Welke blessures kunnen ontstaan bij het hardlopen?

Foto: Janneke Poort

Welke blessures kunnen ontstaan bij het hardlopen?

3 veel voorkomende hardloopblessures met tips voor een spoedig herstel.

Hardlopen is een van de meest populaire sporten van dit moment. Het aantal mensen dat begint met hardlopen groeit. Hardlopen is gezond, relatief goedkoop en je kunt het inplannen wanneer het jou uitkomt. Als je net begint met hardlopen, loop je vaak te hard van stapel. Je kent je eigen grenzen nog niet, waardoor je te vaak en te snel loopt. Hierdoor kunnen blessures ontstaan. Als je op dit moment te maken hebt met een van de onderstaande blessures, neem dan snel onze tips om het herstel te bespoedigen door.

Tibiaal stresssyndroom

Een van de meest voorkomende klachten onder hardlopers is het mediaal tibiaal stresssyndroom. Dit zijn klachten aan het scheenbeen en manifesteren zich als een dof kloppend gevoel of als een scherpe pijn. Je voelt het vooral als je aan het hardlopen bent, maar ook in rust kan het pijnlijk zijn. De pijn voel je zowel aan de binnenkant, aan de voorkant of aan de buitenkant van het scheenbeen. Heb je hier tijdens het lopen last van, dan is het tijd om een stapje terug te nemen. Neem drie tot 14 dagen rust en begin dan rustig weer met hardlopen.

Verrekte spier

Een spier die overbelast is, ontstaat doordat de spier verkeerd gebruikt wordt. Dat kan gebeuren omdat er te grote krachten op de spier worden gelegd, of omdat het normale bewegingsbereik wordt overschreden. Als je hardloopt komt een overbelaste spier het meest voor in de kuit, de hamstrings of de lies. Meestal voel je dit al tijdens het hardlopen en heb je geen kracht meer in deze spier. Bij een verrekte spier bestaat de behandeling vooral uit rust. Het weefsel moet de tijd krijgen om te genezen. Duurt dit te lang, neem dan op met de fysiotherapeut. Bij de verzekeringen zoals bij De Friesland worden de kosten hiervoor vergoed als je een aanvullende verzekering hebt. Beweeg in het begin iedere beweging die pijn veroorzaakt. Neem een pijnstiller als de pijn te erg wordt en neem een paar dagen volledige rust. Is de pijn verdwenen? Dan kun je beginnen met opbouwen door eenvoudige krachttraining te doen.

Verstuikte enkel

Een verstuikte enkel is net als een overbelaste spier een acute vorm van letsel. Het verzwikken of verstuiken van je voet gaat makkelijk. Dit kan gebeuren als je over een boomwortel struikelt of in een kuil gaat staan. Je voelt het door een acute scherpe pijn. Ga even lopen en kijk of de pijn weggaat. Is dit het geval? Ga dan door met hardlopen. Zorg dat je je enkel blijft bewegen om te voorkomen dat deze stijf wordt. Dit doe je door cirkelvormige bewegingen met je enkel te maken. Zwelt je enkel op? Neem dan rust en leg er meerdere keren per dag 10 tot 15 minuten een ijspakking op. Neemt de zwelling na een paar dagen niet af? Neem dan contact op met je arts om te laten controleren of je enkelbanden niet gescheurd zijn. Is de zwelling verdwenen? Dan zou je na 3 tot 7 dagen weer in staat moeten zijn om een lichte training te doen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid