X
Brooks Ghost 11WINACTIE
De nieuwe Brooks Ghost 11


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Slimmer worden door hard te lopen: het is écht zo!

Door
Tim Moria
10 mei 2018 00:00
Slimmer worden door hard te lopen: het is écht zo!
Ik weet het nog goed. Vroeger, toen ik nog op de middelbare school zat, het vwo volgde en bij mijn ouders thuis woonde. Ik was het type leerling dat nooit moeite had om hoge cijfers te halen en daar weinig voor hoefde te doen. Gelukkig maar, want ik was veel liever aan het sporten. Vaak zeiden mijn ouders, die er niet altijd even gerust op waren, dan: ''Ga je nou alweer hardlopen? Zou je je huiswerk niet eerst maken?'' Ik had er nooit een goed weerwoord op. Jammer, want met de kennis van nu, zou ik dat wél hebben!

Tegenwoordig zou ik namelijk gewoon uitleggen dat ik van hardlopen ook slimmer zou worden. Dat zou dan lichtelijk gechargeerd zijn, maar ergens zou ik gelijk hebben. Want, hardlopen is niet alleen goed voor je lichaam, je hart, je longen en je spieren, maar ook voor je hersens. Tientallen onderzoeken wijzen dit uit en worden continu bevestigd. Er is een sterk verband tussen hardlopen en een jonger en (daardoor) alerter brein. Tijdens het hardlopen wordt er immers meer zuurstof en glucoserijk bloed naar je hersens gepompt, waardoor je kunt profiteren van allerlei langetermijnvoordelen. 

Hardlopen bevordert, zo tonen nagenoeg alle onderzoeken, het leervermogen en het kunnen opslaan van nieuwe informatie en herinneringen. En de onderzoeken gaan verder, want stellen ook dat voldoende hardlopen zelfs leeftijdsgerelateerde dementie kan tegenhouden. Natuurlijk, het is geen zekerheid, maar het verband tussen beide zaken lijkt zeker aanwezig. Zo bleek bijvoorbeeld dat door hard te lopen nieuwe neuronen worden aangemaakt die mensen beter in staat stelt om kleuren en vormen te onderscheiden. Vrij basale cognitieve vaardigheden, maar die helpen wel om bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer te voorkomen. En je houdt een verbeterd concentratievermogen over aan hardlopen.

Hardlopen heeft voornamelijk een positief effect op de hersenfuncties die toebehoren aan de frontale cortex, een gebied dat zich aan de voorkant van de grote hersenhelften bevindt. Zaken als besluiten nemen, organiseren en plannen zullen over het algemeen makkelijker gaan bij hardlopers. Ook is al meerdere malen gebleken dat hardlopers minder snel de details van twee verschillende gebeurtenissen door elkaar zullen halen. Uit diverse onderzoeken naar Alzheimer bleek bijvoorbeeld dat mensen die aan de ziekte leden, maar wel regelmatig in hun leven hebben hardgelopen, makkelijker de namen van bekende personen terug konden halen dan patiënten die nooit hadden hardgelopen. Het aerobe systeem van de voormalig hardlopers was actiever dan die van hun niet-lopende lotgenoten.

Tot slot ook nog interessant om te vermelden: uit veel onderzoeken is gebleken dat hardlopen een positief effect heeft op de hippocampus. Dat is het deel van de hersenen dat is verbonden aan functies als leren en geheugen. Bij oudere volwassenen die regelmatig hardlopen was de hippocampus zelfs met twee procent toegenomen. Lijkt misschien niet veel, maar de hippocampus groeit normaliter eigenlijk niet tot nauwelijks na de kindertijd. Best een groot effect. 

Dus, pap en mam. Natuurlijk hoef ik geen huiswerk meer te maken, die leeftijd heb ik gehad. Maar anders, als jullie me weer eens hadden aangesproken op het feit dat ik te veel aan het sporten ben, had ik nu in ieder geval een weerwoord!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria

Hoofdredacteur

Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa), is eigenaar van www.3athlon.nl en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. Heeft meerdere marathons gelopen en de Long Distance triatlon (3.8km, 180km, 42.2km) van Almere en Roth (Duitsland) gedaan. Nog steeds dagelijks in het zwembad, op de fiets of met loopschoenen aan te vinden.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Leo
    Prof. dr. Erik Scherder KLIK
    Reactie geplaatst op 14/05/18 om 11:21 uur
  • robert selhorst
    Kijk maar naar de uitleg van Prof.Dr. Schreder, die is fanatstisch en ook daar wordt het bevestigd! Niks dan voordelen!
    Reactie geplaatst op 14/05/18 om 01:27 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

26
september