Hardlopen in de regen, kou, sneeuw en wind

Hardlopen in de regen, kou, sneeuw en wind

Elk (slecht) weertype heeft z’n hardloopvoordeel.

Elk (slecht) weertype heeft z’n hardloopvoordeel

Wanneer het zonnetje schijnt, de wind niet waait en de temperatuur aangenaam is, kost het geen enkele moeite om te gaan rennen. Dan stromen de parken over van de hardlopers en iedereen ziet er fris, flitsend en oh zo sportief uit. Was het altijd maar van dat lekkere weer. Dan zou het een eitje zijn om drie keer per week te trainen voor de halve marathon.

Helaas. We wonen in Nederland en niet in een land met een constant klimaat van 21 graden. Ook de komende paar maanden regent (of sneeuwt) het vaker wel dan niet, is het continu donker. En als het als niet vriest, stormt het wel. Eigenlijk is er altijd wel een weersmoes voorradig om niet te hoeven hardlopen.

En dat is zonde. Want in plaats van je trots en fit te voelen na een heerlijke hardlooptraining, lig je al Netflixend te balen dat je toch niet ging rennen. En het is juist zo dat elke weertype zo zijn voordelen heeft:

Hardlopen in de regen

Een hardloopmythe luidt dat er tijdens en na een regenbui extra zuurstof in de lucht zit. En dus gaat het lopen soepeler dan ooit. Als het regent, zit er logischerwijs een hoop vocht in de lucht. Water is H2O en bestaat dus ook uit zuurstof. De wetenschap is er echter nog niet helemaal over uit of dit klopt. Zo hebben factoren als luchtdruk en weerstand (van al die regen) wellicht een nog groter effect.

Toch zweren veel lopers bij rennen als het regent. De lucht voelt schoon en het geluid van je schoenen die door de plassen draven, heeft iets bedwelmends. En zolang je maar gelooft dat er een extra dosis zuurstof in de lucht zit, ga je vast ook een stappie harder.

Hardlopen in de kou

Als er iets je van het rennen afhoudt, is het een ijzige kou buiten en een loeiende verwarming binnen. Maar denk dan voortaan dat er ook gunstige effecten zijn aan het rennen in de kou. Zo concludeerden onderzoekers dat je met lopen in de kou meer vet verbrandt. Je moet je lichaam van binnenuit immers flink opstoken en dat kost extra energie. Tel daarbij op dat niets zo lekker is als een hete douche na hardlopen in de kou en daar heb je die extra motivatie.

Hardlopen in de sneeuw

Wie aan hardlopen in de sneeuw denkt, denkt aan gladheid, valpartijen en ‘laten we dat maar niet doen’. Nu is het zeker zo dat dit klopt en dat een beetje extra voorzichtigheid geboden is. Maar hardlopen is de verse sneeuw is ook een prachtige ervaring. De wereld is prachtig, alle geluiden gedempt. Het lijkt of in een witte sprookjeswereld rent. Dat is zo bijzonder (en gebeurt in Nederland zo weinig), dat je een dief van je eigen hardloopgeluk bent als je dit niet doet.

Hardlopen met wind

En dan een weertype dat het hele jaar door je hardloopplezier kan vergallen: wind. Terwijl een goeie tegenwind de perfecte krachttraining is. Want door die muur van wind beuken vraagt om ijzeren bovenbenen, keiharde bilspieren en oersterke buikspieren. Kortom: alles wat je nodig hebt om perfect voor de dag te komen als het eindelijk eens strandweer is.

Een klassieke hardloopwijsheid luidt: ‘Er bestaat geen slecht weer, er bestaat alleen slechte kleding’. En dat klopt. Geniet al rennend van alles wat de weergoden op ons loslaten. Dan is het daarna heerlijk Netflixen geblazen.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training