In de huiskamer hardlopen

Foto: Andrea Piacquadio via Pexels

In de huiskamer hardlopen

Lekker thuis sporten was altijd al fijn, maar sinds er steeds nieuwe gevallen van COVID-19 opduiken, is de noodzaak van thuis sporten groter geworden. Gelukkig zijn er mogelijkheden om thuis fit te blijven.

We hebben tijden gehad van zelf quarantaine, waardoor we verzocht werden om thuis te blijven of dat de sportschool niet open was. En tot op heden is de sportschool nog steeds niet meer zo makkelijk toegankelijk voor iedereen.
Langere tijd thuis blijven kan een grote uitdaging zijn om fysiek actief te blijven. Je kan natuurlijk met gewichten aan de gang gaan, maar als je aan je conditie wilt werken is een loopband voor thuis een ideale oplossing. Dan kan je gewoon hardlopen in je eigen woonkamer of slaapkamer.

De andere voordelen van een loopband thuis

Er zijn nog wel wat andere voordelen van een loopband voor thuis te noemen. In de herfst en winter als het buiten koud en nat is, begrijpen we dat het niet altijd even aantrekkelijk is om buiten te gaan hardlopen. Als je een loopband in huis hebt, ben je niet meer afhankelijk van het weer. Bovendien kun je gaan hardlopen wanneer je maar wilt. Al is het ’s avonds in de late uurtjes. Je hoeft letterlijk de deur niet meer uit of de drempel over om bijvoorbeeld naar de sportschool te gaan. Ook hoef je geen rekening meer te houden met het verkeer. En tot slot, het aantal afgelegde kilometers, hartslag, tijd en calorieën worden doorgaans automatisch bijgehouden, waardoor je ook geen extra accessoires nodig hebt om alles te meten en te weten.

Verschillende soorten loopbanden

Er zijn uiteenlopende types loopbanden. Van simpele toestellen tot en met loopbanden die alles in huis hebben zoals bijvoorbeeld een loopband met een helling motor en schokabsorptie. Als je niet al teveel ruimte in huis hebt, kan het lonen om naar een loopband te kijken die inklapbaar en licht van gewicht is. Uiterst handig dat je bij geen of minder gebruik, de loopband netjes op kan bergen. Door de verschillende uitvoeringen van de elektrische hardloopbanden, is het ook mogelijk om er voor een te kiezen waarbij je de hellingshoek kan aanpassen. Dan kun je berg op rennen om je training nog intensiever te kunnen maken. Een ding is zeker: met een loopband voor thuis zal je je binnen no time fitter voelen .

Vergeet de andere zaken niet

Als je eenmaal weet voor welke loopband je gaat, is het ook handig om de juiste kleding te hebben. Sportkleding die lekker zit, die niet afknelt en waar je alle bewegingsvrijheid hebt. Daarnaast is het natuurlijk ook verstandig om je spieren eerst op te warmen. Door een warming up stijgt je lichaamstemperatuur, waardoor verscheidene lichaamsfuncties worden geactiveerd zoals een betere spierfunctie en verbetering van de bloedcirculatie zodat meer zuurstofrijk bloed beschikbaar komt om de spieren te voorzien van de noodzakelijke energie. Hierdoor krijg je uiteindelijk een betere coördinatie en looptechniek op het moment dat je begint met hardlopen. Om verder geen blessures te krijgen zijn goede rust, geen stress en voeding minstens even belangrijk.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training