Hardlopen doe je met je buik

Wie aan hardlopen denkt, denkt aan dijbenen, voeten en kuiten.Wat veel lopers echter vergeten is dat goed lopen begint bij je buik.

Wie aan rennen denkt, denkt aan dijbenen, voeten en kuiten. Die maken het verschil en zorgen dat jij je trainingsrondje fluitend (of juist hijgend als een paard) voltooit. Natuurlijk zijn je benen belangrijk en gelukkig train je die volop tijdens het hardlopen. Wat veel lopers echter vergeten is dat goed lopen begint bij je buik.

Spieren

Hier bij ProRun worden we niet moe het volgende adagium te herhalen: om goed en blessurevrij te presteren is een sterke core onontbeerlijk. De spieren in je buik (en ook in je rug) houden je bovenlijf op z’n plaats. Zo ga je niet zwabberen, waardoor er bijvoorbeeld een hele rare druk op je beenspieren ontstaat.

Want ga maar na. Met hardlopen verplaats je constant je hele gewicht van je ene naar je andere voet. Dat zijn heel wat klappen als je tien of twintig kilometer loopt. Je buik- en rugspieren fungeren dan als een soort schokdempers. Niet alleen voor je benen, maar ook voor je maag, darmen en andere organen.

Doe jezelf dus een plezier en start met buikspieroefeningen. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Met twee keer per week een sessie van 10 minuten kom je al een heel eind. En voor de sceptici die denken dat het saai is: dat valt reuze mee. Je kunt namelijk bijna eindeloos variëren.

Strakke buik

AIs hardlopen dan ook het wondermiddel om die superstrakke buik te krijgen (essentieel nu het eindelijk weer lekker weer is). Volgens dit artikel is rennen zeker een goede manier om aan dat wasbordje te werken. Je kunt namelijk alleen met een sixpack pronken als er geen laagje vet bovenop zit. Met hardlopen verbrand je tot wel 1.000 calorieën per uur en dat is meer dan bij veel andere sporten. 

Spijsvertering

Zoals gezegd kun je nog zulke keiharde buikspieren hebben en wellicht doe je ook twee lange duurlopen per week. Toch zul je op jacht naar die ‘killer abs’  ook op je voeding moeten letten. Dus daar gaan we weer: doe rustig aan met suiker, vet, zout en alcohol. Doe juist niet zo rustig aan met groente en fruit. En eet je pasta, rijst of brood; kies dan altijd voor de volkoren of de zilvervlies-variant. Dan doe je je buik en daarmee je benen het grootste plezier.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training