar heeft wat nieuws. En het is de moeite waard.

Bij de presentatie van de nieuwste Polar, begon het Finse merk eerst met een korte geschiedenis.

Het merk is trots dat ze de aller-eerste smartwatch waren die je helpt om je lijf te leren kennen en je activiteit te meten.

Nu heb je fitbits, smartwatches en activitytrackers van tig verschillende merken.

Polar was in 1982 (!) de eerste die met een draadloze verbinding een hartslagmeter band koppelde aan een horloge. Ik was toen drie jaar oud en internet, smartphones en fitbits moesten bijkans nog uitgevonden worden. Maar Polar was er al. Mét een slim horloge die je hartslag in beeld bracht.

38 jaar later is Polar nog steeds koploper

Na de metingen van hartslagen kwam Polar ook met trainingsschema’s en de mogelijkheid om routes te laden in je hartslagmeter. Ook kwam Polar met interessante analyses van je slaap en ze voorzagen de hartslagmeters van begeleide ademhalingsoefeningen. Met andere woorden: Polar is niet meer alleen een hartslagmeter, maar ze leren je om inspanning en ontspanning te optimaliseren voor betere sportprestaties.

Dat is knap.

Presentaties van nieuwe producten zijn aan mij zelden besteed. Ik snap wel dat een merk met een nieuw product weer wat te verkopen heeft, maar het blijft toch vaak veel van hetzelfde. Je hebt aan één kookboek met lekkere pasta’s ook wel genoeg. Ik ben tevreden met mijn huidige hartslagmeter. Het is een chique, ik kan er routes in laden, dus mijn hartslagmeter wijst me vaak de weg. En hij geeft mijn hartslag aan en ik heb hem gekoppeld met Strava en Stryd.

Toch kwam Polar dit keer met iets nieuws waar ik erg nieuwsgierig naar was

De Running Performance Test.

Een test van Polar om zelf je hartslagzones vast te stellen.

De test begint met een warming up van 10 minuten. Op mijn dooie gemakkie ren ik door het Rembrandtpark op weg naar het Vondelpark. In het Vondelpark start ik de test. Mijn beginsnelheid is 6:00 min/km, maar je kunt ook kiezen om sneller of langzamer te starten. Als ik te snel of te langzaam ga, trilt mijn horloge. In het begin vond ik het lastig om op tempo te blijven, maar het tempo werd langzaam opgevoerd en toen ik harder mocht lopen werd het makkelijker om goed op het gewenste tempo te blijven. 5:50 min/km, 5:40 min/km, 5:30 min/km. Het gewenste tempo gaat gestaag omhoog en als ik 4:00 min/km loop haal ik veel lopers in. Het is drukker dan verwacht op een dinsdagmiddag in oktober in het Vondelpark. Na 3,4 kilometer bij een hartslag van 195 kan ik niet meer. Ik stop en wankel naar de kant. Polar vraagt of ik maximaal of sub-maximaal ben gegaan. Hoewel ik in goede vorm in een wedstrijd ook nog wel een hartslag van 200 haal, geef ik aan dat ik maximaal ben gegaan.

Felicitaties van mijn Polar-horloge: VO2max van 62 en een maximale hartslag van 195.

Het advies van de Finnen is om deze test eens per drie maanden doen. Voor veel lopers is deze test een zegen. Op sportrusten.nl hameren we al jaren op het gevaar van de standaardformule van 220 minus je leeftijd. Veel lopers trainen door die standaardformule veel te langzaam en maken nauwelijks progressie. Ik blijk daar zelf een voorbeeld van.

Met mijn 41 jaar is mijn maximale hartslag 179 volgens de standaardformule. Met deze eenvoudige test kom ik tot 195, dus Polar geeft na deze test veel nauwkeuriger mijn zones door.

Wat dat betreft een dikke pluim voor de ontwikkelaars bij Polar.

Ze blijven ontwikkelen en ze maken lopers echt beter.

Je hebt niet langer dure testen nodig bij een SMA om je zones vast te stellen. Het enige dat je nodig hebt is een dosis motivatie en een vlakke weg.

4 reacties

  • Judith van Beek

    Hoi, ik ben benieuwd hoe lang je telkens op een bepaalde snelheid moest lopen? Bij een maximaal test op de fiets is dat 1 minuut. Geldt dat hier ook?

    • Koen de Jong

      Ha Judith, nee hier is het korter. Je gaat steeds ietsje sneller. Dus het is niet zo dat je na 1 minuut bijvoorbeeld 15 seconden sneller gaat lopen per kilometer, maar je gaat steeds wat sneller. Dat loopt wel zo lekker, vond ik.

  • Hans

    Als ik het goed begrijp meet de V2 dit aan de pols en heb je dus geen borstband H10 nodig; klopt dat?

  • Stefan

    Het zou mooi zijn als deze test d.m.v. een update ook naar de overige recente Polar horloges (heb zelf een Vantage M) zouden komen. Lijkt me een zeer waardevolle toevoeging!

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gadgets & Gear