Een advies voor de aanschaf van hardloopschoenen

Door
Marc Gerlings
29 juni 2017 07:15
Een advies voor de aanschaf van hardloopschoenen
Het beste advies voor de hardloper: de schoen moet zo lekker mogelijk zitten. Is al het andere aan adviezen onzin? Nee, maar verkoop van schoenen kent trends, technologische ontwikkelingen en persoonlijke voorkeuren. Tussen dat bos aan mogelijkheden probeer je de beste schoen te kiezen. We helpen je bij die keuze.

Grote en kleine trends
Na een aantal jaren waarin minimalistische schoenen werden aangeprezen, lijkt nu een paar jaar van extra demping te komen. Tussendoor zien we de trend van de energie teruggevende schoenen. Je ziet het, er zijn grote en kleine golven aan ontwikkelingen. Terwijl de hardloopschoenen die op minimalistische basis zijn gemaakt wel de loper stimuleren dat hij beter beweegt is het niet wetenschappelijk aangetoond dat deze minder blessures oplopen. In 2012 werden de twee groepen getest; minimalistische schoenen en de gewone hardloopschoenen. De groep lopers met de minimalistische schoenen leek het beter te doen dan de andere groep. Als gemiddelde klopte dat. In het onderzoek zat in de groep met de minimalistische schoenen een aantal proefpersonen die niet goed met deze schoenen uit de voeten konden en juist minder efficiƫnt liep.


Nike Pegasus (neutraal), Nike Free 3.0 (half minimalistisch) en Vibram FiveFingers (minimalistisch).
 
Ben jij een gemiddelde?
En daar komt het grote punt voor de hardloper naar voren: jij bent niet het gemiddelde. Als jij die loper bent die niet lekker staat in een minimalistische/neutrale/correctieschoen/vul verder maar in schoen, baal je. Je hebt voor niks meer dan honderd euro uitgegeven.

Het geheim in de schoen
Het probleem, eerder waarschijnlijk je grote kans, is dat je altijd beweegt in een schoen. Met iedere stap, schuif en draai je wel iets. Een schoen kan gemaakt zijn voor neutrale, pronerende of supinerende lopers maar dat is alleen aan de buitenkant te zien in de stand van je voet en de hoek die ontstaat met je onderbeen. Daarbij komt het onzichtbare deel; je draait en schuift in je schoen. Dat lijkt lastig maar het betekent ook dat je meer mogelijkheden hebt in schoenen. Tel daarbij dat veel experts menen dat lichte pronatie hoort bij een loper. Die experts benadrukken dat je mensen niet moet corrigeren in de hardloopschoen. Daardoor wordt de loper min of meer vastgezet in een onnatuurlijk looppatroon en dat kan ook weer blessures veroorzaken. Schoenen en mensen, het is complex.



Hoe zit het dan met de adviezen?

Wat past bij je?
Wil je mee in de trend van schoenen en je hebt geen blessures en je bent een ervaren loper (>1 jaar)? Probeer die schoenen, maar breid maar heel langzaam het aantal kilometers in dit paar uit. Dat advies geldt ook als je bijvoorbeeld van je huidige paar overstapt naar een paar schoenen dat duidelijk heel veel zachter of juist harder aanvoelt. Je voeten moeten wennen aan de nieuwe druk die ontstaat.

Rondjes
Als je de kans krijgt, probeer het paar schoenen dat je op het oog hebt een paar keer uit in de winkel en op straat. Meestal mag je wel een paar rondjes lopen. Probeer ze twee, misschien wel drie keer. Sommige speciaalzaken hebben ook een loopband klaarstaan, probeer ze ook daarop uit. Bij rondjes rond de winkel heb je nog wel eens het gevoel dat je snel terug moet zijn. Bij een loopband kun je gewoon de tijd nemen. Kijk naar de afwikkeling, waar je veranderde druk voelt en hoe de schoen aansluit om je voet. Speciale pronatieschoenen of minimalistische schoenen zijn niet wetenschappelijk aantoonbaar het middel tegen blessures. Kijk en voel daarom altijd wat bij jou past. 

Hoe loop jij
Niet de schoenen zijn het grote probleem bij het hardlopen. Veel blessures hebben te maken met overbelasting bij hardlopers. Natuurlijk spelen schoenen daarin een rol maar nog sterker is de invloed hoe jij die afwikkelt. Dreig je een blessure te krijgen, neem dan nog een keer extra je houding en hardlooppas onder de loep. Kijk kritisch naar jezelf voordat je een paar schoenen de schuld geeft. Durf als een onafhankelijke onderzoeker naar je trainingen te kijken om problemen op te lossen. Je kunt natuurlijk ook de sportmedische specialisten om raad vragen.??Je ziet bij ervaren lopers dat ze makkelijk twee of meer type schoenen in de week gebruiken. Zonder problemen. Dat is een duidelijke aanwijzing dat veel ook afhangt van je training en hoe goed je beweegt op je schoenen.

Mix is goed?
Dit is wel een belangrijk advies: doe als ervaren lopers en mix met schoenen. Dat verlengt niet alleen de levensduur van je schoenen maar ook van je voeten. Het is goed om je voeten de variatie in druk, heeldrop en demping te geven. Je voeten ontwikkelen zich daardoor tot sterkere voeten en daar heb je veel plezier van.

En hou bij de aanschaf van nieuwe schoenen ook rekening met je gewicht

Tot slot: kijk eens naar onderstaand filmpje van de Amerikaanse arts  DR. KEVIN MAGGS, Chiropracticer. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

12
december