Marathon moet je leren lopen

Je wilt dit najaar een maratjhon gaan lopen? Doe je voordeel met deze tips van ervaren lopers.

Veel lopers maken komend najaar hun debuut op de marathon. Voor hen hebben we wat tips die je kunnen helpen een goede marathon te lopen. Een wedstrijd lopen moet je leren. Maandenlange trainingen, de juiste voeding en een positieve instelling maken het verschil voor het diegenen die fit de finish halen. Hieronder wat tips van ervaren lopers.

Even vooraf: Iedereen moet bij het lopen zijn eigen ervaringen opdoen. Bijna alle “regels” zijn subjectief. Daarom moet je onderstaande tips lezen als een aanbeveling. 

Eddy – 4 marathons: Lopen begint in je hoofd
De juiste instelling bepaalt of iemand het haalt. Je niet onder druk laten zetten is het devies. Alleen diegene die zichzelf tot een topprestatie weet te motiveren en zich niet onder druk laat zetten haalt goed de finish. 

Marleen- 6 marathons: Langzaam lopen moet je leren
In het begin liever het tempo wat rustiger, vervolgens wat opvoeren en pas het laatste gedeelte ervoor gaan. Wie in het begin zijn krachten verbruikt, zal later in de wedstrijd de tol hiervoor moeten betalen. Hij/zij zal tegen de bekende muur lopen doordat hij de z.g. glycogeen reserves voortijdig heeft opgebruikt. 

Jaap – 14 marathons: Kleren maken de loper. 
Loopkleding moet in eerste instantie bescherming tegen kou en hitte bieden en uiteraard het transpiratie vocht naar buiten transporteren. Het hoeft niet altijd de kleding uit de nieuwste collectie te zijn echter de moderne High-tech-kunstvezels zijn microfijn en zuigen zich niet meer met vochtigheid vol. Daarom op functionele hardloopkleding moet je niet besparen. De investering betaalt zich op termijn terug. Een hoofdband verhindert dat er zweet in de ogen komt. Tenslotte de sokken: zorg ervoor dat je sokken neemt die geen naad onder de tenen hebben. 

Jaques- 8 marathons: Goed eten en drinken 
Als je gewend bent om tijdens de trainingen niet te eten, moet je dat ook niet doen bij een marathon. Bananen zijn een goede voedingsbron. Zij leveren licht verteerbare koolhydraten, magnesium en kalium op. Wees voorzichtig met z.g. Power Gels. Niet iedere maag verdraagt vloeibare krachtvoeding. Voor alles geld dat je goed moet drinken. 

Dorien – 6 marathons: Wees bij je eerste marathon niet te ongeduldig 
Door regelmatig te trainen bouw je je conditie op. Het lichaam heeft maanden nodig, zo niet jaren. Om zich optimaal op de lichamelijke inspanningen die een marathon vergt, aan te passen. Derhalve moet je bij je eerste marathon je doel niet te hoog stellen. Je belangrijkste doel is de marathon uit te lopen. 

Klaartje – 4 marathons: Een goede voorbereiding is het halve werk 
Het kunnen uitlopen van een marathon vraagt over een lange periode een aanzienlijke trainingsinspanning en daarmee gepaarde tijdsinvestering.Dat is met een baan niet altijd makkelijk te combineren. Een goede afstemming met je werk en je privé-leven is voorwaarde om een succesvolle voorbereiding te kunnen realiseren. Het betrekken van je familie en je vrienden bij je ambities draagt bij tot begrip en medewerking. 

Gerard – 14 marathons: In rust ligt de kracht 
Het is beter niet tot de laatste dag vol door te trainen. Het is beter om een paar dagen voor de marathon wat rustiger aan te doen en zodoende krachten te verzamelen. Hierdoor heb je wellicht wat tijd over om het parcours te verkennen en je mentaal voor te bereiden. 
Petra – 8 marathonsGeen bergen zonder dalen 
Uitgaan van je eigen kracht en mogelijkheden helpt je door de moeilijkste stukken heen te komen. Wanneer het de eerste keer niet zo loopt als je verwacht had, niet meteen je hoofd laten hangen. Er is altijd een herkansing mogelijk, marathons genoeg.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training