Bikram Yoga en Lopen #9. De triangle pose

Door
Esther Devilee
14 december 2016 10:47
Bikram Yoga en Lopen #9. De triangle pose
Shutterstock

Bikram Yoga is een yogasysteem, ontwikkeld in 1970 door Bikram Choudhury op basis van traditionele hatha yoga-technieken. Een Bikram-les duurt 90 minuten en bestaat uit een serie van 26 houdingen –asana’s- inclusief 2 ademhalingsoefeningen. Bikram Yoga is een hot yoga-variant en wordt uitgevoerd in een ruimte van 40 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 40%. Bikram Yoga is een uitdaging vanwege de hitte, de duur van de les en de 26 houdingen.


Triangle Pose

De Engelse benaming Triangle pose is in het Sanskrit: Trikanasana of Trikonasana. ‘Tri’  betekent drie en ’kona’ betekent hoek. De Triangle Pose is een krachtige asymmetrische staande yoga houding.  Het is een Yoga houding die voor zowel beginnende als gevorderde Yogi’s erg geschikt is. Je kunt de Triangle Pose gemakkelijk aanpassen, waardoor deze houding voor de meeste mensen toegankelijk is. 

NB: De illustratie die bij deze bikram houding hoort heeft wegens ziekte van de illustratrice vertraging opgelopen.Tijdelijk wordt een andere afbeelding gebruikt.

Lees ook deel 1-2-3-4-5-6-7-8

Achtergrond

De Triangle Pose een staande Yoga houding en doordat je met beide voeten op de grond staat, voel je het contact met de aarde. Hierdoor ontwikkel je niet alleen meer spieren en flexibiliteit in delen van het lichaam, maar creëer je ook een betere stabiliteit. Deze houding strekt de zijkant van de wervelkolom, de achterkant van de  benen en is een belangrijke heupstretcher. Ook strek je de spieren tussen de ribben, waardoor de borstkas wordt geopend en het ademhalingsvolume toeneemt.  

Wat doet de Triangle Pose voor het lichaam?

De Triangle Pose is een klassieke yogahouding die de vele spiergroepen in het lichaam stretcht . Het vermindert stress, angst en brengt hormonen meer in balans. Andere voordelen:

- Versterkt de benen, knieën, enkels, armen en borstkas.
- Versterkt en opent de heupen.
- Versterkt de hamstrings, kuiten, schouders en wervelkolom.
- Verhoogt mentaal en fysiek welbevinden
- Verbetert immuunsysteem
- Vermindert angst, stress en lage rugpijn


Houding

De houding wordt gedurende ongeveer 30 seconden aangehouden, of ongeveer vier tot vijf ademhalingen.

- Start met de voeten naast elkaar, aan de onderkant van de mat.
- Draai een kwartslag naar links.
- Armen omhoog, breng de handen naar elkaar.
- Adem in en neem een grote stap naar rechts, 1.5 meter
- Breng tegelijkertijd met de stap de armen zijwaarts. Handpalmen wijzen naar beneden. 
- Draai nu de rechtervoet helemaal naar rechts. 
- Linkervoet draait iets naar binnen. De tenen van de linkervoet wijzen nu ongeveer 45 graden richting de rechtervoet.
- De hielen zijn op dezelfde lijn.
- Voel met beide voeten het contact met de grond. 
- Buig het rechterbeen en ga diep zitten. Je voelt dat de heupen zich openen. 
- Blijf laag zitten en blijf in het midden.
- Adem in en draai de handen naar boven.
- Breng nu de rechterarm naar beneden, de linkerarm strekt naar boven.
- Kijk naar het plafond, het profiel van je gezicht is van de zijkant zichtbaar.
- Beweeg met de rechterhand richting de rechtervoet.
- Strek de rechter- en de linkerarm zo ver mogelijk bij elkaar vandaan. 
- Kom uit de houding en ga weer terug naar het midden.
- Rechterbeen strekt om hoog.
- Linkervoet draait  naar buiten, rechtervoet draait naar binnen.
- Vervolg de houding zoals hierboven beschreven. 

Herhaal deze houding.

Volgende houding die beschreven wordt is: Standing Seperate Leg Head to Knee Pose of ‘Dandayamana Bibhaktapada Janushirasana’.

De serie Bikram Yoga Houdingen wordt gemaakt door Ellie van der Heide (InnerSpark) en Esther Devilee (weRUNtogether / InnerSpark). De 26 houdingen van Bikram Yoga worden beschreven door Esther en geïllustreerd door Ellie. Elke 2 weken verschijnt een nieuwe houding op ProRun tot de Bikram-serie compleet is.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Esther
Esther Devilee
Esther   Devilee

Esther Devilee



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

23
juni