X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Deze fouten maakt iedereen bij een wedstrijd

Door
Sebastiaan Timmermans
6 maart 2019 00:00
Deze fouten maakt iedereen bij een wedstrijd
Ooit komt het ervan. Je rent je eerste hardloopwedstrijd. En of het nu een klein loopje van vijf kilometer door de polder of een massale run a la de Dam tot Damloop is: voor jou betekent het een mijlpaal. Opeens voelt het totaal anders dan je vertrouwde rondje dat je altijd rent. Je bent zenuwachtig, twijfelt over van alles en verzint in je hoofd al smoesjes om voortijdig uit te stappen.

Bij het lopen van een wedstrijd worden dan ook heel wat fouten gemaakt. Probeer deze in ieder geval te vermijden (ook van toepassing op de wat ervarener wedstrijdloper).

Energydrinks en mueslirepen

Wat heb je nodig tijdens het rennen? Juist; een onbeperkte energievoorraad. En om dat te bereiken, grijpen veel lopers naar de fel gekleurde drankjes en ‘zorgvuldig’ samengestelde repen. Met als gevolg dat ze bij het startschot misselijk zijn van de suikers en hun maag nog bomvol zit, waardoor ze de hele wedstrijd geplaagd worden door steek in de zij.

Nergens voor nodig (tenzij je echt lange wedstrijden als de marathon rent)! Neem s’ochtends gewoon een extra banaan en de avond ervoor een goed bord pasta. Genoeg water, thee en koffie (voor wat cafeïne-doping) doen de rest. Eet een paar uur voor de wedstrijd sowieso niets meer, want je wilt niet dat al dat eten klem zit.

Geen warming-up

‘Nee, ik ga niet inlopen, want ik word straks toch wel warm en anders verspil ik alleen maar energie.’ Dit argument wordt vaak gebruikt bij de wat langere lopen van 10 a 15 kilometer. Maar dit is echt niet verstandig. Inlopen is altijd goed. Je zet de motor namelijk alvast een keer goed aan en zorgt dat alle spieren warm en wedstrijdklaar zijn. Daarmee kun je een hoger tempo aan en verminder je de kans op blessures. En van het beetje energie dat het kost, ga je echt niet minder goed rennen. Wat wil een hardloopmens nog meer!

Te snel starten

Het is een adagium wat tegen elke loper wordt gezegd: start niet te snel, want je hebt nog een hele wedstrijd voor de boeg. En toch is het een valkuil waar vele lopers inrennen (ondergetekende incluis). Je bent zenuwachtig, staat tussen allemaal snelle lopers en de adrenaline giert door je keel. Geen wonder dat je uit het startvak knalt en de eerste 1500 meter in recordtijd aflegt. Alleen haalt daarna in eenzelfde recordtijd de man met de hamer je keihard in. Voor elke seconde die je harder liep dan je schema, lever je er vervolgens vier in. Zeg maar dag tegen die toptijd.

Te langzaam starten

Om bovenstaande hel te voorkomen start een ander deel van het wedstrijdvolk juist te langzaam. Onder het mom van je race goed indelen en sterk eindigen heb je na 2 kilometer al een flinke achterstand op je gewenste eindtijd. En dat maakt vrijwel niemand meer goed. Het probleem is dat je toch wel moe wordt en je nu tussen zulke langzame slakken (voor jouw doen dan) loopt dat je je aan niemand kunt optrekken. 

Zwaaien maar!

Nooit staat er iemand langs de kant als je je rondjes afdraait in het bos of park. Maar bij deze eerste wedstrijd is opeens de hele familie uitgerukt met spandoeken en al. Dat is een hele eer en maakt extra zenuwachtig. Natuurlijk is het superleuk dat je wordt toegejuicht, maar dat betekent niet dat je tijdens de wedstrijd moet stoppen om even met ze te kletsen. Even kort zwaaien en een stralende lach is meer dan voldoende. Napraten doe je als je je medaille om je nek hebt hangen.

Eindsprint en verder

Een wedstrijd is niet volledig zonder een goede eindsprint en theatraal kapot over de finish vallen. Doe dit vooral. Het maakt de ervaring uniek en geeft je familie iets om je in lengte van dagen mee te plagen. En zo’n laatste versnelling mag best een stuk voor de finish worden ingezet. Je bent er immers bijna en kunt de stal al ruiken. Je hebt het pas echt goed gedaan als je alle energie hebt ingezet en niets ongebruikt raakt. Bij de finish krijg je vast een (nu wel) nuttig sportdrankje. Heb je meteen energie om even uit te lopen. Kijk, zo kom je ook de volgende dag je bed uit zonder gillende spierpijn.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Johan
    Best een goed artikel, maar wel een beetje een "clickbait" titel. Jammer.
    Reactie geplaatst op 10/03/19 om 08:53 uur
  • Erik
    – Dat goede bord pasta mag ook wel twéé avonden voor je wedstrijd; per slot van rekening duurt de volledige spijsvertering zo'n 1,5 dagen. – Eindsprint ja, maar blijf dan niet 1 stap na de finishlijn staan om uit te hijgen! Wandel verder, dat is beter om je bloedsomloop geleidelijker te normaliseren, én de lopers ná jou willen óók spectaculair kunnen finishen!
    Reactie geplaatst op 06/03/19 om 08:25 uur
  • evaren loper.
    Ademen door de buik kan problemen geven met je slokdarm en kan maagzuren naar boven halen. pas op dus! longen zijn er niet voor niets. maar kijk ff naar adem technieken op het net volgens mij heeft prorun hier ook nog een colum over geschreven. succes
    Reactie geplaatst op 09/03/18 om 20:34 uur
  • Frans Hoogland
    Goed artikel, ik ben ook zo'n loper met een fotootje hier en een praatje daar. Zeer herkenbaar!
    Reactie geplaatst op 07/03/18 om 09:21 uur
  • Halouane Hamid
    J espère avoir une chossur de sport
    Reactie geplaatst op 05/03/18 om 11:05 uur
  • Halouane Hamid
    J espère avoir une chossur de sport
    Reactie geplaatst op 05/03/18 om 11:02 uur
  • Anne
    Tja.......... helemaal invoelbaar!
    Reactie geplaatst op 19/06/15 om 20:51 uur
  • Ralph van Baal
    Beginnende lopers, loop met een hartslag meter en een snelheidsmeter. Meten is weten... Let op dat je goed diep door blijft ademen liefst vanuit je buik.
    Reactie geplaatst op 18/06/15 om 19:07 uur
  • Harrie
    Past helemaal bij mijn beleving. Te snel starten is de grootste valkuil denk ik. Bekijk ook of er onderweg drinken wordt gedeeld en wat dat is. Ben je gewend om met een drankgordel te lopen is het zeker lekker om je eigen drankje in te nemen waar jij dat wil en hardlopend. Uit zo'n bekertje drinken is geen pretje en helemaal niet met sportdrank wat daarna vies plakt. Succes allemaal tijdens een hardloopevenement
    Reactie geplaatst op 18/06/15 om 18:45 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

25
mei