Foto: Janneke Poort

De voordelen van hardlopen voor je mentale gezondheid

Hardlopen is nog nooit zo populair geweest. Door het sluiten van veel sportscholen en het niet mogen trainen bij sportclubs, vallen veel sporters terug op hardlopen.

Naast dat het conditioneel voordelen met zich meebrengt, heeft hardlopen ook een positief effect op je mentale gezondheid. In dit artikel kijken we naar de voordelen en hoe verschillende aspecten kunnen bijdragen aan het verder verbeteren van jouw hardloopprestaties.

Vergeet de dagelijkse stress

Hardlopen draagt voor veel mensen bij het aan het vergeten van de dagelijkse klussen en taken die volbracht moeten worden. Je wordt even uit de stressmodus gehaald, kunt je hoofd even leegmaken en de focus verleggen op je gezondheid. Daarnaast kan het ook helpen om uiteindelijk je taken weer te volbrengen. Je kunt met frisse energie starten aan de taak. Blijf je te lang achter je laptop zitten, dan zal je wel herkennen dat je op een gegeven moment tegen een soort blokkade aanloopt. Even een rondje hardlopen kan dit probleem verhelpen.

Verleg je grenzen

Daarnaast zorgt hardlopen ervoor dat je je grenzen gaat verleggen. Wanneer mensen beginnen met hardlopen, denken ze vaak dat ze die eerste 5 kilometer zeker niet gaan halen. Meestal lukt het dan toch! Wellicht gaat het niet met de snelheid of het gemak dat je zou willen, maar je haalt het wel. Door stap voor stap te blijven lopen kom je steeds dichterbij en kun je jouw doelen behalen!

Werken aan je doelen

Ook het werken aan je doelen kun je door middel van hardlopen oefenen. Begin je eenmaal met hardlopen, dan kan het eerste doel al zijn om een bepaalde tijd, zoals een kwartier, hard te lopen. Vervolgens kun je steeds hogere doelen stellen. Ook in het dagelijks leven werkt dit zo. Heb je eenmaal een taak volbracht, dan geeft dit nieuwe energie om een ander doel te bereiken.

Naast het stellen van doelen, leer je op die manier ook beter inschatten hoe realistisch de kans is dat je het doel bereikt. Heb je net een half uur gelopen, dan is het niet realistisch om direct als volgende doel te hebben dat je een marathon gaat lopen. Het kan je einddoel zijn, maar niet je volgende doel. Ook in het leven werkt dit zo. Kleine stapjes kunnen uiteindelijk bijdragen aan het bereiken van het ultieme doel.

Fitness trackers

Door het gebruik van fitness trackers kan het een stuk gemakkelijker zijn om je doelen te behalen. Een fitness tracker kan je goed inzicht bieden in de afstand die je hebt gelopen, de snelheid waarmee je dit hebt gedaan en hoe lang je hierover hebt gedaan. Dit kan enorm motiveren om uiteindelijk steeds een stapje verder te gaan. Daarnaast kan het ook helpen wanneer je deze activiteiten met anderen deelt, zoals je met Strava kunt doen. Hierdoor kun je samen met vrienden jouw eigen progressie én die van anderen bijhouden. Zo kun je elkaar motiveren om steeds wat verder te gaan.

Veilig hardlopen

Het is wel belangrijk om te vermelden dat je bij het gebruik van een fitness tracker ook moet denken aan jouw online veiligheid. Jouw fitness tracker, zoals een smartwatch, verstuurt namelijk de data via een Bluetooth-verbinding. Voor hackers is er de mogelijkheid om dit signaal te onderscheppen, waardoor zij toegang kunnen krijgen tot jouw gezondheidsdata.

Nu zou je kunnen denken dat dit niet relevant is voor hackers. Toch zijn grote bedrijven vaak geïnteresseerd in deze data, aangezien het belangrijke informatie kan bevatten. Naast de gezondheidsdata wordt er namelijk ook locatiedata verzonden om die mooie grafiek te maken hoe hard en waar je hebt gelopen. Dit kan voor grote bedrijven belangrijk zijn om bijvoorbeeld specifieke reclame op jouw apparaat weer te geven.

Om dit tegen te gaan, kun je gebruik maken van een VPN. Wat is VPN precies? Het is een tool of applicatie op jouw smartphone waarmee de data die je verzendt en ontvangt, wordt versleuteld. Op die manier kunnen hackers de data moeilijker onderscheppen. Wanneer ze dit wel doen, is het veel lastiger voor hen om de data uit te lezen. Het is dan ook belangrijk om tijdens het hardlopen gebruik te maken van een dergelijke applicatie.

Ben je helemaal overtuigd en ga je binnenkort ook je eerste (of misschien honderdste) rondje hardlopen? De mentale voordelen spreken natuurlijk voor zich. Dus pak je hardloopschoenen uit de kast, trek je sportkleren aan en trek er lekker op uit. De buitenlucht zal je goed doen!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid