Een marathon lopen, dat is toch niet gezond?

Een marathon lopen, dat is toch niet gezond?

‘Een marathon hardlopen, dat kan nooit gezond zijn!’ Je hoort het je inactieve buurman beweren. En er zit wat in, je lijf protesteert toch niet voor niets zo na dertig kilometer hardlopen?

Als je fanatiek sport krijg je ‘m regelmatig, de vraag of al dat gesport nu wel gezond is. Die vraag komt natuurlijk altijd van lieden die zelf weinig tot niets aan intensieve lichaamsbeweging doen. De vraag wordt volgens mij vooral gesteld aan duursporters (hardlopers, fietsers, triatleten) en aan mensen die vaker dan twee keer per week de sportschool bezoeken. Fanatieke snowboarders, voetballers of hockeyers kunnen ongestoord hun hobby uitoefenen terwijl de kans op botbreuken en schedelbasisfracturen bij die sporten veel groter is.

Een marathon lopen is niet gezond. Dat kan ik ondanks mijn gebrek aan medische scholing wel zeggen. Als ik na ruim 42 kilometer over de finish kom geeft mijn lichaam tientallen signalen die zeggen ‘dit is niet okay’. Dan wil ik in foetushouding op de grond liggen en een tijdje niet meer opstaan, maar dat doe ik niet omdat ik weet dat als ik toegeef aan die neiging, ik niet meer overeind kom. Vaak ben ik misselijk; de inspanning, het vochtverlies, de genuttigde energiegels. Kortom: it ain’t pretty.

Gematigd intensief bewegen

Om deze glorieuze staat van zijn te bereiken moet er ook nog eens flink getraind worden. Zelf maak ik in de aanloop naar een marathon trainingsweken van tussen de 70 en 100 kilometer. Is dat gezond? Op kortere termijn maak je je lichaam sterk genoeg om een marathon te kunnen lopen en om dat op een voor een recreant aardig tempo te doen. Maar ik geloof niet dat het op de lange termijn goed voor je is om heel lang dat soort trainingsarbeid te leveren.

Om een optimaal gezondheidseffect te bereiken zou je iedere dag een half uur ‘gematigd intensief’ moeten bewegen. Stevig wandelen of aardig doorfietsen zou al voldoende zijn. Genoeg dus om de hartslag iets omhoog te brengen en gewrichten, pezen en spieren soepel en in beweging te houden.

Bepaald geen trainingsroutine waar het hart van een bevlogen sportmens harder van gaat kloppen.

Een marathon lopen ongezond? Wat is het nettoresultaat?

Is het dus ongezond wat wij doen, het trainen voor en het lopen van marathons? Voor het antwoord op die vraag kijk ik naar het nettoresultaat. Ja, heel veel kilometers maken en jezelf twee keer per jaar helemaal ziek lopen is een aanslag op het lichaam. Maar om dat te kunnen doen moet ik op mijn voeding letten, moet ik zorgen dat ik voldoende slaap krijg, ben ik wekelijks uren buiten, krijg ik meer dan genoeg lichaamsbeweging, is mijn mentale gezondheid vele malen beter dan die was in mijn inactieve jaren en ben ik een vrolijker mens.

“Maar het kan toch ook wel iets minder?” Ja, dat zou kunnen. Maar in deze fase van mijn leven vind ik het juist lekker om stevig te trainen. Ik geloof dat ik het nu nog in me heb om een paar redelijk snelle marathons te lopen en daar moet ik nu eenmaal ook hard voor werken. Over een paar jaar zal ik een paar tandjes terug moeten schakelen, wil ik deze mooie sport kunnen blijven beoefenen. Want dat is het plan; hardlopen tot op hoge leeftijd. Of het gezond is om als bejaarde een marathon te lopen? Volgens de wetenschap misschien niet, maar hardlopers weten beter.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 reacties

  • Leo

    Mijn laatste volledige Marathon was in 2019 toen kwam die vervelende Corona trainingen gingen niet meer door de Marathons in 2020 werden afgelast en je loop routine met je loopmaatjes werd ook niet meer consequent gedaan en als we eens een keer met 5 a 6 loopmaatjes gingen lopen hadden de mensen onderweg commentaar zoals door jullie komen de ziekenhuizen vol te liggen omdat we ons dus niet aan de geldende regels hielden
    Lol ging er een beetje vanaf en als je dan 71 jaar jong bent zijn die gezamenlijke trainingen dus echt nodig om een goede marathon te lopen in okt 2021 was dan weer de Rdam marathon maar helaas door gebrek aan wekelijkse trainingen vroegtijdig moeten uitstappen waarmee ik maar wil zeggen met een goede training kan het lichaam ondanks leeftijd nog steeds een marathon lopen verwacht geen 2.30 uur maar 4.30 uur is ook een redelijke tijd maar wel blijven lopen

    • Ria

      Ik ben 75 en heb net de marathon van Amsterdam binnen de 4:30 uur heel relaxed gelopen! Als je maar blijft trainen kun je nog lang doorgaan tot op hoge leeftijd.

  • Egon

    De marathonafstand zelf is volgens mij niet echt gezond, zeker niet als je hoort dat veel lopers ook nog pijnstillers gebruiken om de pijn van kleine blessures te onderdrukken.
    Echter de complete voorbereiding naar een marathon, mits verstandig, kan zeker wel gezond zijn.
    Als je verstandig traint dan kun je veilig veel marathons lopen en ook nog op hoge leeftijd.
    Mijn ervaring is dat je veel rustige km’s moet maken als voorbereiding en snelheid is dan ondergeschikt.
    Je hebt al een basissnelheid die je door het verkregen uithoudingsvermogen veel langer vast kunt houden.
    Ik vermoed dat trainen met zeer hoge hartslag (anaerobe trainingen) minder gezond is dan veel rustige km’s achter elkaar lopen.

  • Jan

    De vraag die je je eerst moet stellen is de marathon als wedstrijd of als afstand. Wedstrijden zijn wat Klaas zo enthousiast beschrijft als uitdaging, zijn buurman denk alleen al aan de afstand als ongezond. Door daar geen onderscheid in te zien komen velen tot de gedachte dat de afstand dus automatisch afzien is terwijl menig ultraloper ontstaan is door zulke afstanden juist niet als wedstrijd te lopen, maar met plezier te leren afleggen zonder af te hoeven zien en zich allerlei dingen te ontzeggen…

  • Adriana

    Het is inderdaad een mooie sport, maar waarom moet de lat altijd zo hoog zijn voor sommige lopers, om in een bepaalde tijd iets te willen presteren, geniet onderweg , ipv kotsmisselijk over de finishlijn te komen…….
    Adriana 62 jaar

    • Anoniem

      Adriana, Leg de lat zo hoog dat je er vlotjes onderkan ;-)))
      Vandaag is de mooiste dag ;-jan

  • Jan gevers

    Kort, door de bocht ! Ben 55j Loop 10 jaar – wekelijkse routine 3 tal keer nuchter totaal gemiddelde 42km ben altijd klaar om van een marathon te lopen ! The marathon is the excuse to be there …. Finisher marathons in all continents…. goal keep on running and healthy …. Don’t care about PB …. Enjoy the run ! There is no 2!ntense all about balance…. JG

  • Gert Krijgsman

    Ik ben ruim 73 jaar en loop nog graag een rondje. Minstens 1x een halve marathon, nl op Terschelling. Tot nu toe voel ik me er alleen maar goed bij

    • Leo

      Klinkt goed. Ik ben 74 en loop dagelijks 5 km en wekelijks 10 en ertussendoor halve marathon. Loop pas een jaar. Pace meestal 7.45 en soms de 5km in pace 6 .30. Voel me er goed bij.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Columns & meer