Roelien Akkerman moest een bescheiden eindsprint inzetten om net voor Jeanette Mussche als eerste vrouw in 12 provincies 12 10 km-races te lopen. Nadat we een paar weken geleden al het verhaal van Jeanette lazen over haar 12 Provincies-queeste, waren we ook benieuwd naar de reis door het land die Roelien net heeft afgerond.
Hoe hoorde jij over de 12 Provincies Medaille?
‘Mijn man had 2 jaar terug de 12 Provincies voorbij zien komen voor de (halve) marathon. Hij is daar toen aan begonnen en was heel enthousiast. Helaas liep ik toen nog niet de langere afstanden, dus was dat voor mij nog niet aan de orde. Toen begin 2024 de 10 km erbij kwam, wist ik gelijk dat dat mijn ding zou zijn. Een paar keer hebben we dit ook gecombineerd: hij de halve en ik een 10 km.’
Had jij voor jezelf een bepaalde periode in gedachten waarbinnen je het rond wilde krijgen?
‘In eerste instantie had ik bedacht om het binnen een jaar te voltooien, dus elke maand zou ik dan een wedstrijd lopen. Kijkend naar de ranglijsten deed ik niet, want ik had verwacht dat er wel anderen zouden zijn die dit als doel veel sneller voltooid zouden hebben. Om een gegeven moment zag ik dat er niet zoveel mensen meer boven mij stonden in de ranglijst en van de vrouwen alleen Jeanette Mussche. Ik ken haar toevallig ook en ik had verwacht dat zij de eerste dame zou zijn die het zou voltooien. Zij bleef alleen lang op 11 provincies steken, dus daarom heb ik in korte tijd wat meerdere wedstrijden achter elkaar gelopen om haar toch te passeren in de ranglijst.’
Was het ingewikkeld om de planning rond te krijgen?
‘Eigenlijk ging dit prima. Ik vind het altijd wel leuk om een uitdaging te hebben en sowieso om te trainen, vind ik het wel fijn om ergens naartoe te kunnen werken. Ook hou ik ervan om in een andere omgeving te lopen. Ik ben ook bezig met een challenge van wielervrienden: fietsen in elke gemeente van Nederland; al heb ik daar wel meer tijd voor nodig. Zo zijn er in Nederland heel veel mooie gebieden waar ik anders niet geweest zou zijn om te lopen of fietsen.’
‘In het begin liep ik vaak een wedstrijd waar mijn man de halve marathon kon lopen en mijn dochter van 10 (nu 11) een kidsrun. Of we combineerden het met een uitje in de buurt van de wedstrijd. In de zomervakantie gingen we naar plekken die iets verder weg lagen vanaf Hasselt. Groningen was de laatste die ik nog moest doen en die wilde ik graag voltooien voordat Jeanette in Tilburg gaat lopen. Die werd niet zoveel aangeboden, dus dat kwam eigenlijk niet helemaal uit, maar ik ben toch richting Wagenborgen gereden.’
Aan welke 10 km bewaar je de leukste herinnering?
‘Ik ben geen snelle hardloper, al wil ik wel mezelf altijd pushen tot het maximaal haalbare. Zo heb ik een aantal keren mezelf echt leeg getrokken met zelfs in Dokkum bij de Bonifatiusloop een pr op het tussenpunt bij de 5 km. Ik was al heel lang niet in de buurt van mijn pr gekomen, dus daar was ik heel trots op. Ook heb ik onverwachts nog 2 keer op het podium gestaan bij 2 wedstrijden bij de dames 40+ categorie (Singelloop Hollandscheveld en Kermisloop Siebengewald). Persoonlijk vond ik dit wel wat minder parcours (4 keer hetzelfde rondje door deels een woonwijk), maar het feit dat ik een paar keer het podium haalde vond ik heel bijzonder. Het mooiste rondje vond ik wel de 10 van Noordwijk, al waren de omstandigheden erg zwaar met veel wind.’



