X
MIIEGO®WINACTIE
De MIIEGO®
Een Bluetooth hoofdtelefoon met superieure geluidskwaliteit!
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Rechtop lopen is efficiënt hardlopen

Door
Marc Gerlings
20 januari 2018 00:00
Rechtop lopen is efficiënt hardlopen
Beeld shutterstock
Een perfecte houding scheidt de loper van de betere loper. Maar hoe kom je toch aan die mooie houding die je tot winnaar maakt? 5 tips voor een goede loopstijl

Rechtop hardlopen, zo moet het. Dat vindt je in alle handboeken over hardlopen. Maar eenvoudig is het niet. Zeker als je net uit je werk komt en je hebt de hele dag druk achter je computer gewerkt. Wedden dat je dan eigenlijk te veel gebogen hebt gezeten. Dat moet eruit, terug naar de kaarsrechte mens, de ideale houding voor de loper.

1) Touwtje aan je hoofd

Je moet voor deze tip een vleugje verbeelding inzetten en dan werkt het perfect. Je staat aan het begin van je warming-up. Ga rechtop staan. Zo, dat voelt al beter. Dan kun je vaak nog wat rechter staan dan je dacht. Denk in dat er een klein touwtje aan de bovenkant, de top van je hoofd vastzit. Heel zachtjes trekt een imaginair iemand aan dat touwtje. Wedden dat je dan nog een halve tot een hele centimeter rechter gaat lopen.

2) Armen uitstrekken

Strek de armen goed uit. Wijs daarbij met je vingertoppen actief naar boven. Doe dat een keer of 3. Doe het nog 2 keer en bij iedere keer kijk  je ook omhoog tussen je handen door naar boven. 

3) Knie omhoog

Wat zie je bij de beste lopers? Een looppas met hoge knieën. Overdrijf dit in je warming-up. Loop in wandelsnelheid een 50-tal passen waarbij je knie tot op 90 graden komt. Dit hoogte bereik je nooit in een looptraining. Het helpt je herinneren dat je met meer kniehef tot een betere looppas komt. 

4) Armen recht bewegen

Het ziet er zo lekker losjes uit. De snelle loper waarbij de armen links en rechts meeswingen om het lichaam. Al die krachten moet je ook weer corrigeren in het lichaam tijdens het lopen. Daarom kun je beter de armen laten meebewegen in de looprichting en dat is recht vooruit. 

Het vergt een omslag die je echt een aantal keren bewust moet trainen. Daarna wordt de houding van de armen en de beweging vooruit een tweede natuur. Soms moet je het nog corrigeren als je erg vermoeid raakt.

5) Gebruik volledige longinhoud

Over ademhalen denken we niet veel na. Voel tijdens het lopen wel regelmatig of je de volledige longinhoud gebruikt. Wie gebogen loopt zal meer de bovenkant van de longen gebruiken. Wie rechtop loopt kan dieper ademhalen. Loop rechtop en laat bewust af en toe de lucht tot onderin komen. Het lijkt net alsof je met die lucht je buik aanraakt. De diepe ademhaling wordt een prima meting of je mooi rechtop loopt.

Succes met je houding.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    -Het ziet er zo lekker losjes uit. De snelle loper waarbij de armen links en rechts meeswingen om het lichaam. Al die krachten moet je ook weer corrigeren in het lichaam tijdens het lopen. Daarom kun je beter de armen laten meebewegen in de looprichting en dat is recht vooruit.- Hoezo al die krachten moet je ook weer corrigeren in het lichaam, hier worden oorzaak en gevolg verwisseld. Net als rechtop lopen door knieen hoog op laten trekken juist een slechte loophouding (achteroverhellen)tot gevolg heeft.
    Reactie geplaatst op 21/01/18 om 17:20 uur
  • Ben
    Over de holle rug wel of niet correct in dit verband nog het volgende: bij een goede loophouding hoort dat het bekken voorover gekanteld is. Bij een holle rug (zoals op de foto) staat het bekken achterover gekanteld. Mi niet oké. Het volledig gestrekte been zoals getoond verdient ook niet de schoonheidsprijs. Weliswaar strekken topatleten wel het gehele been maar recreatielopers (en ik neem aan dat het artikel hiervoor is bedoeld strekken als regel niet het hele been bij de afzet. Het voert te ver om dit allemaal verder te bespreken.
    Reactie geplaatst op 08/06/17 om 13:01 uur
  • Germa
    Wat een mooie foto. De holle rug die iemand noemt is lijkt mij eerder een natuurlijk gevolg van een afzettend been en een opgerichte borst. Een rug hoort een holling te hebben. Je moet alleen je derrriere niet naar achteren steken. Da's wat bedoeld wordt met een te holle rug.
    Reactie geplaatst op 07/06/17 om 17:48 uur
  • Ben
    Prima info over loophouding: jammer alleen dat er zo'n beroerde foto bij is gezet. Goed rechtop lopen kan natuurlijk nooit als je met een holle rug loopt.
    Reactie geplaatst op 07/06/17 om 12:46 uur
  • John Rooms
    Akkoord zolang de borst een beetje naar voor komt, dus niet loodrechte rug. Hierdoor gaat het zwaartepunt trekken en vergemakkelijkt de loopbeweging. En naar mijn gevoel wordt er lumbaal iets minder spanning gezet dan wanneer we onnatuurlijk kaarsrecht lopen met stijve rugspieren. Ook vermoed ik dat de contacttijd met de grond langer is bij het perfect verticaal lopen.
    Reactie geplaatst op 05/06/17 om 21:02 uur
  • Marjolein
    Ik heb ooit veel gehad aan de tip dat je moet denken dat er een ballon aan je borstbeen zit die aan je trekt. Lijkt op tip 1 maar je hoofd imaginair omhoog laten trekken voelt voor mij anders als een kracht die eigenlijk je borstkas vanaf de voorzijde omhoog - en dus naar voor - trekt. Altijd als ik daar aan denk loop ik weer een stukje 'lichter'.
    Reactie geplaatst op 04/06/16 om 09:33 uur
  • Peter Kramer
    Als je moeite hebt je armen recht vooruit te bewegen (punt 4) kan dit je misschien helpen. Met gebogen vingers, net geen vuist maken, je duim naar buiten laten wijzen. Wordt het al een stuk moeilijker om je armen links en rechts "mee te laten swingen".
    Reactie geplaatst op 01/06/16 om 11:26 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
november