Blessurepreventie: vermijd de haklanding

Fervente haklanders lopen een groter risico om thuis te komen met een blessure.

Haklanders hebben meer kans op blessures.

Ben je haklander? Is het slim om je looptechniek aan te passen?

Het is bewezen. De landing op de midden- of voorvoet is beter dan dikke zolen onder de hak. 

Maar de onderzoekers konden nog niet met zekerheid vaststellen waarom dat verschil er is.

Bij trainers, coaches en lopers is er aandacht voor barefoot running en minimalistische schoenen. Voor deze schoenen moet je een midden- of voorvoetlanding uitvoeren. Maar daar kleeft voor een grote groep hardlopers wel een groot nadeel aan. Als je al jarenlang loopt en je hebt een haklanding dan moet je veel veranderen. Ingesleten patronen in bewegingen verander je niet zomaar. Of dat lukt zelfs helemaal niet meer.

Gezond blijven
Voor alle lopers, of je nu landt op je voorvoet of op je hak, geldt dat je gedurende je seizoen dat je wilt pieken én gezond wilt blijven. Sterke voeten, zonder blessures heb je hard nodig. Zonder die twee is alles verloren. Nu wijst een klein onderzoek naar het voordeel van landen op je midden- of je voorvoet boven de haklanding. Waarschijnlijk heb je dan minder vaak een blessure. Wil je niet mee in de trend van barefootrunning, dan moet je toch je loopstijl heroverwegen om gezond door je seizoen te komen.

52 hardlopers
52 hardlopers deden meer aan dit Amerikaanse onderzoek. De resultaten werden bekend gemaakt in de eerste week van januari door The American College of Sports Medicine. Na alle discussies over hak- en voorvoetlanding wilden de wetenschappers weten of dit nu echt een verschil maakt voor de lopers. De centrale vraag die ze beantwoorden: ‘hebben hardlopers met een voorvoetlanding meer of minder blessures dan lopers die altijd op hun hak landen?’

2x
Een lokale hardloopclub die gericht is op de cross werd erbij gehaald om de testpersonen te leveren. De uitkomst van het onderzoek meldt er niet bij of dit nog van invloed is op de uitkomst. De 52 lopers werden onderzocht naar hun pas en vervolgens ingedeeld in haklanding en midden- en voorvoetlanding. De lopers gaven hun blessures door van de afgelopen jaren. Het bleek dat 74% van deze groep jaarlijks te maken heeft met een blessure. Hierbij werd alles geteld, van lichte tot en met zware blessures.

Maar toen kwam aan het licht dat de groep die op de hak landt 2 keer zoveel terugkerende overbelastingblessures ondervindt dan de andere groep. Er zit verschil in zwaarte. Als je kijkt naar de ernstige, traumatische blessures dan was er geen verschil tussen de twee groepen.

Hoe zit dat dan?
Onderzoekers en waarschijnlijk ook veel hardlopers zijn nu benieuwd naar het ‘waarom’ in het gemeten verschil. Daarom adviseren de onderzoekers om meer onderzoek te doen. Door dit onderzoek gaan ze er vanuit dat er een veel lagere piekbelasting plaatsvindt bij het landen op de voorvoet dan op de hak. Dit zou het antwoord kunnen zijn op het verschil. Verder onderzoek moet het antwoord op die veronderstelling geven. Het is nog niet duidelijk of dat vervolgonderzoek er ook komt.

Als je een fervente hardloper bent met haklanding is dit wel een lastige boodschap. De hardloopclub die werd ingeschakeld is een groep van een universiteit. Deze ambitieuze hard trainende  jonge atleten lopen waarschijnlijk zoveel blessures op door de hoge intensiteit. Toch is het verschil in hak- en voorvoetlanding zo duidelijk dat het een poging waard is om toch over te stappen naar de landing op de voorvoet.

De overstap
Uit ervaringen van beginnende barefoot lopers, bij barefoot land je op de voorvoet, zie je dat ze al na enkele kilometers moeten stoppen terwijl ze op de vertrouwde loopschoenen makkelijk een lange duurloop ondernemen. Dit komt door de andere belasting van de voet en de beenspieren. Als je de omslag wilt maken start dan weer met kleine afstanden en blijf altijd letten op je techniek. Het is geen makkelijke taak om je ingesleten looppas te veranderen. De beloning lonkt aan de horizon; minder blessures.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid