Hardlopen en zwangerschap deel 1

Door
Miriam van Reijen
3 november 2018 00:00
Hardlopen en zwangerschap deel 1
Niets mooier dan een babietje krijgen. Maar hoe moet dat met hardlopen, stoppen of  juist niet?
We geven een aantal  beweegrichtlijnen voor aanstaande moeders met tips, tricks en waar je allemaal op moet letten. Een zes-delige serie speciaal voor aanstaande moeders

Deel 1: Een gezonde bevalling
 
Werd aanstaande moeders vroeger vooral aangeraden rustig aan te doen tegenwoordig is men er van overtuigd dat inspanning tijdens de zwangerschap goed is voor de moeder én de baby. Misselijkheid, hoofdpijn of algehele malaise daargelaten kan het in de meeste gevallen geen kwaad als de moeder zo nu en dan behoorlijk actief te is.

Zwangerschapsdiabetes
Tijdens de zwangerschap heb je als mama een wat verhoogd risico op een aantal complicaties. Een daarvan is zwangerschapsdiabetes. Helemaal als je meer dan noodzakelijk aankomt tijdens de groei van je baby. Blijf je tijdens je zwangerschap sporten dan verlaag je dit risico tot wel 50%. Bovendien kom je minder aan, sla je minder vet op, blijft je conditie beter behouden en heb je minder risico op hart- en vaatziekten na de zwangerschap. Het risico op hoge bloeddruk tijdens je zwangerschap daalt ook met 40% wanneer je actief blijft. Nog een extra reden om te blijven sporten: verschillende onderzoeken laten zien dat vrouwen met een betere lichamelijke conditie een kortere bevalling hebben. Gemiddeld ging het om 118 minuten, bijna 2 uur!

Grote gewichtstoename; (on)nodig
Tijdens je zwangerschap groeit je kindje van een paar millimeter tot gemiddeld 50 centimeter en een gewicht van 3.3 kilogram bij de bevalling. Dat je aankomt tijdens je zwangerschap is onvermijdelijk en nodig voor een gezond kindje. Hoeveel je aankomt is vaak deels afhankelijk van je begingewicht en BMI (body mass index). Heb je een BMI van minder dan 18.5 dan is een gewichtstoename van 12.5-18 kilogram niet ongewoon. Heb je daarentegen fors overgewicht (een BMI van 30 of hoger) dan kan een gewichtstoename van 5-9 kilogram al voldoende zijn. Te weinig aankomen vergroot het risico op een te laag geboortegewicht en een te vroege geboorte. Maar ook teveel aankomen kan leiden tot complicaties zoals een te hoge bloeddruk, een te hoog geboortegewicht en een moeilijke bevalling. Regelmatige inspanning kan er voor zorgen dat te grote gewichtstoename wordt voorkomen. Ook de gewichtstoename als resultaat van vochtopeenhoping (voornamelijk bij de enkels) wordt door inspanning flink verminderd.

Atleten minder kans op een keizersnede
Onderzoek onder ruim 300 Hongaarse vrouwen waarvan de helft atleet liet zien dat de atleten een 50% kleiner kans hadden op een bevalling met een keizersnede. Maar ook een beetje activiteit reduceert het risico op deze ongewenste ingreep. Tweemaal per week een uurtje matig intensief actief zorgde al voor aanzienlijk minder keizersnedes.

Wat doet de aanstaande mama eigenlijk?
Internationale onderzoeken laten zien dat de meeste aanstaande moeders een stuk minder actief worden tijdens hun zwangerschap. Het gemiddelde energieverbruik tijdens inspanning daalt gemiddeld zo’n 13-23% wat neerkomt op 103-240 kcal per dag. In de Verenigde Staten haalt slechts 16% van de zwangere vrouwen de richtlijn voor bewegen in vergelijking met 26% voor niet-zwangeren. In Zwitserland gaat het om respectievelijk 70% en 89%.

Maar dat er minder bewogen wordt is ook niet zo gek. Er verandert namelijk van alles in je lichaam tijdens de mooie negen maanden. 

Lees ook deel 2. Van sporter tot moeder.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Miriam
Miriam van Reijen
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

18
maart