Amsterdo’s en Amsterdon’ts; zo loop je de Amsterdam Marathon

Amsterdo’s en Amsterdon’ts; zo loop je de Amsterdam Marathon

Stijf uitverkocht is ‘ie; de Amsterdam Marathon. Ga jij lopen? Hier heb je wat tips voor deze marathon met die prachtige start en finish in het Olympisch Stadion.

Pang! Het startschot klonk en niet lang daarna stoof een groep Oost-Afrikaanse lopers het Olympisch Stadion uit. Normaal prachtig om te zien, maar nu niet. Ik stond namelijk nog met honderden anderen te dringen om het stadion in te komen en ook van start te gaan. Ik had achter de pacers voor 3:15 aan willen lopen en die zouden tegen de tijd dat ik over de startmat zou gaan al minuten onderweg zijn. Zo’n beginnersfout zou ik niet weer beloofde ik mezelf. En na het lezen van dit verhaal weet jij ook beter.

Weer Amsterdam?

Zondag wordt de 46e editie van de Amsterdam Marathon gelopen en ik doe voor de zevende keer mee aan ‘de hele’. ‘Ga je weer Amsterdam lopen?’, wordt me soms vol ongeloof gevraagd. Dat mensen niet begrijpen waarom je op herhaling gaat in Amsterdam heeft te maken met het parcours. Dat is bepaald niet spectaculair en de belangstelling van het publiek laat te wensen over. Amsterdam staat te boek als een stadsmarathon, maar vergeleken met die van Londen, Parijs, Berlijn of New York is onze marathon dat eigenlijk niet. Of niet echt. Na een kilometer of 13 ga je stad uit en pas bij kilometer 31 kom je weer echt in de bewoonde wereld. Een heel stuk Amstel en een niet al te gezellige tour over een bedrijventerrein in Zuidoost gaan daaraan vooraf.

Maar! Voor veel deelnemers is ie toch speciaal, is het wel ónze marathon. Als Amsterdammer kun je er op de fiets heen. Je loopt over straten die je door en door kent en als je die 42,195 kilometer erop hebt zitten ben je zo weer thuis! De grootste bonus van onze marathon is wel dat je mag finishen in het Olympisch stadion. Starten ook, maar dat is eigenlijk vooral een beetje onhandig met zoveel mensen.

Voorkom haast

Met het oog daarop doe je er verstandig aan lekker de tijd te nemen op marathondag. De start is om 9:00 uur en ik raad je aan even voor 8:00 uur in de buurt van het Olympisch Stadion te zijn. Dan heb je de tijd om je om te kleden, een Dixi op te zoeken, je tas af te geven, nog een keer een Dixi op te zoeken en zo tegen 8:15 uur het stadion in te schuifelen. Als je zo vroeg binnen bent heb je nog tijd en ruimte om een beetje warm te lopen. En nog een keer een Dixi op te zoeken, want die staan ook in het stadion. Je zult zien dat de startvakken om 8:45 uur zo goed als gevuld zijn. Probeer je even na 8:30 uur het stadion in te komen, dan heb je dikke kans dat je nog buiten staat als het startschot klinkt. Geen ramp, je tijd begint pas te lopen als je over de start gaat, maar toch; je wordt er onrustig van en wil je een tijd onder de 3:30 lopen, dan wil je niet te ver achteraan beginnen.

Druk

Vooral de eerste kilometers is het namelijk nogal druk op het parcours. Het is zelfs niet ongebruikelijk dat je vlak na het verlaten van het stadion bijna stil komt te staan op het punt waar je een bocht van 90 graden maakt linksaf de Amstelveenseweg op. Kies met het oog daarop de buitenbocht, liever een paar extra meters dan stilstaan in het gedrang. Hoe verder de marathon vordert, des te meer ruimte ontstaat er op het parcours. De eerste twee drankposten is het wel even goed opletten. Die staan op 5 en even voor 11 kilometer. Mensen doen de raarste dingen bij zo’n post. Ineens naar rechts (of links) zwenken om een bekertje te pakken of plotseling stil blijven staan om te drinken. Echt. Sorteer 100 of 150 meter voor die posten alvast voor. Met bordjes wordt aangegeven dat er een post aan komt en op dat moment kun jij alvast een beetje aan de kant van de weg gaan lopen.

Even doorbijten

Dat saaie stuk tussen de Amstel en Amsterdam-Oost. Taai. Zorg daar dat je focust op je kilometertijden en focus op iets anders dan hoever je nog te lopen hebt. Bijvoorbeeld of je houding nog goed is; rechtop, armen gebruiken, kort grondcontact. Vertel jezelf hoe lekker je bezig bent en voel je iets van vermoeidheid, denk dan aan al die keren dat je stuk bent gegaan in training en het toch hebt afgemaakt. Helemaal mooi is het als je op dit saaie stuk achter iemand aan kan lopen. Figuurlijk vastbijten in die rug en niet loslaten tot je tussen het publiek in Amsterdam-Oost bent. Daar wordt het weer gezellig.

Amsterdam is zo plat als een pannenkoek, maar de hobbel die erin zit, vind je op een tamelijk rottige plek. Net als het ‘alle hens aan dek tot de finish’ is, duik je tussen 36 en 37 kilometer naar beneden onder een viaduct door en krijg je een klim voor de kiezen omhoog terug naar straatniveau en vervolgens nog een stukje hoger de Torontobrug over de Amstel over. Hier sneuvelen heel wat lopers. Je zult veel mensen zien die daar gaan wandelen. Gebruik dat. Denk bij iedere wandelaar die je inhaalt ‘ik niet!’. Herhaal dat tot je boven bent. Kom op adem als je weer een stukje daalt. Nog even doorbijten en je bent in het Vondelpark.

Handen in de lucht

Een fout die je niet wilt maken in de laatste vijf kilometer, is teveel focussen op de kilometers die je nog moet. Denk niet aan ‘nog vijf’, ‘nog vier’ of ‘nog drie’ kilometer, maar richt je aandacht steeds op niets anders dan de kilometer voor je. ‘Deze kilometer goed doorkomen’. Dat is alles waar je mee bezig wilt zijn. Pas als je op de Amstelveenseweg bent met nog anderhalve kilometer te gaan, laat je dat los. Je weet nu dat je gaat finishen, geniet daar alvast van, dan neemt je lichaam het over en zul je zien dat je nog weer net iets sneller kunt lopen.

Kijk om je heen als je het stadion inkomt. Hoor de muziek. Dit is jouw moment. Steek die armen in de lucht voordat je de finish overgaat – is leuk voor de finishfoto. You did it!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Columns & meer