Helpt hardlopen tegen RSI en andere kantoorellende?

Door
Sebastiaan Timmermans
12 mei 2017 22:36
Helpt hardlopen tegen RSI en andere kantoorellende?
RSI en hardlopen
Te velen van ons leven achter de laptop. Of het nu in een kantoorkolos is of als ZZP’er in een hip koffietentje. Uren en uren zitten we met opgetrokken schouders, een verkrampte nek en ellenbogen die juist niet in 90 graden typen. Niet zo gek dus dat we massaal last hebben van hoofdpijn, zere polsen, en aan het eind van de dag een gruwelijke vermoeidheid. 

En trouwens, niet alleen een kantoorbaan kan leiden tot RSI-achtige klachten. Ook banen met veel repeterende handelingen als mondhygienist, bouwvakker, kok of musicus vergroten de kans op deze nare aandoening. RSI staat immers voor repetitive strain injury. 

RSI

Om RSI te voorkomen, helpt een hoop. Goede apparatuur en vooral de juiste werkhouding doen wonderen. Ook moet je regelmatig je werk links laten liggen en een ommetje maken. Of als je dit durft met collega’s in de buurt wat rek en strekoefeningen doen.

Wij hardlopers zijn over het algemeen overtuigd van onze eigen sport. Een goede hardloopsessie doet allerhande kwalen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Geldt dit ook voor RSI en andere kantoorellende?

Het antwoord is (helaas): Niet per se. Dit artikel van de site painscience.com is erg verhelderd. RSI is namelijk een zeer complexe aandoening. Het is geen ontsteking, maar komt door overbelasting en heeft vrijwel zeker ook een psychische component. Volgens velen helpt alleen absolute rust van de pijnlijke ledematen tegen RSI. Dat zou betekenen dat hardlopen juist slecht is. Want ook hardlopen is nogal repeterend van aard.  Ook de Nederlandse RSI-vereniging is zeer voorzichtig met hardlopen als je last hebt van RSI. Zij raden aan om dit heel langzaam op te bouwen en vooral niet te diep te gaan of te lang te rennen. 

Een veel betere remedie tegen RSI is wandelen. Dat kun je niet vaak genoeg doen. Zet je fiets voor een paar maanden op slot en verstop je autosleutels en ov-chipkaart. Ga altijd wandelen als het kan (en alleen met de auto of de tram als het echt niet anders kan). Daar bewijs je je zere RSI-lijf een zeer grote dienst mee. 

Andere kantoorellende

Hardlopen mag dan niet het wondermiddel zijn om RSI te genezen. Het lost wel een hele hoop andere kantoorellende op. Want hoe lekker is om dat weke lijf eens flink door mekaar te schudden. We weten dat hardlopen zeer stress verlagend werkt (handig met een schreeuwende baas of gillende deadlines) en we weten ook dat hardlopen de creativiteit kan versterken (handig als je weer eens vastloopt tijdens een opdracht).

Bovendien ga je ook nog eens beter slapen van rennen (en slaap is goed voor alles). Ook is het goed voor je uiterlijk. Keer op keer wordt aangetoond dat knappe mensen eerder worden aangenomen en meer verdienen. Hardlopen helpt je dus wel degelijk je laptopleven door. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

12
december