Tips voor als het weer niet meewerkt op de dag van je race

Tips voor als het weer niet meewerkt op de dag van je race

Veel kun je controleren als het aankomt op de voorbereiding op een wedstrijd, maar over het weer heb je niets te zeggen. Wat kun je doen als het ineens veel warmer is dan je had verwacht?

Je kunt gedisciplineerd trainen, zorgen dat training en herstel in balans zijn, slim en gezond eten, proberen voldoende te slapen, een goed brandstofplan bekokstoven, in een fijne outfit lopen en ook nog eens op snelle schoenen; zoveel dingen die je zelf in de hand hebt! Maar dan is het op die dag dat jij je wedstrijd moet lopen ineens veel warmer dan het normaal in deze tijd van het jaar is. Wat doe je dan?

Uitschieters naar boven

Het komt nogal eens voor tijdens de Dam tot Damloop in september dat het weer ineens heimwee naar hartje zomer krijgt en de temperatuur zo een eindje boven de twintig graden schiet. Terwijl jij net gewend bent aan wat meer herfstige omstandigheden. Ook in april bij de Marathon Rotterdam wil het nog wel eens plotsklaps zomers worden. Sta je dan met een lijf dat net maandenlang in winterse temperaturen heeft getraind. Wat doe je dan?

Je kunt natuurlijk gewoon weggaan op het tempo waarvoor je hebt getraind. Maar ik kan je op een briefje geven dat je dan stuk gaat – of je hebt een veel te voorzichtig doel gesteld. We hebben hier op ProRun vaker gehad over het effect van warmte op de prestatie. Heel kort gezegd: je gaat er niet harder van lopen en probeer je dat wel, dan is de pijp eerder leeg. Je komt geparkeerd te staan of ziet je tempo in de laatste kilometers steeds sneller teruglopen. Nee, beter pas je je tempo en je doel aan de omstandigheden aan.

Aanpassen

Als je traint op hartslag of met een Stryd, is de aanpassing niet moeilijk te maken. Als je weet wat je hartslag mag zijn tijdens een wedstrijd over 10 kilometer of op een halve of hele marathon hou je gewoon die hartslag aan. Je zult dan zien dat je bij warm weer eerder op die hartslag zit. Dan is het slim om iets gas terug te nemen en te proberen op die hartslag tot de finale van de wedstrijd, daar geef je gewoon alsnog zoveel mogelijk gas naar de eindstreep toe. Wie met een Stryd op vermogen loopt, kan ik de app invoeren wat de temperatuur op het tijdstip van de wedstrijd is, waarna je een daarop aangepast wedstrijdvermogen krijgt.

Toen ik begin juli een halve marathon zou gaan lopen en er op het tijdstip van de race zomerse temperaturen waren voorspeld, gaf Stryd me na invoering van de temperatuur een Target Power mee die zo’n 5 of 6 watt lager was dan het oorspronkelijke wedstrijdwattage. Stel dat het allemaal nogal meevalt met de hitte, dan kan gas geven altijd nog. Zo pakte het bij mij destijds ook uit. De ene 24 graden is de andere niet, zo bleek. Loop je in de volle zon, is het warm en drukkend of staat er net een verfrissend briesje, helemaal blind varen op een getal is niet te doen.

Hoe dan ook is het verstandig te checken wat voor weer het zal zijn en daar rekening mee te houden. Uiteraard wat betreft het tempo waarop je van start gaat, maar zeker ook met kleding of je brandstofplan. Hoe pak je het aan met drinken of is het slim om een hardlooppetje te dragen?

Acceptatie

Tenslotte is het van belang dat je accepteert dat het is wat het is. Het kan natuurlijk ongelooflijk frustrerend dat je de hele voorbereiding fantastisch getraind hebt en mooi op pr-koers hebt gelegen en dat dan op het laatste moment de temperatuur omhoog schiet, waardoor een pr zeer onwaarschijnlijk wordt. Dan maar niet lopen en je inschrijven voor een wedstrijd iets verderop? Dat kan. Je kunt ook accepteren wat het universum je aanreikt en je best mogelijke race lopen. Ik denk dat dit je uiteindelijk het meeste voldoening zal geven. De sterren staan een volgende keer ongetwijfeld wel gunstig.

Zorg dat je de factoren die je wel kunt beïnvloeden goed invult en laat los waar je toch niks aan kunt veranderen. Wees flexibel. Zie je? Hardlopen is als het leven!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer