Tekst: John Eising
Direct na mijn run van dik 12 kilometer vanochtend, ben ik gaan ontbijten in Kralendijk. Het is als ik terugkom in ons appartement inmiddels 9 uur geweest. Omdat ik mijn telefoon niet had meegenomen, zag ik het berichtje van Klaas Boomsma nu pas. Op 20 augustus om 12.13 had hij een fotootje geappt dat de inschrijving van de NN Marathon Rotterdam was geopend. Hier op Bonaire is het echter 6 uur later… en is het dus al dan 15:00 uur in Nederland geweest. Als ik inlog op de site van de marathon van Rotterdam, zie ik dat de inschrijving al helemaal vol is. Hiermee hoor ik bij de vele lopers die geen startbewijs hebben kunnen bemachtigen. Hadden ze niet wat eerder een herinneringsmail kunnen sturen of zo’n countdowntimer op de site kunnen zetten?
Vandaag had ik een gesprek met Danique Klunder van Golazo. Dit is een van de grootste organisatoren van sportevenementen in Nederland en België. Danique werkt sinds 2023 als marketeer voor dit bedrijf en is onder andere betrokken bij de organisatie van #demooiste, ofwel de NN Marathon Rotterdam. Over deze marathon hadden we een mooi gesprek.
Laten we het over de marathon van Rotterdam hebben. Dit jaar waren alle startbewijzen binnen tweeënhalf uur uitverkocht. Hoe verklaar je die enorme populariteit?
Inderdaad, dit jaar hadden we plek voor 17.000 marathonlopers, en de tickets waren ontzettend snel uitverkocht. Er is een sterke hardlooptrend gaande en de marathon van Rotterdam is echt een bijzonder evenement waar veel mensen aan willen deelnemen. Het is laagdrempelig om te gaan hardlopen en het evenement is een icoon in de Nederlandse sportwereld.
We hadden wel gehoopt dit jaar het aantal deelnemers uit te breiden naar 30.000, maar dat bleek helaas niet mogelijk. Vanwege het tegelijkertijd plaatsvinden van de NAVO-top en de extra inzet van de politie die daarbij nodig is in heel de regio konden we dat niet realiseren, ondanks onze gesprekken met de gemeente.
Dat klinkt teleurstellend voor veel mensen die graag mee hadden willen doen. Wat doet Golazo om die lopers toch een kans te bieden?
Allereerst bieden we alternatieve voorjaarsmarathons, zoals in Utrecht, Brussel en Leuven, zodat iedereen die dat wil, toch een mooie marathonervaring kan hebben. Lopers die op de reservelijst stonden, betaalden daarvoor 5 euro. Deze 5 euro krijgen ze als korting bij het inschrijven van één van deze marathons.
Verder verwachten we dat er gedurende de komende maanden uitval zal zijn. Ieder jaar vallen er wel mensen uit vanwege bijvoorbeeld een blessure. Voor diegenen die geen startbewijs hebben kunnen bemachtigen, hebben we een eigen vraag-en-aanbodplatform. Hier kunnen deelnemers, die om wat voor reden hun startbewijs willen verkopen, veilig hun ticket kunnen aanbieden.
Het voordeel voor de koper is dat dit tegen eerlijke prijzen gebeurd. Een ticket kan nooit voor meer worden verkocht dan voor de oorspronkelijke aankoopprijs. Dit is ook nog eens een veilige optie. Hiermee proberen we oplichterspraktijken te voorkomen, die je op andere platforms soms tegenkomt.
Wat valt er te zeggen over de diversiteit onder de deelnemers? Hoe zorgt de organisatie ervoor dat iedereen, van beginner tot doorgewinterde loper, een goede ervaring heeft?
Het deelnemersveld varieert enorm, van beginners tot ervaren lopers. We proberen iedereen een fijne ervaring te bieden door de startvakken goed in te delen op basis van opgegeven eindtijden. Snellere lopers komen vooraan in het startvak, terwijl de recreatieve deelnemers iets verder naar achteren beginnen. Het blijft natuurlijk een uitdaging om te voorkomen dat de langzamere en snellere lopers elkaar onderweg in de weg zitten. Maar door een goede planning en indeling kunnen we ervoor zorgen dat de meeste mensen ongestoord kunnen lopen en genieten van de ervaring.
De prijzen voor een startbewijs zijn dit jaar flink gestegen. Kun je uitleggen waar deze verhoging vandaan komt, en hoe dit bijvoorbeeld verschilt van een evenement als de Utrecht Marathon?
De prijsstijging is inderdaad iets dat mensen opvalt. De organisatorische kosten zijn de afgelopen jaren fors gestegen, en daar merken we als organisatie de gevolgen van. Alles wat nodig is om een groot evenement zoals de marathon van Rotterdam goed en veilig te laten verlopen, zoals beveiliging, verkeersregelaars, hekken en toiletten, is duurder geworden. Het vergelijken met een marathon als die van Utrecht geeft misschien wat extra context.
Het zou natuurlijk geweldig zijn om van Rotterdam een major marathon te maken, net zoals New York of Tokio.
De marathon van Utrecht is ten opzichte van Rotterdam een kleiner evenement met minder deelnemers. Daarnaast is het parcours daar tweemaal dezelfde ronde, wat een groot verschil maakt in de kosten. Twee rondes betekent namelijk minder hekken en minder voorzieningen. In Rotterdam daarentegen hebben we een veel groter productieteam, meer voorzieningen en meer mensen die de hele route beveiligen en opbouwen. Een evenement van deze schaal brengt daarom hogere kosten met zich mee.
Dus het prijsverschil zit vooral in de grootte en complexiteit van het evenement?
Precies. Utrecht is ook een prachtig evenement, maar Rotterdam trekt veel meer deelnemers en heeft een uitdagender parcours dat dwars door het stadscentrum gaat. Die grootte en complexiteit vragen om meer ondersteuning, zowel qua logistiek als veiligheid. Vergelijkingen worden vaak gemaakt op basis van afstand – beide marathons zijn immers 42,195 km – maar de omvang van het evenement maakt een groot verschil in wat ervoor nodig is om het soepel te laten verlopen. Dat is een van de redenen waarom de prijzen bij grotere evenementen als Rotterdam hoger liggen.
Er is gesproken over de groei van de marathon. Wat zijn de ambities van Golazo voor de Marathon Rotterdam op de lange termijn? Denk je dat het ooit een major marathon kan worden, vergelijkbaar met New York of Tokio?
Het zou natuurlijk geweldig zijn om van Rotterdam een major marathon te maken, net zoals New York of Tokio. Onze ambitie is om het evenement te laten groeien en zoveel mogelijk mensen te laten genieten van deze unieke ervaring. Of we uiteindelijk een major worden, ligt ook aan de samenwerking met lokale instanties. We willen vooral een marathon bieden waar iedereen, van absolute beginner tot topatleet, een prachtige ervaring kan opdoen. Het gaat er niet alleen om het grootste evenement te worden, maar vooral om mensen in beweging te brengen en ze te laten genieten van die speciale Rotterdamse sfeer.
Wat maakt die Rotterdamse sfeer zo speciaal?
De sfeer tijdens de marathon van Rotterdam is echt uniek. Overal in de stad staan mensen langs de kant te juichen, vooral op drukke plekken zoals de Coolsingel. Het publiek moedigt niet alleen bekenden aan, maar ook onbekende lopers. Die verbondenheid is iets wat we als organisatie zo veel mogelijk mensen willen laten ervaren. Dat de tickets binnen tweeënhalf uur waren uitverkocht, laat wel zien hoe geliefd dit evenement is. Daarom willen we op termijn groeien naar 30.000 deelnemers, zodat meer mensen de kans krijgen om dit te ervaren.
Sommige mensen hebben kritiek dat dit streven naar groei enkel draait om meer winst. Hoe reageer je daarop?
Het klopt dat sommige mensen het idee hebben dat het ons alleen om de groei en winst gaat, maar onze prioriteit ligt bij het bieden van een geweldige sportervaring. Het feit dat zoveel mensen zich willen inschrijven, toont dat er een grote vraag is naar evenementen zoals deze. We willen aan die vraag voldoen en meer mensen de kans geven om deel te nemen aan een marathon van topkwaliteit, zonder dat het ten koste gaat van de ervaring of de veiligheid. Groeien in aantallen betekent voor ons vooral dat we nog meer mensen een onvergetelijke dag kunnen bezorgen.
De locatie en de opzet van het parcours zijn ook wel een gespreksonderwerp geweest. Kunnen jullie daar nog in groeien?
We starten sinds 2018 vanaf de Schiedamsedijk, vlakbij de Erasmusbrug, en dat werkt tot nu toe heel goed. Voor nu is dat dus voldoende, maar als we groeien, zullen we opnieuw moeten kijken naar de opzet. Er zijn al gesprekken met de gemeente gaande om ideeën als het uitbreiden van de startvakken of het verplaatsen van de kwartmarathon naar de zaterdag te bespreken. Zo proberen we het loopcomfort voor de deelnemers te waarborgen en de toeschouwersstroom beter te organiseren. Speerpunten op het parcours zijn bijvoorbeeld Slinge en het stuk bij ‘De Gele Kanarie’. Het is bij beide altijd lekker druk, maar gedurende de dag wordt ook nu al een hele uitdaging om de lopers, maar ook de bezoekers voldoende ruimte te kunnen geven. Dit zullen waarschijnlijk ook plekken zijn die in de toekomst aangepast moeten worden in de route.
Tot slot, welke ambitie zou je het liefste vervullen met de marathon van Rotterdam?
Het zou fantastisch zijn als de marathon van Rotterdam kan uitgroeien tot een ‘major’ evenement op wereldniveau, zodat het tussen de grootste marathons ter wereld staat. De wens om het aantal deelnemers te vergroten is niet alleen omwille van de grootte, maar ook om zoveel mogelijk mensen die unieke Rotterdamse sfeer te laten beleven. Het wordt vaak de mooiste marathon genoemd, en dat klopt ook. We willen er nu voor zorgen dat het niet alleen de mooiste is, maar ook een van de grootste – zodat iedereen die unieke ervaring kan meemaken.
John
Geen interview maar slechte PR.
de prijs ging in 4 maanden omhoog, nu in 4 uur.
subtop uit Nederland krijgt geen startbewijs
het Havenspoorpad is nu al overvol.
KWF deal pakt veel kaarten.
Straks starten bij Ahoy? Nog meer centjes voor de eindbaas van Golazo!
Kevin
Wat een slecht kritiekloos interview, of was dit meer een commerciël praatje van de marketing manager?
Navo top is niet in hetzelfde weekend, Utrecht marathon is over 1 ronde, wat is dat voor manager? En de interviewer neemt dit allemaal klakkeloos over…en antwoord over de manier van inschrijving is ook niet gekomen, zoals in de inleiding.
Kortom even opnieuw dat interview doen en nu wel goed voorbereiden en doe aan factchecking.
Albert
En laat ze die kwartmarathon nou eens veranderen in een echte 10 km 😉
Anita
Je kunt zoveel willen, maar in deze huidige vorm is het niet geschikt voor nog meer deelnemers. Hun belang en welzijn moeten echt voorop staan, maar dat blijkt nu zeker niet.
Anita
Zolang de business run gewoon op dezelfde dag is als de marathon houd je de problemen.
Marathon op zondag, al het overige op zaterdag.
Stad is toch al op zaterdag opgebouwd voor het evenement.
Anoniem
Hoop bla bla bla. Uiteindelijk draait het allemaal om de centen.
L=
En dan wordt je in je eigen leeftijdscategorie 2e. Krijg je alleen bloemen en een Medaille. En dat terwijl het NK is. Misschien eens kijken naar Amsterdam marathon of halve van Venlo. Dat waren ook NK’s. Die hadden nog een mooi geldprijsje in de categorie. En dan zit ik niet in de 65+ 😂
Maurice
Rotterdam een major? Haha. Je vraagt je af of Danique wel eens een major heeft bezocht. Jezelf als Rotterdam in een rijtje zetten met NY, Londen, Tokyo etc. Dan heb je er weinig van begrepen en is het eigenlijk gewoon lachwekkend. Alsof Almere City volgend jaar de champions league gaat winnen…
Janet
De NAVO top is volgend jaar pas op 24 en 25 juni
jacco z
Dit is wel een heel kritiekloos interview. De inschrijfprocedure is ronduit schandalig. Volstrekt onnodige prijsdifferentiatie (waarom is een startbewijs een uur eerder goedkoper?). Waarom geen loting bv? De 5 euro binnenharken…
De veiligheidskosten zijn. ongetwijfeld duurder dan Utrecht maar je hebt ook 5x zoveel deelnemers. Tenslotte is het natuurlijk helemaal vreemd dat de marketingmanager van Golazo zelf niet op de hoogte is dat de marathon van Utrecht aankomend jaar 1 ronde is (en ook door de binnenstad gaat…).
Lennart Heijnen
Na het lezen van de inleiding dacht ik dat er wel een kritische vraag zou komen over bijvoorbeeld het tijdstip van inschrijven (midden in vakantie tijd). Ook vind ik het jammer dat ik nu nog steeds niet weet waarom er vijf verschillende prijzen werden gevraagd. Zeker als je stelt dat het niet om het geld gaat maar om iedereen een leuke hardloopervaring te geven kun je toch gewoon iedereen hetzelfde bedrag laten betalen bij inschrijven?
Anoniem
En nog geen antwoord op de vraag waarom ze de start van de verkoop niet eerder aangekondigd hebben. Ik was wel nieuwsgierig naar dat antwoord.
Toos
Ja dat zou ik ook graag willen weten! Ik was gewoon aan t werk die dag en kon niet zo snel bezig met een ticket…
John Eising
Dank voor je reactie. Ik zal dat in de feedback naar Golazo meenemen. Al is het natuurlijk wel zo dat er ook dan mensen teleurgesteld zouden worden doordat er meer aanmeldingen waren dan beschikbare plaatsen.
Rik
Het wordt veel te druk in Rotterdam, laatste editie gelopen vond het toen al te druk. De uitbreiding wordt mooi gebracht, maar uiteindelijk draait het alleen om de centjes.