Trainen bij warm weer

Morgen wordt het warm. Heel warm. Wat kun je als loper het beste doen?

Trainen bij warm weer

Morgen gaan de temperaturen weer lekker omhoog. Hitte op Hemelvaartsdag.

Hoe kun je trainen bij warm weer?

Om te begrijpen wat een loper moet en kan doen tijdens een training, is het goed om even stil te staan bij de regulatie van onze lichaamstemperatuur. Dit doet je lichaam om stabiel te blijven.

Graag constant op 37oC
Iedereen weet, dat onze lichaamstemperatuur zo constant mogelijk rond de 37oC wordt gehouden. Ons lichaam is zowel in rust, als tijdens inspanning continu bezig om warmte op te nemen en af te geven.

Opname van warmte en afgifte wordt bepaald door 4 mechanismen:

1. Radiatie, warmte-uitwisseling door straling (denk b.v. aan een straal kachel).

2. Conductie, dit is wisseling van warmte door directe transfer met, of door een vloeistof, vaste stof of gas, dit gebeurt van molecuul op molecuul. De effectiviteit van conductie hangt af van het verschil in temperatuur tussen huid en omringende omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zwemmen in koud of juist warm water.

3. Convectie, dit is de verplaatsing van warme lucht. Vooral in het huidige voorjaar hebben we kennis mogen maken met warmteverlies door convectie. Door de kille, koude wind werd het laagje warme lucht om ons lichaam steeds afgevoerd en verplaatst door koude lucht.

4. Evaporatie of zweten. Dit is tijdens fysieke inspanning veruit het belangrijkste systeem (met uitzondering van zwemmen).

Hoeveel warmte produceren we?
Tijdens rust en inspanning wordt van de totale hoeveelheid energie die we produceren, 75% afgegeven als warmte. Dit betekent, dat hoe harder je loopt, des te meer warmte je produceert. Die warmte zou ervoor zorgen, dat de lichaamstemperatuur binnen de kortst mogelijke keren ver boven die 37oC uit stijgt. Gelukkig zijn er een aantal mechanismen, die er voor zorgen, dat de overtollige warmte wordt afgevoerd.

Zo verlies je warmte tijdens het lopen
De warmte, die de werkende spieren produceren, wordt door convectie over het hele lichaam verspreid. De mate van verdamping van het zweet (en daarmee de mate van koeling) is afhankelijk van het oppervlak waarover dat gebeurt, de uitwisseling van de warme lucht rond het lichaam met koudere lucht, de waterdampspanning in de lucht. We weten allemaal, dat we grote moeite hebben met zweten en dus afvoer van lichaamswarmte als de relatieve vochtigheid in de lucht hoog is.

Na half uur evenwicht
De verhoging van de zweetproductie begint al enige seconden na het begin van de loop. Na ± 25-30 minuten wordt een evenwicht bereikt, dat gerelateerd is aan de arbeidsintensiteit. De vraag dringt zich op, wat er in het lichaam gebeurt om dit mogelijk te maken.

Aanpassingen tijdens hitte belasting
Er zijn twee belangrijke circulatoire aanpassingen nodig tijdens het lopen in het algemeen en in onder hoge omgevingstemperatuur in het bijzonder. In de eerste plaats moet de bloedcirculatie aangepast worden. De werkende spier krijgt meer bloed, de bloedvaten in dat gebied moeten verwijden. Aan de andere kant moet de huid meer bloed krijgen. Dit kan tijdens temperaturen boven de 25oC en weinig wind, zelfs oplopen tot 15-25% van het hartminuut volume. Maar, dit is niet alleen verlies van energie: Op deze manier wordt ook middels radiatie warmte aan de omgeving afgegeven.

Een ander belangrijk mechanisme tijdens hitte belasting gebeurt in ons hormoonsysteem. Dit probeert als het ware het verlies aan vocht binnen de perken te houden. Het hormoon, dat dit doet is het Anti-Diuretisch Hormoon (ADH). Het zorgt er voor, dat minder urine wordt geproduceerd. Hierdoor wordt de mate van dehydratie verminderd. Tenslotte wordt er al na een paar dagen trainen in de warmte meer aldosteron geproduceerd. Dit hormoon zorgt ervoor, dat er minder natrium in zweet en urine verloren gaat

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training