Doorlopen in plaats van stoppen

Doorlopen in plaats van stoppen

We kennen dat gevoel allemaal: eigenlijk willen stoppen terwijl we nog niet aan het einde van de training of bij de finish van een wedstrijd zijn. Gelukkig zijn er een aantal manieren om dat gevoel te voorkomen.

We kennen dat gevoel allemaal: eigenlijk willen stoppen terwijl we nog niet aan het einde van de training of bij de finish van een wedstrijd zijn. Vermoeidheid en/of verveling spelen daarin vaak een grote rol. En hoe erger dat gevoel, des te langer het lijkt te duren voor er eindelijk een einde komt aan die martelgang. Want ja, zo voelt het op dat moment toch echt. Gelukkig zijn er een aantal manieren om dat gevoel te voorkomen.

Eén van de beste manieren om niet te veel aan je vermoeidheid of verveling te denken, is door op je ademhaling te letten. Zo bewust mogelijk, want hoe bewuster je dat doet, des te minder snel je verveeld zult raken. Je hebt tenslotte iets te doen. En je slaat twee vliegen in één klap, want een rustige ademhaling is ook nog eens cruciaal voor een betere prestatie. Win-winsituatie dus!

Wanneer je op je ademhaling let, zal je ook minder letten op waar je loopt en ben je je er dus ook minder bewust van hoe lang je nog te gaan hebt. Probeer wat minder op je horloge te kijken en loop vooral op gevoel. In plaats van met cijfers en schema’s bezig te zijn, kun je om je heen kijken en genieten van alles wat er om je heen gebeurt. Geniet van de natuur, de lucht, de vogels of de mensen in de buurt. Tel de stappen die je zet of het aantal bomen dat je passeert. Echt, er is voldoende afleiding!

Met muziek lopen is ook zo’n mooie afleiding. Niet iedere loper vindt het fijn om muziek te luisteren tijdens het lopen, maar voor sommigen is het een geweldige uitkomst. Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat het luisteren naar muziek je loopprestaties met ongeveer vijftien procent kan verbeteren. Niet alleen ideaal wanneer je jouw persoonlijk record probeert te verbeteren, maar net zo handig wanneer je ‘gewoon’ de vermoeidheid en verveling probeert tegen te gaan. Een goede tip: loop de eerste helft van je training of wedstrijd zónder muziek en doe je koptelefoon pas op wanneer je het idee krijgt dat het saai begint te worden. Dan heb je er het meeste profijt van.

Waar het op neerkomt: het is belangrijk om het dode punt, dat onherroepelijk een keer zal komen tijdens een training of wedstrijd, te doorbreken door jezelf af te leiden. Er zo min mogelijk aan te denken. En daar zijn dus tientallen mogelijkheden voor. 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training