Blaren: het wat, waarom en hoe (niet)

Blaren: het wat, waarom en hoe (niet)

Eén op de 5 lopers krijgt te maken met blaren. Hoe voorkom je het?

Een schurend, brandend gevoel. Een paar kilometer later toch een wat stekende pijn. En als je thuis komt en je schoen uittrekt is daar de schuldige: een blaar.

Onderzoek tijdens de Twin Cities Marathon liet zien dat 1 op de 5 lopers te maken krijgt met blaren. De meeste blaren komen voor op de uiteinden van de tenen, de bal van de voet en de hiel. Meestal verdwijnen ze na een tijdje automatisch. Toch moeten blaren niet worden genegeerd. Behalve dat ze behoorlijk pijnlijk zijn, kan het in het ergste geval leiden tot bloedvergiftiging als gevolg van een infectie.

Oorzaken en remedies

Hitte, vocht, slecht passende schoenen, een toename van belasting of een onbekende ondergrond zijn risicofactoren voor blaren. Door herhaaldelijke wrijving worden de huidcellen als het ware uit elkaar getrokken. Vervolgens vult het aangetaste gebied zich met vocht. Blaren komen vooral voor op plaatsen met een harde hoornlaag zoals de handpalmen en de voetzolen. Verhogen vochtige voeten de kans op blaren, hele natte of hele droge voeten ontwikkelen juist minder vaak blaren.

Bakerpraatjes of bewezen effectief?

Goed passende schoenen en sokken van ademend materiaal (acryl, geen katoen of wol), zijn bewezen effectief tegen het ontstaan van blaren. Andere veelgebruikte methoden lijken niet altijd zo goed te werken als we denken. Zo zweren sommige mensen bij talkpoeder en anti-zweet middelen, maar onderzoek laat zien dat gebruik hiervan het ontstaan van blaren niet vermindert. Het dragen van twee paar sokken van verschillende materialen over elkaar te dragen of de huid te behandelen met speciale verhardende crème lijken dan weer wel te helpen.

Lopen met een blaar

Ga je lopen met een blaar dan is het beste om gebruik te maken van een speciale blarenpleister. Nogal eens wordt vaseline gebruikt om de blaar vochtig te houden en de wrijving te verminderen. Dit werkt alleen bij kortdurende trainingen (of wedstrijden). Loop je langer dan een uur dan zorgt vaseline juist voor meer wrijving.

Wel of niet doorprikken en afscheuren?

Pas wanneer driekwart van de huid rondom de blaar los zit is het verstandig deze los te trekken. In de andere gevallen zorgt de huid voor bescherming tegen bacteriën. Zorg er wel voor dat je schone handen hebt en gebruik een gesteriliseerd pincet, mesje of schaartje (niet in een vlam houden, er kunnen verbrandingsresten in de wond komen).

Het doorprikken van blaren wordt alleen aangeraden als blaren groter zijn dan 5 mm en liefst pas 24 uur naar het ontstaan van de blaar.

Getrainde voeten, minder blaren

Na herhaaldelijke belasting verandert de huid. De hoornlaag wordt dikker op plaatsen waar de belasting groter is (eelt) waardoor de kans op blaren wordt verkleind.

Bronnen:

Curr Sports Med Rep. 2002 Dec;1(6):319-22.

Managing blisters in competitive athletes.

Brennan FH Jr.

Sports Med. 1995 Sep;20(3):136-47.

Friction blisters. Pathophysiology, prevention and treatment.

Knapik JJ, Reynolds KL, Duplantis KL, Jones BH.

Br J Sports Med. 2004 Aug;38(4):498-501.

The wear and tear of 26.2: dermatological injuries reported on marathon day.

Mailler EA, Adams BB.

Sports Med. 2007;37(4-5):437-9.

Epidemiology and aetiology of marathon running injuries.

Fredericson M, Misra AK.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

11 reacties

  • Egon

    Ik gebruik altijd Purol of Vaseline tussen de tenen, onder de voeten en schuurplekken en dan wel een flinke klodder smeren (niet te zuinig!).
    Zelfs op ultra afstanden geen blaar gelopen en ook niet tijdens regenachtig weer.
    Sommige lopers met moeilijke voeten cq tenen kunnen ook baat hebben bij ’tenenspreiders’.
    Als de blaar altijd op dezelfde plaats zit dan kan een pleister op die plaats ook wonderen doen.

  • Horst Hengel

    Uierzalf van Bogena! Te koop bij de gewone drogist voor max € 6,00. Veertig jaar geleden nam iedere hardloper een klein gevuld potje mee in zijn sporttas. Het blijft het beste middel. Insmeren op de tere delen (bovenbenen, oksels en tepels) en verder de kwetsbare delen van de voeten. Zo loop je ook een 100 km zonder blaren. Maar Bogena uierzalf (niet de uiercreme nemen) werd minder hip. Er moesten vingersokken en blarenpleisters komen. Allemaal commercie. Doe er u voordeel mee. Maar ja, luisteren naar een loper met minstens 80 marathons in de benen is ook niet hip. Dat schijnt weer Old School te zijn.

  • Edwin

    Mijn voeten keurig opgemeten, aangezien vorige hardloopschoenen te klein waren. Ik kreeg last van zwarte nagels. Nu dus 1maat groter, weer zwarte nagels, En Nu ook blaren op de voorkant van 2 tenen… op beide voeten. Ik heb een 1cm ruimte aan de voorkant… Ik gebruik geen goede sokken, gewoon wielren sokken. Help….

    • Egon

      Misschien staan jouw tenen ietsje omhoog, dit kun je bij een goede hardloopzaak laten onderzoeken d.m.v. een voetafdruk. Als dit het geval is, zie je op de afdruk dat enkele tenen de grond niet of nauwelijks raken en is het waarschijnlijk raadzaam om voor een schoen met een stuggere zool te kiezen. De specialist kan hierin adviseren.

    • Guido

      Hallo Edwin,
      Zwarte nagels komt normaalgesproken door het stoten van de nagel tegen de voorzijde van de schoen. Dit kan zijn doordat de schoen relatief klein is en er bij de landing, afwikkeling en afzet te weinig ruimte over is wanneer de voetboog ingedrukt wordt. Zeker bij afdalen van een helling (heuvel, brug enzo) speelt dit een rol door de extra druk voorwaarts. Bij voldoende grote schoenen (minimaal een extra duim ruimte voor de grootste teen) kan het alsnog wanneer de veters niet goed aangetrokken worden – over de gehele wreef – waardoor de voeten naar voren kunnen schuiven in de schoenen (veel lopers vergeten dit belang van de veters om de schoenen goed vast te zetten aan hun voeten). Blaren op de voorzijde van de tenen komen (onder nornale omstandigheden) meestal niet van de maat van de schoen, maar zijn een teken van een doorgezakte voorvoet. Vaak wordt bij het aanmeten van de hardloopschoen een overpronatie geconstateerd, maar vergeten door te vragen. Bij een doorgezakte voorvoet kunnen de tenen wat loskomen (zweven) en kun je (onbewust) proberen weer contact te maken met de zool. Hierbij gaat de voet ‘klauwen’, grijpen met de teentopjes op de inlegzool wat wrijving kan geven en dus blaren. Kijk eens bij de inlegzool van je oude hardloopschoenen of daar erge slijtage is bij die tenen. Mocht dit spelen, dan kun je het beste naar een podoloog voor inlegzooltjes. Het zooltje krijgt dan een bolling onder de voorvoet om deze wat op te tillen en zo komen de tenen weer vlak te liggen. Let wel op dat je deze gebruikt in een neutrale schoen omdat er ook een correctie mbt de overpronatie in het zooltje zit en je anders dubbel gaat corrigeren.

  • Rene Warnaar

    Kamferspiritus…..kan zeer goed helpen! Verder let op de randjes in een schoen of zooltjes.!

  • Leo Van den Wyngaert

    Ik heb juist een nare ervaring met blaren. Zondag tijdens het lopen een blaar gekregen onder de bal van mijn voet. Blijven doorlopen tot ik bij thuiskomst merkte dat de blaar al open gescheurd was. Na het douchen wat pijnlijk, maar dat had ik toch al tig-keren meegemaakt. Dinsdagavond was mijn voet opgezwollen en rood, woensdag was het alleen maar erger geworden en kreeg ik koorts. Ik ben ’s avonds naar de dokter geweest. Conclusie: ontsteking in de voet, werk- en sport onbekwaam, thuis rusten met been omhoog, 10 dagen antibiotica, 2x daags volledige voet ontsmetten, …. Mijn les: je kan maar beter je blaren grondig verzorgen en/of tijdig stoppen met lopen als je het begin van een blaar voelt.

  • Annelies van Dorp

    Dank voor het artikel. Ik ben al een tijdje op zoek naar iets dat goed helpt tegen blaren. In het artikel staat: de huid te behandelen met speciale verhardende crème lijken dan weer wel te helpen. Welke crème is dat? Ik wist niet dat zoiets bestaat.

    • Alain Zancaner

      Akileïne Sport Anti-Schuren NOK Crème

  • Gerwin

    Voor mij de uitkomst bij lange tot ultra lange lopen, teensokken. Begin met dunste versie. Het vreemde gevoel is na 1km al weg.

    • Chris

      Ik kan dit beamen..

      Teensokken, geweldige uitvinding. Ik ren geen trailrun meer zonder !

      In het begin is het een paar minuutjes wennen maar dat is zo over.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid