Als je moet, dan moet je (desnoods in de bosjes)

Door
Sebastiaan Timmermans
12 september 2017 07:00
Als je moet, dan moet je (desnoods in de bosjes)
Het is onaangenaam, het is gênant, het is vervelend, het is kortom iets dat je niemand toewenst. En toch is het iets dat elke hardloper wel eens heeft meegemaakt. We hebben het inderdaad over onontkoombaar naar de wc moeten. En nee, niet voor de kleine variant, maar voor het echte werk.

Hardlopen werkt bij veel atleten op de darmspieren als een rode lap bij een stier. Volgens dit artikel komt dat omdat hardlopen bloed onttrekt aan je darmstelsel. Je benen en longen hebben immers zoveel mogelijk zuurstof en energie nodig om zo goed mogelijk te kunnen rennen. Het lijf stuurt extra bloed die kant op en ‘bezuinigt’ op andere plekken, zoals je darmen en je maag.

Irritatie afdeling spijsvertering

Deze ‘afdeling spijsvertering’ raakt vervolgens makkelijk geïrriteerd. Ze kunnen namelijk minder goed functioneren. En dan willen ze zo snel mogelijk af van alle ‘obstakels’. Met hevige aandrang als gevolg. Dit komt overigens vaker voor bij beginnende lopers. Hun organen zijn nog niet gewend aan inspanning en de daarbij horende bloedtoevoer. Hoe meer je rent, hoe beter je hier aan gewend raakt en hoe minder darmgedoe je hebt.

Koffie verkeerd

Lopers met een gevoelige maag moeten extra oppassen, voordat ze aan hun rondje beginnen. Drink in dat geval geen hete dranken of dranken met daarin cafeïne. Deze werken extra op het gestel. Koffie combineert in dat geval het slechtste van twee werelden en werkt voor sommigen als een ware ‘ontlastingopwekker’. Ook alcohol heeft in dit geval een nogal stimulerende werking. Heb je de avond ervoor te diep in het glaasje gekeken, dan is de kans groot dat je de volgende ochtend een ‘kak-rondje’ rent.

Voeding

Datzelfde geldt voor voedsel. Eten dat heel vet is of juist heel veel granen bevat, werkt erg activerend op de darmflora en we weten allemaal wat dat betekent. Ook pittig eten staat bekend om zijn stimulerende werking. Weet je dat je de volgende dag lange duurloop gaat doen, dan kan het slim zijn om hier rekening mee te houden.

Zenuwen gieren door je lijf

Er is echter een ding dat een ongeëvenaarde uitwerking heeft op het darmkanaal: dat zijn wedstrijdzenuwen. Hardlopers weten in de uren voor een wedstrijd vaak niet waar ze het zoeken moeten. Buikkrampen slaan toe, de wc wordt meerdere keren bezocht. Door al die adrenaline komt je lijf in de vechtstand en wil het alle afvalstoffen lozen. Dat is vervelend, maar heeft ook een voordeel. Je hoeft een stuk minder kilo’s met je mee te torsen.

Aah

Poepen tijdens het rennen is lastig en ongemakkelijk. Je kunt natuurlijk je hardlooprondje rondom wat openbare toiletten plannen, een rustig plekje in het bos zoeken, of desnoods de bosjes induiken. Echt comfortabel wordt het nooit. Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het moment zelf vervelend is. De opluchting is echter enorm en je loopt daarna een heel stuk lichter.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Joop
    Bakje havermoutmet muesli en twee koppen koffie en voor het lopen be je alles kwijt.
    Reactie geplaatst op 16/09/17 om 20:53 uur
  • rob
    Als je moet dan moet je! Dat is per persoon vaak heel verschillend. Oplossingen met Imodium en/of Norrit zou ik niet proberen. Het zijn middelen om te stoppen en dan raak je het helemaal niet meer kwijt. Als het onderin zit dan heb je er toch niets meer aan, dus dan maar de bosjes of een café in. Als je niet gaat dan loop je voortdurend met het idee je straks met een broek vol loopt! Ik ga zelf voor de start vaak 2 of 3 keer, terwijl ik thuis nooit meer dan 1 x hoef in de ochtend. Voor het lopen eet ik muesli, dus vezelrijk.
    Reactie geplaatst op 13/09/17 om 13:24 uur
  • Dinges
    Ik heb zelf helaas een erg gevoelige darm en zonder aanpassing eetpatroon is het bij iedere intervaltraining raak. Wat (meestal) helpt is: verminderen van vezels op dag van de intervaltraining (dus geen warm eten met groente e.d.). Ik eet twee boterhammen 2 a 3 uur voor de training en daarna niets meer. Ook het tijdstip van de dag maakt uit. Tijdens of vlak voor de lunch lijkt veel beter te gaan dan 's avonds rond of na etenstijd. Vermoedelijk zal 's ochtends (na nr 2) het nog beter gaan, maar helaas ben ik dan nog niet wakker genoeg voor een intervaltraining :-).
    Reactie geplaatst op 13/09/17 om 09:24 uur
  • Marcia
    Toen ik begon met hardlopen bijna iedere keer last. Nu een stuk minder. Een halve rijpe banaan eten en een glas warmwater drinken een half uur voor het lopen helpt mij altijd prima.
    Reactie geplaatst op 13/09/17 om 08:52 uur
  • Jeroen
    Altijd een stukkie wc papier in je achterzak mee.
    Reactie geplaatst op 12/09/17 om 21:27 uur
  • Joris
    Ik heb hetzelfde probleem als Diana. Ik ben geen beginnende loper maar heb er bijna elke keer problemen mee wanneer ik ga lopen. Zijn er andere tips buiten een immodium smelttablet? Bednakt
    Reactie geplaatst op 12/09/17 om 16:16 uur
  • H. Loper
    @Diana 30 min voor de loop een immodium smelttablet. Succes!
    Reactie geplaatst op 31/10/16 om 23:15 uur
  • just
    Wat voor een klysma, microlax?
    Reactie geplaatst op 31/10/16 om 06:54 uur
  • Erwin
    Uit eigen ervaring weet ik dat als mijn stoelgang regelmatig verloopt ik hier geen last van heb. Ik merk bij mezelf dat ik er op moet letten dat ik echt genoeg eet, in mijn geval is dat behoorlijk veel. Als ik te weinig eet gaat mijn stoelgang een paar standjes lager met het risico dat ik tijdens het lopen de zaak op gang breng. Wat voor mij dus werkt: genoeg eten, waardoor de stoelgang op tempo blijft.
    Reactie geplaatst op 15/08/15 om 15:06 uur
  • arjan zweekhorst
    Inderdaad sinds vorig jaar maak ik meer kilometers en moest ik ook 2x uit de broek. nu wonen we op de veluwe dus bosje genoeg maar vervelend blijft het wel. een oplossing voor mij is dat 1 a 2 biertjes de avond ervoor mij wel helpen. (veel mannen weten wat de z.g bierscheten zijn) De volgende ochtend voor de loop ga ik er dan op tijd uit, eet en drink wat. en de natuur gaat zijn gang.
    Reactie geplaatst op 14/08/15 om 16:32 uur
  • Aarnoud Schout
    Zeer goede ervaring het ik met een "klysma" Op Wikipedia vind je hoe dat moet
    Reactie geplaatst op 13/08/15 om 11:09 uur
  • Diana
    Hebben jullie ook tips voor mensen die hier alle lopen last van hebben. Tijdstip,voeding hoever van tevoren ik eet, het maakt allemaal niks uit. Ik ben geen beginnende loper.
    Reactie geplaatst op 12/08/15 om 19:50 uur

Loopkalender

21
november