Ben je nu wel of geen haklander

De voetlanding is al decennia een hot topic onder hardlopers. Voor veel lopers staat het begrip haklanding gelijk aan gevaar voor blessures. Maar als je naar jouw idee op je hakken land is het nog maar de vraag of je een echte ‘haklander’ bent.

Heel Toch versus Heel Loud door Dr. Steve Suydam

De voetlanding is al decennia een hot topic onder hardlopers. Voor veel lopers staat het begrip haklanding gelijk aan gevaar voor blessures. Maar als je naar jouw idee op je hakken land is het nog maar de vraag of je een echte ‘haklander’ bent. 

De voetlanding nader bekeken
Hoe bepaal je nu of je op je wel of niet op je hak landt. De voetlanding wordt bepaald door het gedeelte van de voet die het initiële (bepalende) contact met de grond maakt. Dit eerste contact staat niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de impact van je lichaamsgewicht tijdens de landing. Een beter woord voor “haklanding” zou eigenlijk “landingsmoment ” moeten zijn. Het is heel goed mogelijk dat je jezelf als een “haklander” beschouwt, maar omdat de impact van je lichaamsgewicht pas merkbaar wordt op het moment dat je op middenvoet staat, ben je dus geen echte haklander.

Op je hak landen is in feite het gevolg van te lange pas (‘overstriding’). Het gevolg van ‘overstriding’ is dat elke stap een “mini-remwerking” oplevert. Hierdoor loop je langzamer en minder efficiënt . Het verhoogt ook de landingsimpact op je lichaam met als gevolg een hoger blessure risico

Laten we eens kijken naar twee real-life voorbeelden. In beide voorbeelden wijst het blauwe puntje op de beelden op het centrum van het lichaamszwaartepunt van de hardloper. De rode lijn, die hier in dit voorbeeld perfect horizontaal is, geeft het lichaamszwaartepunt bij hielcontact aan. De gestippelde witte lijn geeft de verticale uitlijning van de knie op de grond (waar de voet ten opzichte van de knie) staat.

Voorbeeld A: Landingsmoment en middenvoet belasting. 

In afbeelding 1 zie je de hiel de grond raken terwijl de knie licht gebogen is. Het gewicht komt op dat moment nog niet volledig op het been te staan. Het “Peak effect” treedt meestal op als het lichaamszwaartepunt op het laagste punt ligt. Let op in afbeelding 2, het centrum van het lichaamszwaartepunt van de loper gaat richting de grond. De feitelijke landing van de voet begint pas als de voet bijna onder heupen komt. En eindigt als de voet bijna onder heupen komt. (afbeelding 3) Deze loper loopt minder kans op blessures door overstriding. 

Voorbeeld B: Landingsmoment en hiel belasting. 

In de eerste afbeelding zie je dat het been bijna recht is en de voet ver voor de knie komt. In afbeelding 2 en 3, zie je ook de impact op de hak van de schoen (samendrukken van het foam), de knie stijf blijven en het lichaamszwaartepunt niet bewegen. Dit toont overstriding aan en dat de loper een haklander is.

Het gaat het niet zo zeer om waarneer en hoe je voet landt maar meer om de het feit waar je voet in relatie tot je lichaam is geplaatst. Focus op de landing over je voet en je zult het resultaat van een zachtere landing voelen. Denk eraan, haklanding is niet slecht, maar ‘hak belasting’ moet worden vermeden.

Met behulp van de Zwiftrunpod kun je via de bijgeleverde app o.a. je voet landing analyseren. De Pod kost slechts €39,50 en kun je aanschaffen in de ProRunshop.nl 

Auteur Dr. Steve Suydam 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training