5 blessures die bij lopers vaak voorkomen: welke heb jij al gehad?

Hardlopen is leuk, lekker en gezond. Totdat het lijf tegensputtert. En dan bedoelen we niet een portie prima spierpijn, maar serieuze blessures. Dit zijn vijf veel voorkomende blessures.

5 blessures die bij lopers vaak voorkomen: welke heb jij al gehad?
Hardlopen is leuk, lekker en gezond. Totdat het lijf tegensputtert. En dan bedoelen we niet een portie prima spierpijn, maar serieuze blessures. Sommige blessures zijn mild en niet meer dan een vervelende onderbreking van je hardloopleven. Maar anderen zijn ronduit problematisch en kunnen je lange tijd dwarszitten. De site running.competitor zette de vijf ergste blessures op een rijtje.
Plantaire Fasciitis
Ervaar je een vlammende pijn aan je voet, waar je onderkant je hiel raakt. Dan heb je wellicht last van plantaire fasciitis. (hielspoor) Hoe het precies voelt? Volgens sommigen als stappen in een spijker. Dat is dus verre van prettig.
Het wordt veroorzaakt door overtraining, slecht schoeisel en voeten die niet sterk genoeg zijn om dit allemaal op te vangen. Na een tijdje hardlopen kan de pijn worden, om de volgende dag net zo hard weer terug te keren.  Een vreselijke blessure die je ergste hardloopvijand nog niet toewenst.
Ontsteking Achillespees
Een zeer hardnekkige blessure in hetzelfde gebied is de ontsteking van de achillespezen. De achillespees zit net boven de hiel en vormt de cruciale schakel tussen voet, enkel en onderbeen.  Dit is tevens een zeer hardnekkige blessure die maar moeilijk over gaat. Volgens running competitor komt dit onder meer vanwege de afstand tot het hart. Er komt hier relatief weinig zuurstofrijk ‘heilzaam’ bloed.
Een blessure aan de achillespees kent meerdere oorzaken. Het kan aan slechte schoenen (of een slechte techniek) liggen. Maar het kan ook zijn dat je onderbenen te veel getraind raken en daardoor aan je pezen ‘trekken’. Kortom: de ontsteking van de achillespees past zeker in de top-5 van meest vervelende blessures.
Geïrriteerde IT-band
Je wist het misschien niet, maar je hebt een band (Iliotibiale band) die je knie met je heup verbindt. De IT-band. En met een beetje hardloperspech raakt juist die band geïrriteerd.  Hoe het voelt? Nou, alsof iemand je met een mes in de zijkant van je knie steekt. Vooral als je naar beneden rent kan de pijn intens zijn.  Vaak naar beneden rennen of altijd aan dezelfde kant van de weg lopen, kan dit veroorzaken. Aan dezelfde kant van de weg? Ja, dat komt omdat de weg meestal een beetje afbuigt aan de rand. Daardoor krijg je een hoogteverschil. Als je altijd met dezelfde voet dit hoogteverschil ‘te lijf gaat’, kan dit dus je IT-band irriteren. En dat is knap irritant.
Hardlopersknie
Voel je een constante pijn onder je knieschijf? Een pijn die bovendien erger wordt als je aan het rennen bent? Dikke kans dat je een hardlopersknie hebt.  Een vervelende, pijnlijke en veel voorkomende kwaal.  Je kniebanden geven eigenlijk aan dat ze overtraind zijn en zwellen daarom op. En ook dit is weer een kwaal met veel oorzaken.
Shin Splints
Misschien wel de moeder aller blessures. De shin splints is er 1 van mythische proporties (en pijnlijkheden). Deze naam is een verzamelnaam voor allemaal ontstekingen rondom de scheenbeen. De pijnlijkheid hiervan varieert en kan bij elke stap van hinderlijk tot een stekende pijn die je zet gaan. Het ontstaat vaak als mensen opeens beginnen met heel veel hardlopen. Dan zijn je scheenbenen hier nog niet aan gewend, terwijl ze wel heel veel klappen moeten opvangen.  Deze blessure is notoir chronisch en vereist zorgvuldig herstellen.
Welke blessure heb jij al eens gehad? En: hoe ben je er weer afgekomen?

11 reacties

  • Anneke

    Shin splint, kreeg het na dik 15 maanden hardlooplezier. Hardlopen rustig opgebouwd naar om de dag10 km en toen sloeg shin splint toe.
    Therapie gehad maar nog steeds niet weg. Ik kan hardlopen, ik loop nu kortere stukken en dat scheelt toch.

  • Chris

    Alle bovenstaande problemen komen vaak voor in mijn praktijk. Bijna altijd is het een mechanisch probleem van voet, enkel of knie. En…bijna altijd eenvoudig op te lossen in tegenstelling tot de standaard (langdurige) behandelingen. Sportsoepel is mijn advies

  • Roy

    Momenteel ook shin splint. Vorige jaar opgelopen na het trainen voor de halve. Sinds een week of 7/8 serieus met het herstel bezig, elke week fysio. Dat lijkt te werken. Alleen is intervallen nog niet aan te raden. Dan speelt het extra op. Korte afstanden op een rustiger tempo loop ik nu. En dat zorgt ervoor dat ik gelukkig kan blijven lopen.

  • Cilia

    Ik loop al 25 jaar hard en prijs me gelukkig dat ik over niets van bovenstaande kan mee vertellen!

  • Kees Stam

    Hielspoor en fasciïtis plantaris (peesbladontsteking) worden vaak door elkaar gebruikt. Het zijn echter verschillende aandoeningen.
    Onder de voet loopt een peesblad van de hak naar de voorvoet. Deze wordt de fascia plantaris genoemd en zorgt er voor dat de voet niet inzakt. Een hielspoor is een uitstekend botaangroei van het hielbeen. Deze botaangroei is het gevolg van een langdurige irritatie van het peesblad, waardoor er ter plaatse van de aanhechting van het peesblad op het hielbeen botaangroei ontstaat.

    • Ilona Hoogeveen

      Inderdaad! Als gediplomeerd voetverzorger kan ik dit bevestigen😊

  • Stefan

    Mijn blessure lijkt op hielspoor. Echter niet vlammend, maar zeurende pijn aan mijn hak. Volgens mij fysio ligt het aan te weinig flexibiliteit in de enkel. Laatst was hij aan de kuit bezig, ik ging bijna door het lint van de pijn.
    Al zeker 3 maanden uit de roulatie.

  • Wendy

    Ik heb last van piriformis syndroom .. heb het nu al 4 weken vooral met s nachts slapen en onderuit zitten op de bank verergerd de pijn lopen gaat wel hardlopen niet .. iemand ervaring of tip ? Dit komt wel goed toch

    • Harrie

      hoi Wendy, heb ook al 2 jaar last van piformis syndroom. alle fysio etc. al gehad. ben sinds een paar dagen begonnen met een 3o dagen challenge om de hamstring te rekken, zodat ik mijn tenen aan zou kunnen raken. bij deze challenge doe je goede oefeningen die voor mij goede uitwerking op de piformis hebben. Ik heb ook een harde groene bal van de decathlon waar ik de triggerpoints mee behandel.
      kijk maar eens hier, misschien dat je hier iets aan hebt: https://www.vitality-massage-den-haag.nl/triggerpointtherapie-den-haag/tik-je-tenen-aan-challenge/verkorte-hamstrings/

  • Gabriel Visser

    laatste tijd lang herstel nodig, knieën voelen stijf aan. Zeker 3 dagen rust nodig na een loop afstand van 10 km. Zou ik meteen de andere dag weer gaan lopen lukt het niet, het voelt of mijn knieën totaal niet gedempt worden. Wandelen gaat goed maar op knieën zitten is pijnlijk, auto rijden is pijnlijk en krijg ik een zenuwpijn. Heeft iemand hier ook last van ……of gehad?

  • Jan WM Verstijnen

    Ontsteking achillespees. Meest gevoelig aan buitenkant pees linkerbeen.
    Fysiotherapeut heeft goed gemasseerd om doorbloeding té verbeteren. Ook in onderlig omdat bij de splitsing van de zenuwbanen de spieren behoorlijk vast zaten. Na een maand genezen.
    Ben wel aan kant weg gaan lopen die rechts afliep om pees te ontlasten. Dat gaf echt ook verbetering

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid