De tien kilometer weer aangetikt

Foto: Barbara Kerkhof/All4Running

De tien kilometer weer aangetikt

Dochter Daantje peddelde vrolijk pratend op haar fiets en ik dribbelde er rustig achteraan. Naar het Westerpark, daar het rondje om het volkstuinencomplex heen. Klein half uurtje gelopen, 4,5 kilometer. Spannend. Voelde ik mijn achillespees? Nee, so far so good. Vervolgens met een mix van hoop en een beetje vrees afwachten hoe het de volgende ochtend zou voelen. Ik stond bij het koffiezetapparaat in de keuken, toen ik me realiseerde dat ik daar soepel was gekomen. Ook in de loop van de ochtend geen trekkende of zeurende pees. Yes.

Achillesmalaise

Een maand geleden schreef ik hier over de malaise met mijn achillespees die me weerhield hard te lopen. Eerst nam ik lang looprust, ik pakte de racefiets en maakte daar lekker veel uren op en ik liet me kneden, pijnigen, maar vooral ook losmaken door Franklin van Doesburg. De afgelopen weken voelde ik de pees minder en minder bij het ’s ochtends uit bed komen. En langzaam maar zeker begon het vertrouwen te komen dat ik de pees wel weer licht, hardlopend durfde te gaan belasten.

Dat ging die eerste keer, die 4,5 kilometer – na bijna een maand niet hardlopen – dus goed. ‘Niet gierig worden!’, drukte ik mezelf op het hart. Dus pas een kleine week later deed ik nog eens zo’n rondje. Zelfde resultaat, namelijk geen reactie tijdens en na het lopen en ook de volgende ochtend was er van het Achillesfront geen nieuws. Vier dagen later, halve kilometer erbij; de hoop gloorde.

Lopen, rust, lopen

Met was (hardloop)vrienden verbleef ik een kleine week in de Franse Alpen. Daar werd natuurlijk volop hardgelopen op de trails, maar ik had mezelf voorgenomen het bij bescheiden loopjes te houden. Inmiddels durfde ik het wel aan een paar stukjes bergaf te rennen en ook dat ging goed. Ik geloof dat het wandelen en volop fietsen ondertussen ook een gunstige uitwerking hadden en ik nam mezelf voor om terug in Amsterdam verder te bouwen aan het lopen. Uiteraard niet vier of vijf keer per week, maar na ieder loopje in ieder geval 48 uur looprust. Ondertussen lekker blijven fietsen tussendoor.

Gua sha

En hoera, dat gaat goed. Inmiddels is er een loopje van 8 en ook twee keer 10 kilometer gedaan. Een paar keer per dag ‘schraap’ ik. Dat klinkt pijnlijk, maar dat valt reuze mee. Schrapen, ook wel Gua sha genoemd, doe je met een metalen voorwerp dat je over de spierketens haalt. Denk hierbij niet aan een roestig stuk ijzer, maar een keurig gepolijst, spiegelend stuk metaal in de vorm van een halve maan. Deze tip kreeg ik van een achillespees-lotgenoot en ik zie het nut er wel van in. Spieren een beetje los houden zodat ze hun werk kunnen doen.

Ik loop!

Dit gaat de goede kant op. Echte snelheid durf ik nog niet te maken, maar dat hoeft ook niet. Inmiddels heb ik besloten dat de rest van 2023 helemaal in het teken komt te staan van weer lekker kunnen lopen. Hoe hard dat gaat, zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Ik bouw rustig verder en ondertussen geniet ik met volle teugen van iedere pijnvrije kilometer.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 reacties

  • Youri

    Ik heb nog veel aan je gedacht tijdens mijn herstel naar aanleiding van je vorige artikel hierover. 2,5 maand voor de Rotterdam marathon kreeg ik een zeurende bilblessure. Lopen ging nog, maar het herstel was steeds pijnlijk.
    Uiteindelijk een zwaar bevochten dik PR gelopen in Rotterdam om daarna 2 maanden de lappenmand in te gaan. Maar over 2 weken staat Berlijn weer op de planning.
    Het enige wat ik toen kon denken is zo pijnvrij mogelijk Berlijn uitlopen en daarna maar rust pakken. In de afgelopen maand ging het steeds beter en sinds een maand ben ik blessurevrij en durf ik zelfs van een snelle tijd te dromen in Berlijn.
    Dat tussen hoop en vrees leven en iedere keer dat het beter gaat hopen dat het zo blijft is zo herkenbaar!

  • Fred

    Mensen die niet bezig zijn met hardlopen begrijpen niet wat je mist indien het niet meer gaat vanwege een blessure.

  • Franklin van Doesburg

    Oh wat lekker Klaas!
    Het lichaam is geweldig, zeker als je er zo goed naar luistert als in de afgelopen weken 💪🏻

    App me gerust als je nog wat tips wil en ik zie je weer op het Clubhuis.

    Groet Franklin
    06-26636193

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Columns & meer